نمودار ریمپ ایسیو

کاربردهای ریمپ ایسیو

ناکارآمدی خودروهای کاربراتوری به دلایل قدرت و بازدهی پایین، عدم تطبیق پذیری، مصرف سوخت بالا، تعمیرات و عیب یابی مشکل، ازدیاد آلودگی هوا و … موجب گردید تا خودروهای انژکتوری جایگزین این خودروها شوند.

خودروهای انژکتوری به دلیل مجهز بودن به ECU یا “Electronic Control Unit” بسیاری از مشکلاتی که خودروهای کاربراتوری با آنها دست و پنجه نرم می کردند را برطرف نمود.

ایسیو به مثابه مغز خودرو

ای سی یو (مغز خودرو) با قسمتهای مختلف خودرو از قبیل: سنسور سرعت،  سنسور اکسیژن، سنسور فشار هوای مانیفولد، سنسور دمای خنک کننده و غیره در ارتباط است و سنسورها و عملگرها بطور مستقیم توسط ایسیو کنترل می گردد و این ECU است که تعیین می کند هر یک از عملگرها، سنسورها و بخشهای مختلف تحت شرایط متفاوت چگونه عمل نمایند.

ریمپ ایسیو - تیونینگ طاهری
ریمپ ایسیو – تیونینگ طاهری

محدودیت های ایسیو

خودروها معمولا به دلیل اینکه قرار است تحت شرایط جغرافیایی و آب و هوایی متفاوت کار کنند و همچنین قوانین و مقررات رانندگی ویژه کشورها با یکسری از محدودیت ها در ECU از درب کارخانه خارج می شوند.

با ریمپ ECU می توان این محدودیتها را از بین برد و حتی در برخی از موارد شاهد بهبود عملکرد خودرو خواهیم بود.

کاربردهای ریمپ ایسیو و تغییرات در خودرو پس از ریمپ ایسیو

بطور کلی نتایج زیر در ریمپ ایسیو قابل دستیابی می باشد:

۱ – حذف کاتاف (برداشتن دور ایده آل موتور):

حتما فیلمهایی مانند ” جنون سرعت” ، “سریع و خشمگین”  یا ” راش”را مشاهده کرده اید. در این فیلمها هنگامی که راننده پشت فرمان خودرو در حالت درجا شروع به فشردن پدال گاز می کند، آمپر مربوط به دور موتور تا انتها بالا می رود در صورتیکه در خودوری شما این چنین نیست. مژده این که با ریمپ ایسیو این محدودیت برداشته می شود.

نمایی از فیلم راش
نمایی از فیلم راش

۲ – رفع کپ دریچه گاز (رفع تاخیر پدال گاز):

شاید گاهی متوجه تاخیر پدال گاز خودروی خود در حرکت اولیه و بخصوص بین دنده ۲ و ۳ و یا معکوس کشی شده باشید. با ریمپ ایسیو این مورد نیز قابل رفع می باشد. (البته این آپشن در خودروهایی که دارای دریچه گاز برقی هستند قابل رفع می باشد که تقریبا اکثر خودروهای جدید دارای دریچه گاز برقی هستند)

۳– افزایش شتاب خودرو:

 بطور معمول با ریمپ ایسیو بین ۱ الی ۲ ثانیه شتاب اولیه (صفر تا صد کیلومتر) کاهش می یابد.

۴ – حذف سنسور دوم اکسیژن:

سنسور دوم اکسیژن بعد از کاتالیست قرار دارد. نقش کاتالیست، تصفیه گازهای خروجی از اگزوز بوده و وظیفه سنسور دوم اکسیژن نظارت بر عملکرد کاتالیست است که کار تصفیه را درست انجام داده یا خیر.

به دلیل کیفیت پایین بنزین های عرضه شده در جایگاه های سوخت، کاتالیست و سنسور دوم به دفعات زیاد دچار مشکل و خرابی می شوند و هزینه های زیادی را برای صاحبان خودرو به همراه دارند. از اینرو با ریمپ ایسیو این سنسور حذف می شود (با حذف این سنسور به هیچ عنوان در عملکرد خودرو تداخل ایجاد نمی گردد) در واقع با حذف این سنسور، خودرو یورو ۴ به ۲ تبدیل می شود.

۵– تغییر دمای کارکرد فن خودرو:

بوسیله ریمپ ایسیو، دمای کارکرد فن را می توان کاهش یا افزایش داد تا بهترین حالت ممکن برای کارکرد بهینه خودرو صورت پذیرد. این تغییرات با توجه به وضعیت جغرافیایی که خودرو قرار است کار کند تنظیم می گردد.

۶ – اعمال یا حذف محدودیت سرعت:

برخی از خودروها به گونه ای برنامه ریزی شده اند که از یک سرعت به خصوصی بالاتر نروند (مثلا ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت) می توان با ریمپ این محدودیت را برداشت و یا اینکه برای ایمنی خودرویی که برای فرزندتان می خرید اعمال محدودیت سرعت کنید.

۷ – بهینه سازی مصرف سوخت:

ریمپ ایسیوعمل بهینه سازی مصرف سوخت را برای دورهای زیر ۲۰۰۰ فراهم می کند (بسیاری از مراکزی که کار تیونیگ و ریمپ را انجام می دهند قول کاهش مصرف سوخت را گاها تا چند لیتر در هر صد کیلومتر را می دهند که این امر حقیقت ندارد)

۸– تقویت موتور خودرو:

هماهنگ کردن سیستم مغز کامپیوتر مدیریتی موتور با تغییرات ایجاد شده بر روی خودرو نظیر پرتوپولیش، تغییر در سیستم سیلندر و غیره

توجه مهم در ریمپ ایسیو

عمل ریمپ ایسیو اگر توسط افراد غیر متخصص صورت پذیرد مطمئنا باعث بروز آسیب های جدی به خودروی شما می شود.

در واقع تمامی موارد بالا برای خودرو قابل انجام است ولی نباید همه کارها را بر روی هر خودرو انجام داد و با توجه به اینکه ریمپ ایسیو خودرو با توجه به شرایط مختلف و نوع خودرو صورت می پذیرد حتما باید توسط متخصصین این امر صورت پذیرد.

2 thoughts on “کاربردهای ریمپ ایسیو

  1. Mohamad

    سلام به نظر شما من دور موتور اوردم روی ۵٫۵کات اف کنه ضرری که نداره موتور جی ال ایکس ۴۰۵؟

ارسال دیدگاه