ریمپ سوبا Suba

خودروی دانگ فنگ فورتینگ یاچت (ام۴) که در ایران به نام سوبا ام۴ توسط شرکت فردا موتورز عرضه شده است، از کلاس MPV بوده که حدود ۱۷ سال پیش یعنی سال های ۸۵ تا ۸۷ با عرضه هیوندا ترجت و کیا کارنیوال در ایران دنبال شد که علی رغم قابلیت های حرکتی و حمل مسافر مناسب اما خیلی مورد پسند بازار ایران قرار نگرفت.

حال مجددا شرکت فردا موتور و ایران خودرو (با محصول جدید خود هایما ۷ایکس) مجددا در حال بازاریابی این بخش بازار می باشند. شرکت فردا موتورز از رمان عرضه خودرو تا کنون به دلیل تاخیر در تحویل و رها کردن محصول ۵۱۱ کارنامه خوبی از خودش به جا نگذاشته است. دو محصول فردا تی۵ و فردا اس ایکس۵ جزو محصولات بیشتر فروخته شده این شرکت می باشد.

مزایای سوبا ام۴

  • فرمان برقی حساس به سرعت
  • صندلی های برقی سرنشنیان جلو مجهز به گرمکن و سردکن  و ردیف دوم برقی با ارگونومی مناسب
  • رادار نقطه کور
  • سیستم استارت استاپ
  • هشدار نقطه کور
  • ترمز پارک برقی
  • سقف پانوراما به همراه سانروف
  • نمایشگر ۱۰ اینچی به همراه دوربین دنده عقب و دوربین ۳۶۰درجه
  • سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دو کاناله به همراه صفحه تنظیمات برای سرنشینان ردیف دوم
  • کروز کنترل
  • کیلس استارتر
  • چراغ های جلو با قابلیت AFS
  • شیشه های ضد UV با قابلیت پاورویندوز
  • سنسور نور و باران
  • درب صندوق عقب برقی با سنسور حرکت پا
  • سیستم های راداری Suba M4

    این روزها صحبت از خودروهای خودران موضوع روز صنعت خودروسازی در جهان است. البته در کشور ما با توجه به عقب افتادگی کلی صنعت خودرو هنوز با ورود چنین محصولاتی فاصله داریم. با این وجود، برخی محصولات ارائه شده با تکنولوژی های به روزتر و سیستم های همیار راننده می توانند یک رانندگی ایمن تر و آسوده تر را برای رانندگان ایرانی رقم بزنند.

    سوبا M4 فرداموتورز با برخورداری از طیف وسیعی از این دست امکانات از جمله رادار هشدار خروج از خط (LDW)، رادار هشدار برخورد از جلو (FCW)، رادار تشخیص نقاط کور (BSD) و هشدار برخورد با اجسام متحرک در هنگام باز شدن درها، در کنار ویژگی های دیگری نظیر نور بالای خودکار، سیستم کمک حرکتی در سربالایی (HAC)، سیستم کمک حرکتی در سرپایینی (HDC) و سیستم های ترمز ABS، EBD و BA‌ از این نظر نیز یکی از کامل ترین خودروهای موجودر در بازار ایران است.

معایب سوبا ام۴

  • موتور ۱۵۰۰ سی سی تزریق مستقیم توربوشارژ که نیاز به بنزین با کیفیت دارد.( با ریمپ می توان موتور را با سوخت سازگار کرد.)
  • عدم ارائه دوربین ۳۶۰ درجه
  • خدمات ضعیف شرکت عرضه کننده
  • بازار دست دوم ضعیف / عدم استقبال بازار از خودروهای MPV
  • ناک دور میانی (که با ریمپ قابل برطرف شدن می باشد.)
  • لگ توربوشارژ (که با ریمپ کاهش می یابد.)
  • شروع حرکت کند به دلیل تاخیر پدال گاز (با ریمپ تاخیر به حداقل می رسد.)

موتور گیربکس

پیشرانه ۱٫۵ لیتری توربوشارژر با کد ۴A95TD  از شرکت میتسوبیشی ، برای خودروی لاماری ایما در نظر گرفته شده است. پیشرانه می تواند حداکثر ۱۹۵ اسب بخار قدرت و ۲۸۵ نیوتن‌متر گشتاور ارائه می‌دهد. برای سیستم انتقال قدرت ایما نیز از جعبه دنده ۷ سرعته اتوماتیک دوکلاچه استفاده شده ست. طبق تستهای انجام شده این خودرو شتابی معادل ۱۰٫۵ الی ۱۱ ثانیه در شرایط مختلف را به ثبت رسانده است.

بزرگترین ایراد این خودرو که در تمام خودروهای لاماری دیده می شود عدم کالیبراسیون موتور با سوخت بی کیفیت هست. بسیاری از مالکان از صدای ناک در هنگام استفاده از بنزین معمولی گلایه دارند. این صدا ناشی از پایین بودن اکتان سوخت مصرفی کشور و میزان بالای گوگرد موجود در سوخت هست.

بهترین راه برای برطرف کردن صدای ناک بلااستثنا؛ ریمپ می باشد چراکه دسترسی به سوخت باکیفیت یا بنزین سوپر در شهر تهران هم همیشه در اختیار مالکین نیست و از سویی دیگر به دلیل پایین بودن کیفیت سوخت بنزین در شهرستانها، عمر موتور این خودرو را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد.

طبق تست داینو این خودرو علی رغم ادعای سازنده مبنی بر ۱۹۵ اسب بخار، اما در حقیقت ۱۶۳ اسب بخار سر چرخ در اختیار راننده خواهد بود.