ریمپ ایسیو رانا

ریمپ ایسیو رانا پلاس یورو ۵

رانا پلاس، یکی از تولیدات ایران خودرو است، که پس از موفقیت در تولید اولیه رانا، روانه بازار شد. رانا پلاس در واقع فیس لیفت ارتقا یافته‌ای از رانا معمولی است. این خودرو در سال ۹۹ در دسترس مشتریان قرار گرفت. نسخه رانا پلاس ایران خودرو دارای تغییراتی در طراحی داخلی و خارجی است، اما نظر مشخصات فنی تغییرات محسوسی در آن به چشم نمی‌خورد.

ریمپ رانا پلاس یورو5
ریمپ رانا پلاس یورو۵

ایران خودرو در سال ۸۸، خودروی رانا را معرفی کرد و سال ۹۱ این خودرو را در خط تولید خود قرار داد. این خودرو در دو مدل ال ایکس و ای ال به بازار عرضه می‌شد که کمی بعد تولید ای ال متوقف شد و فقط ال ایکس در سبد محصولات ایران خودرو ماند.

سال ۹۸ ایران خودرو، فیس لیفتی از رانا را تحت عنوان، رانا پلاس (Runna Plus) رونمایی کرد و پاییز سال ۹۹ این خودرو را در اختیار مشتریان قرار داد. رانا پلاس (رانا +)، بر روی پلتفرم پژو ۲۰۶ اس دی ساخته شده است و به لحاظ فنی همان مشخصات رانا معمولی را دارد. البته لازم به ذکر است که رانا پلاس دارای استاندارد آلایندگی یورو ۵ است.

معرفی راناپلاس ۶ دنده سقف شیشه ای:

محصول جدید ایرانخودرو نسبت به خودروی قبلی از موتور خودروی تارا که به +TU5 شهرت دارد استفاده می کند. این موتور نسبت به موتور Tu5 سابق از نسبت تراکم بالاتر(۱۰٫۸/۱)، سیستم زمانبندی متغیر سوپاپها (CVVT) و اویل پمپ دور متغیر بهره می برد. به ادعای ایرانخودرو این موتور جدید ۸ اسب بخار و ۲ نیوتن متر افزایش توان پیدا کرده است.

و برای اولین بار از گیربکس ۶ سرعته جدید ایرانخودرو استفاده می کند که توقع می رود نسبت به قبل در رانندگی جاده ای با سرعت ثابت نیم لیتر کاهش مصرف سوخت را تجربه کند.

فرمان در این خودرو جدید از نوع هیدرولیکی به برقی تغییر کرده است. و از سقف شیشه ای همانند پژو۲۰۷ در آن استفاده شده است.

رانا پلاس چه فرقی با رانا معمولی دارد؟

نکات مثبت:

مطالب زیر نسبت به مدل قبلی یعنی رانا LX بیان می شود:

  • کروز کنترل فابریک
  • طرح جدید پشت آمپر (که جدید نیست و عیناً شبیه رانا EL قدیم است.)
  • طرح جدید چراغ های جلو مجهز به دیلایت و عقب و جلوپنجره
  • ضبط با قابلیت اتصال با بلوتوث
  • فرمان با دوخت چرمی
  • آپشن های جدید مدل ۶ دنده پانوراما:
  • فرمان برقی (مخصوص مدل ۶ دنده)
  • سقف شیشه ای (مخصوص مدل شش دنده)
  • گیربکس جدید ۶ سرعته
  • موتور +TU5
  • استفاده از کویل طرح موتور EF7 (کویل های مدادی موتور EF7 دارای دوام بیشتری هستند.)

نکات منفی :

علی رغم اینکه رانا پلاس ظاهرا خودرویی جدید محسوب می شود. اما لازم است به سه ایراد بسیار مهم این خودرو نیز اشاره گردد:

استفاده از ترمزهای کاسه ای در محور عقب که به وضوح بر کیفیت ترمزگیری خودرو اثر منفی گذاشته.(در مدل جدید ۶سرعته نیز همچنان ترمزهای عقب کاسه ای هستند.)

استفاده از کامپیوتر (ECU) جدید برای سیستم سوخت رسانی که سازنده ادعا می کند استاندارد آلایندگی یورو۵ را پاس می کند. ایراداتی که در برنامه یورو۵ این خودرو وجود دارد که ریمپ شدن آن را الزامی می کند. اسم این ایسیو EZU و ساخت شرکت کروز می باشد.

