ریمپ ایسیو ریسپکت پرایم

ریمپ ایسیو ریسپکت پرایم

ریسپکت پرایم  با نام اصلی Cowin Xuandu (کوین زیر مجموعه برند چری) محصول جدید گروه بهمن می باشد. این خودرو در سال ۱۴۰۱ در نمایشگاه خودروی تهران در کنار دیگنیتی پرستیژ رونمایی شد. باتوجه به اینکه این خودرو توسط سازنده اصلی در سال ۲۰۲۱ به بازار چین عرضه شده با خودروی به روزی مواجه هستیم.

این خودرو با دارا بودن طولی معادل ۴٫۶ متر با دیگر محصول این شرکت یعنی مزدا۳نیو یکسان است ولی به دلیل اختلاف فاصله محورها از اتاق جادارتری برخوردار است. چری آریزو۶ پرو و فونیکس آریزو۵ جدید از رقیبان این خودرو می باشند که به لحاظ نکات فنی کاملا با یکدیگر مشابه می باشند. وزن این خودرو حدود ۱۴۰۰ کیلو می باشد.

مزایای ریسپکت:

طراحی ظاهری به روز به همراه نورپردازی داخلی جدید

استفاده از متریال با کیفیت در اجزای داخلی بخصوص طراحی صندلی ها

دوربین ۳۶۰ درجه و رادار نقطه کور

 صندلی برقی راننده با گرمکن

نمایشگر میانی تبلتی ۱۰ اینچی

ترمزدستی برقی و فرمان برقی

سیستم کنترل پایداری الکتریکی خودرو ESP در کنار ABS , EBD

سیستم کنترل حرکت خودرو در سر بالایی HAC

سیستم نمایش باد لاستیکها TPMS

۶ ایربگ (۲ عدد در جلو ، ۲ عدد جانبی ، ۲ عدد پرده ای)

وجود اشتراکات فنی با محصولات چری و ام وی ام

شارژر بی سیم گوشی

قابلیت روشن کردن خودرو از روی ریموت

دریچه تهویه برای سرنشینان عقب

بهمن موتور ریسپکت داخل

معایب ریسپکت پرایم:

تاخیر پدال گاز در شروع حرکت

رفتار کند گیربکس در دور گرفتن میانی

لگ توربو (که در ادامه درباره رفع آن صحبت خواهیم کرد.)

لزوم رعایت نکات ویژه مخصوص نگهداری موتورهای توربوشارژ

خدمات پس از فروش ضعیف در شهرستانها

قیمت بسیاربالای قطعات و لوازم یدکی ظاهری

فقدان صندلی برقی برای سرنشین با توجه به قیمت خودرو

سرویس و نگهداری گیربکس سی وی تی

ورود بیش از حد صدای موتور به داخل اتاق در هنگام تخته گاز کردن

موتور و ایسیو ریسپکت

خودروی ریسپکت پرایم از موتور ۱۵۰۰ توربو با کد E4T15C می باشد که ۱۴۷ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور بر دقیقه تولید نموده و گشتاور ۲۱۰ نیوتن متری را از دور موتور ۱۷۵۰ تا ۴۰۰۰ تامین می کند. این موتور طراحی شرکت اتریشی AVL می باشد و از سال ۹۵ در ایران روی خط تولید قرار دارد (اولین بار در خودروی آریزو۵ توربو مورد استفاده قرار گرفت.)

مهمترین تغییری که در این موتور مورد بهینه سازی قرار گرفته، استفاده از اینترکولر آب خنک می باشد که می تواند هوای ورودی را یکنواختتر حفظ کند و از سویی دیگر قطعه ای حساس بوده و به دلیل تکنولوژی بالا از قیمت بالایی در صورت نیاز به تعویض برخوردار می باشد.

ایسیوی این موتور از نوع بوش ME17 با قاب پلاستیکی می باشد. تیونینگ طاهری ریمپ این ایسیو را بدون باز کردن ایسیو و از طریق پورت دیاگ انجام می دهد.

مزایای ریمپ ایسیو ریسپکت پرایم

رفع لگ توربو

یکی از مهمترین نقاط ضعف موتورهای توربو، افت لحظه ای شتاب در حین دورگرفتن توربو شارژ به مدار می باشد که با وقفه ای همراه می باشد. سیستم توربو شارژ بطور معمول از حدود ۱۸۰۰ دور بر دقیقه، کم کم وارد مدار شده و در ۲۲۰۰ دور بر دقیقه، به ماکزیمم راندمان میرسد که اصطلاحا “فول بوست” Full Boost  نامیده می شود.

اما مساله دیگر، ابتدای وارد شدن توربو به مدار می باشد. چون به نهایت دور خود نرسیده، به دلیل مقاومت توربین ، ابتدا مکث یا اصطلاحا کپ زیر پدال گاز ایجاد می کند. سپس شروع به دور گیری می کند. این فرایند لگ توربو  Turbo lag نامیده می شود. در پکیج ریمپ تیونینگ طاهری با اصلاح جداول بوست توربو Turbo boost این لگ به حداقل خود می رسد.

رفع تاخیر گاز در شروع حرکت

یکی از نارضایتی دارندگان ریسپکت پرایم ، کندی در شروع حرکت می باشد. تیونینگ طاهری با اصلاح جداول دریچه گاز این مشکل را حل می کند. و مکث شروع حرکت به حداقل خود می رسد.

 رفع ایراد گیر کردن در سربالایی در حرکت به عقب

در اکثر خودروهای چینی با گیربکس CVT این مشکل به چشم می خورد.  این مشکل سبب فشار بیش از حد به گیربکس و آسیب دیدگی آن می شود. در پکیج ریمپ تیونینگ طاهری با اصلاح جداول گشتاور دور پایین، این ایراد به کلی برطرف می شود.

آپدیت گیربکس

پس از ریمپ خودروی ریسپکت، واکنش گیربکس اتوماتیک به پدال گاز سریعتر شده و هماهنگی گیربکس و موتور افزایش می یابد.

کالیبراسیون ایسیو با بنزین معمولی

همانطور که میدانید موتورهای توربو به بنزین حساس هستند. این در حالیست که بنزین سوپر یا بنزین با کیفیت در سطح کشور به راحتی قابل دسترسی نمی باشد. به همین خاطر در ریمپ ایسیو موتور با بنزین بی کیفیت کالیبره می شود. یکی از مهمترین علائم بی کیفیتی بنزین شنیده شدن صدای ناک می باشد.

ارسال دیدگاه