اغلب موتور همه اتومبیل های سواری، همچنین کامیون های سبک و سنگین اعم از بنزین سوز، دیزل و توربو و حتی موتور سیکلت ها، قایق ها و … دارای مجموعه مرکزی کنترل الکترونیکی موتور یا (ECU) هستند.

این مجموعه بصورت برنامه ریزی شده بر اساس نقشه ها و الگوریتم های تعریف شده و با دریافت اطلاعات از حسگرهای مختلف، پارامترهای مهمی مانند میزان و زمان و نحوه تزریق سوخت، زمان جرقه زنی شمع ها، میزان و نحوه اعمال فشار افزوده مکش و اگزوز در موتورهای مجهز به توربو و سوپر شارژ و مواردی مانند حداکثر دور موتور و سرعت مجاز خودرو را کنترل می کند.

چیپ تیونینگ :

چیپ اساسا یک تراشه بوده که در داخل ECU هر موتوری یافت می شود و چیپ تیونینگ به معنی برنامه ریزی دوباره این تراشه با نرم افزار های بهینه سازی شده برای کسب قدرت و گشتاور بیشتر موتور و بهینه سازی مشخصات رفتاری آن است.

چیپ تیونینگ با پیشرفت الکترونیک و به کارگیری کامپیوترها در صنعت اتومبیل، پیشرفت کرده و روش ها ساده تر، سریع تر، ارزان تر و مطمئن تر شده که اکثرا بدون نیاز به تغییرات سخت افزاری خاص در داخل ECU و حتی بدون دست زدن به آن و فقط از طریق پروسه عیب یابی موتور انجام می گیرد.

بنیانگذاران چیپ تیونینگ :

از حدود ۲۵ سال پیش شرکت هایی مانند سوپر چیپس در انگلستان به صورت تخصصی دست به آزمایش و ایجاد تغییرات روی ECU و ساخت سخت افزار و نرم افزارهای مخصوص برای موتورهای مختلف زد. نتیجه کار تغییر و بهینه سازی نقشه ها و الگوریتم های سوخت رسانی و احتراق و در نتیجه ساده ترین راه افزایش قدرت اتومبیل در زمانی اندک، بدون نیاز به تغییرات سخت افزاری و با حفظ گارانتی سازنده خودرو با در نظر گرفتن میزان آلودگی مجاز و عدم افزایش مصرف سوخت به علت کارایی و راندمان بالاتر موتور می باشد.

افزایش راندمان و قدرت با چیپ تیونینگ:

چیپ تیونینگ  درصدی از قدرت اولیه موتور را به آن اضافه می کند، بنابراین طبیعی است که میزان این افزایش در خودروهای پرقدرت تر بیش تر خواهد بود اما بروی خودروهای معمولی نیز قابل تشخیص هست.

نکته دیگر همخوانی و جوابگویی بهتر در صورت استفاده از قطعات دیگر افزایش دهنده کارایی، مانند سیستم های مکش هوا و سیستم های اگزوز و میل سوپاپ های با درجات و مشخصات مختلف می باشد و با استفاده از چیپ تیونینگ  مجموعه تغییرات را می توان بر اساس قطعات، تنطیم نمود و بهترین راندمان را کسب نمود.

سوالی که به ذهن می رسد این است که چرا خودروسازها در زمان تولید خودرو این تغییر را نمی دهند در صورتی که قدرت بیشتر یک برتری از نظر فروش می باشد.

چند دلیل برای این امر وجود دارد اول اینکه خودروسازها اگر چه فاکتور قدرت را مدنظر قرار می دهند، اما موارد دیگری مانند میزان آلایندگی، مصرف سوخت و استهلاک قطعات و نیز بازاری که محصول در ان به فروش می رسد را نیز مورد نظر قرار می دهند، ضمن آنکه خودروساز معمولا خریدار متوسط را در نظر می گیرد که هزینه های نگهداری برایش می تواند مهم باشد. در نهایت جیپ تیونینگ در واقع حذف یکسری محدودیت های الکترونیکی ایجاد شده توسط خودروساز برای پیشرانه خودرو را به همراه دارد.

جهت مشاوره و کسب اطلاعات تکمیلی با کارشناسان ما در اتوتیونیگ طاهری بعنوان مرکز تخصصی چیپ تیونینگ و ریمپ ایسیو در شمالغرب کشور در  تماس باشید.