اپیدمی خرابی سوویچ استپ ترمز که موجب گاز نخوردن خودرو می شود. این ایراد شامل طرح فراخوان است.

علی رغم ارائه مدل جدید ۶ سرعته، همچنان خودرو با قالپاق عرضه می شود!

معایب نرم افزاری رانا پلاس یورو۵ با ایسیو EZU که با ریمپ برطرف می گردد:

تاخیر بسیار زیاد پدال گاز

همانطور که می دانید موتور TU5 اساسا قادر به دریافت استاندارد آلایندگی یورو۵ نیست. بنابراین یکی از روش های آزاردهنده گرفتن استاندارد آلایندگی بالاتر، افزایش تاخیر پدال گاز می باشد. به این صورت که در دور موتورهای پایین دریچه گاز تابع فشار پای راننده نمی باشد. این ایراد در حین روشن بودن کولر بیشتر نمود پیدا می کند.

افزایش کشش در دور پایین موتور

یکی از محدودیت های ایسیوهای جدید برای پاس کردن استانداردهای آلایندگی، محدود کردن توان و کشش موتور در زیر دور موتور ۳۰۰۰ می باشد. در پروسه ریمپ این محدودیت حذف شده و شاهد خواهید بود که کشش خودرو دو چندان خواهد شد.

 اصلاح دمای فن

با توجه به نسبت تراکم بالای موتور  TU5، حرارت بیشتری در این موتورها تولید می شود. که موجب گرمتر کار کردن آنها می شود. این داغ تر بودن را در تابستان پس از خاموش کردن خودرو در هوای گرم مشاهده می کنید. در این حالت دمای آب خودرو پس از خاموش شدن حدود ۱۵ درجه افزایش می یابد.

به همین علت تیونیگ طاهری ، دمای دور کند فن را از ۹۷ درجه به ۹۱ و دمای عملکرد دور تند را از ۱۰۲ به ۹۶ کاهش می دهد. تا ضمن افزایش عمر واشر سرسیلندر، موتور در محدوده دمایی امن تری کار کند.

 رفع ناک سرگاز

به جهت پاس شدن استانداردهای آلایندگی یورو۵، میزان پاشش سوخت در شروع حرکت در دورهای پایین محدود شده و به دلیل عدم تامین سوخت مناسب شاهد صدای ناک هستیم. (به غلط به شق شق سوپاپ مشهور است.) این صدا در واقعیت ناشی از لغزش پیستون بوده و در دراز مدت منجر به کاهش عمر موتور می گردد.

سایر مزایای ریمپ رانا پلاس

ریمپ ایسیو در کنار برطرف کردن ایرادات نرم افزاری موتور، برای مالکان مزایایی را به همراه دارد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد:

 افزایش کات آف

این آپشن مناسب کسانی است که در مسابقات خیابانی شرکت می کنند. افزایش کاتاف موجب می شود تا خودرو در هر دنده بتواند ماکسیمم سرعت بیشتری را پر کند. بنابراین شتاب صفر تا صد کاهش می یابد.

اما توجه داشته باشید فقط در دنده یک و دو موجب کاهش شتاب صفر تا صد می شود و در دنده سه به بعد به دلیل اینکه فشار بیشتری به موتور وارد می شود موجب افت شتاب می گردد. ( این نکته مربوط به خودروهای استاندارد می باشد نه تقویت شده.)

رفع خطای فرسودگی کاتالیزور

در صورتیکه مالک اقدام به نصب هدرز یا سیستم کامل اگزوز برای خودروی خود کرده باشد. به غلت حذف کاتالیست شاهد خطای P0420 یا فرسودگی کاتالیست خواهد بود.  در فرایند ریمپ این خطا حذف می گردد. و چراغ چک دیگر روشن نخواهد شد.

افزایش قدرت و توان

یک برنامه ریمپ اصولی باید بتواند حدود ۷ اسب بخار و ۱۵ نیوتن متر گشتاور به قدرت این موتور بیفزاید. نتیجه این افزایش قدرت ، توان و کشش در دورهای بالا و هنگام پر بودن خودرو می باشد. و در مواجهه با مسیرهای سربالایی خودرو دچار افت توان نمی شود.

ارسال دیدگاه