هدرز چیست؟

هدرز در واقع بخش ابتدایی سیستم اگزوز محسوب می‌شود. هدرز در اصل یک منیفولد دود اصلاح شده است که بر اساس اصول علم مهندسی مکانیک سیالات ( علم محاسبات رفتار جریان گاز ها) و CFD طراحی شده و جایگزین قسمت ابتدایی اگزوز (منیفولد دود و کاتالیست) می گردد. در واقع پروسه ساخت منیفولد دود فابریک خودروها معمولا براساس روش ریخته‌گری است اما هدرزها براسا خم کاری و برشکاری لوله های فلزی آلیاژی یا استیل ساخته می شوند و به نوعی از قابلیت تولید انبوه ارزان قیمت برخوردار نیستند. به همین دلیل است که اغلب خودروهای تولید انبوه و کارخانه ای از هدرز بی بهره اند و این قطعه معمولا در خودروهای تیونینگ شده٬‌ تولید محدود و مسابقه ای نصب می‌شود.

از سوی دیگر اصطکاک کمتر و افزایش قدرت پیشرانه در دورهای پایین، می تواند در کاهش مصرف سوخت نیز موثر باشد

طراحی

طراحی خاص و سطح صیقلی داخلی هدرزها به افزایش سرعت و کاهش فشار تخلیه دود اگزوز منجر می شود که تنفس بهتر پیشرانه و افزایش توان را در پی دارد. این قطعه می ‌تواند در حدود ۱۰ درصد به قدرت و گشتاور پیشرانه اضافه کند. البته از آنجا که وجود آن برای ECU خودرو تعریف نشده است. برای دست یابی به حداکثر راندمان و عملکرد پس از نصب ٬ لازم است تا از طریق ریمپ ECU شرایط جدید (پس از نصب )‌ برای برنامه موتور خودرو تعریف شود و به عبارت ساده تر با ریمپ می‌توان به شکل موثرتری از  آن بهره مند شد.

بنابراین هدرز یک قطعه افترمارکت است که به جای منیفولد معمولی (چدنی اگزوز) خودرو نصب میشود. نصب این قطعه یکی از اولین گام های تیونینگ خودرو و افزایش شتاب و توان خودرو به حساب می آید هرچند که حذف کاتالیست می‌تواند به افزایش آلایندگی موتور منجر شود اما واقعیت این است که در کشورهای پیشرفته حتی نسخه‌های مجهز به کاتالیزور نیز وجود دارد.

کیفیت 

هدرز خودروها ممکن است ظاهر ساده‌ای داشته باشد و همین امر نیز برخی افراد فنی را به ساخت این قطعه تشویق می‌کند اما واقعیت این است که طراحی و ساخت دقیق قطعات سیالاتی نظیر آن باید براساس شبیه سازی دقیق پیشرانه در محیط نرم افزاری انجام شود و پروسه ساخت نیز به تجربه و مهارت زیادی در زمینه برش کاری٬‌ خم کاری و جوش کاری لوله‌های نیاز دارد و به همین دلیل است که نمونه های دست ساز و غیر علمی اغلب باعث افت عملکرد موتور می‌شود.

از این رو توسعه یک هدرز حرفه‌ای٬ یک فرآیند دقیق و زمان‌بر است که نیاز به تجهیزات تولید صنعتی زیادی دارد. و اختلاق قیمت نمونه کارگاهی و صنعتی از همینجا آغاز می گردد.

جوش هدرز

جوش با کیفیت در نمونه صنعتی

مزایای هدرز

  • کاهش مصرف سوخت
  • افزایش کشش در دور پایین (این عامل در خودروهای با پدال گاز سیمی مشهودتر است.)
  • افزایش راندمان حجمی موتور
  • مکمل قطعات افتر مارکت دیگر نظیر کیت مکش و میل سوپاپ با لیفت بالاتر (به دلیل تخلیه راحتتر دود)
  • افزاش شتاب خودرو (بسته به حجم موتور، هر چه حجم بیشتر باشد افزاش توان نیز بیشتر خواهد بود.)

معایب هدرز

  • احتمال رد شدن در معاینه فنی به دلیل حذف کاتالیزور (این مورد بیشتر در خودروهای ۸ سوپاپ مشاهده می گردد.)
  • افزایش صدای خروجی موتور (که ممکن است برای همسایگان یا مردم عبوری ناخوشایند باشد ولی برای مالک جذاب)
  • نیاز به تنظیم مجدد سوخت و هوا به وسیله ریمپ (در غیر اینصورت احتمال افزایش مصرف سوخت نیز وجود دارد یا بدون ریمپ احتمال دارد مالک احساس کند خودرو نسبت به سابق خیلی فرق نکرده است.)
  • احتمال نشتی اگزوز در صورت نصب توسط افراد ناآشنا
  • افت توان خودرو درصورت استفاده از نمونه های دست ساز یا متفرقه

هدرز دست ساز

نمونه بی کیفیت دست ساز با جوش های ناهماهنگ و بدنه رنگ شده

سوالات پرتکرار

۱) چرا خودروسازان بصورت فابریکی نصب نکرده اند؟

پاسخ را باید در افزایش میزان آلایندگی در صورت حذف کاتالیست و افزایش هزینه‌های تولید به دلیل قیمت بالای این قطعه جستجو کرد. با این وجود برخی از خودروهای اسپورت نظیر ب ام و های M POWER ، آئودی های سری S و…در کنار سوپر اسپورت هایی نظیر پورشه ، فراری و…با منیفولدهای اسپرت اصلاح شده که به نوعی نقش این محصول را ایفا می‌کنند٬‌ تولید می‌شوند.

۲) آیا نصب هدرز غیرقانونی است؟

جالب است بدانید که نصب هدرز از لحاظ قانونی و …بلامانع است و به خصوص با ریمپ اصولی حتی می ‌توان مجور معاینه فنی را علیرغم وجود هدرز دریافت کرد و از وجود این قطعه به شکل قانونی لذت برد.

۳) چرا رنگ هدرز تغییر می کند؟

محصولات  حرفه ای معمولا به صورت استیل شده تولید میشوند اما گذر زمان و حرارت پیشرانه معمولا باعث تغییر رنگ هدرز میشود.

۴) آیا هدرز یک بار مصرف است؟

نکته جالب توجه برخلاف برخی دیگر از قطعات تیونینگ٬‌ یک قطعه مصرفی محسوب نمی‌شود و به جز در تصادفات احتمالی٬‌ اساسا کارایی و قیمت خود را حفظ می کند و حتی در نسخه های دست دوم نیز به راحتی خرید و فروش می شود. از این رو نصب هدرز در کنار ریمپ کردن ECU می‌تواند به عنوان مراحل اول تیونینگ حرفه ای و عملی پیشرانه انجام شود و بازخورد بسیار مناسبی را بدون کاهش عمر مفید پیشرانه برای شما به ارمغان آورد.

۵) آیا در مجموعه تیونینگ طاهری هدرز به فروش می رسد؟

بله. شما می توانید قبل از ریمپ اقدام به تهیه و نصب هدرز در مجموعه تیونینگ طاهری بکنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد قیمت و نحوه رسم با ما تماس بگیرید.

۶) بطور متوسط نصب هدرز چند اسب به توان خودرو می افزاید؟

با در نظر گرفتن حجم موتور حدود ۳ الی ۶ اسب بخار سر چرخ توان اضافه می شود.