ریمپ ایسیو چیست؟

امروزه اغلب خودروهای مدرن و وسایل نقلیه موتوری باربری، ایسیو (ECU) دارند. ECU مخفف کلمات Engine Control Unit به معنای (واحد کنترل موتور) می باشد.

ریمپ (Remap) تنطیماتی نرم افزاری است که به جای نرم افزار کامپیوتر خودرو (ECU) قرار می گیرد. ریمپ،خودرو را برای رسیدن به حداکثر راندمان آماده می کند. مپ ایسیو (کامپیوتر) بطور کامل موتور خودرو را تحت کنترل دارد و وقتی ریمپ ایسیو جایگزین آن شود تاثیرات بسیار چشمگیر و محسوسی در شتاب، مصرف سوخت، حذف ناک و . . . ایجاد خواهد شد.

ایسیو و وظایف آن چیست؟

این واحد کنترل موتور می تواند تقریبا به عنوان مغز وسایل نقلیه شناخته شود و شامل یک پردازنده کوچک است که اطلاعات را از سنسورهای مختلف در سراسر موتور دریافت می کند. این اطلاعات شامل پارامترهایی همچون: دمای موتور، زاویه پدال شتاب دهنده، میزان اکسیژن در گازهای خروجی سوزانده شده و همچنین بسیاری از پارامترهای دیگر را تجزیه و تحلیل می کند.

ریمپ ایسو
ریمپ ایسیو

با استفاده از اطلاعات این سنسورها می توان میزان مصرف سوخت را در زمان های مناسب برای ایجاد یک ترکیب خوب از بهینه سازی مصرف سوخت، عملکرد و کنترل هنگام رانندگی در جاده ها و یا بزرگراه ها را بدست آورد.

سازندگان خودرو از طریق تنظیم نرم افزار ایسیو بطور پیش فرض قبل از فرستادن وسیله نقلیه به بازار، موتور را تنظیم می نمایند. این کار به این دلیل است که برندهای بزرگ خودرو مجبور به فروش اتومبیل های خود در سراسر جهان هستند، از اینرو در تنظیمات نرم افزاری ایسیو باید شرایط آب و هوایی، قوانین و محدودیت های راهنمایی و رانندگی و کیفیت های متفاوت سوخت و وضعیت جاده ها را در نظر بگیرند. به  همین دلیل تنظیمات ایسیو بصورت کلی با در نظر گرفتن تمامی پارامترهای کمی و کیفی صنعت خودرو و تولید انبوه انجام می گیرد.

دیاگرام ریمپ ایسیو
دیاگرام ریمپ ایسیو

نحوه کار ریمپ ایسیو

ریمپ ایسیو جایگزین نرم افزار اصلی ایسیو می گردد، برنامه اصلی خودرو به صورت کلی و بر اساس نیاز مشتری مورد بازنگری قرار می گیرد و در ریمپ ایسیو نرم افزار ایسیو برای دستیابی به حداکثر راندمان تغییر پیدا می کند. این کار با عنوان ریمپ ایسیو شناخته می شود زیرا که مپ ایسیو موتور خودرو را کنترل می کند و ریمپ پارامتر های اصلاح شده ایسیو می باشد که مورد بازبینی و بازنگری قرار گرفته است. هنگامی که ماشین شما ریمپ می شود، نرم افزار تنظیم شده به پورت سریال خود (یا OBD پورت) وصل می گردد و سپس مپ خودرو را با نسخه جدید (ریمپ ایسیو) تغییر می دهد تا عملکرد موتور را بهینه نموده و افزایش دهد. توانایی فلش مستقیما از طریق OBD باعث شده که صنعت ریمپ ایسیو بطور چشمگیری در جهان گسترش پیدا کند.

انجام ریمپ فرایندی نرم افزاری می باشد یا سخت افزاری؟

بسته به نوع موتور ایسیو خودرو از سه طریق امکان پذیر است:

  • از پورت OBD (سوکت دیاگ)
  • از طریق پین ( مشهور به کاتگ)
  • از طریق اتصال به برد ایسیو:
  • روش جیتگ Jtag
  • روش چیپ تیونینگ (بویژه ایسیوهای بوش ۳ زانتیا ۱۸۰۰ و پارس ELX و بوش MP5.2 زانتیا۲۰۰۰)

به جز روش آخر، در سایر موارد احتیاجی به باز شدن ایسیو نیست.

دلایل عدم ریمپ ایسیو خودرو توسط کارخانه

۱- ایسیو در کارخانه تنظیم نمی شود. و توسط تأمین کننده برای خط تولید ارسال می گردد. (برای مثال شرکت کروز و سازه پویش و غرب استیل جزء تامین کنندگان خط خودروهای داخلی می باشند.)

۲- تامین کنندگان موظف هستند برنامه ایسیو را بر اساس استاندارد آلایندگی دیکته شده کالیبره کنند. برای مثال وقتی استاندارد یورو۵ الزامی می گردد. تامین کننده موظف است برنامه ایسیو را بر این اساس تنظیم کند.

۳- تاکنون موارد بسیاری پیش آمده که کارخانه با فراخوان خودروها اقدام به برنامه ریزی مجدد خودرو در جهت رفع ایرادات نرم افزاری نموده است. (برای مثال، فراخوان چوب شدن ترمز در خودروهای ۲۰۶ و پارس اتوماتیک سال ۹۰ ، فراخوان اصلاح برنامه برای دریچه گاز در خودروهای ۲۰۶ غرب استیل سال ۹۵ و… .)

ایراد کالیبراسیون ایسیو توسط تولیدکننده

از دو جهت بر کالیبراسیون ایسیو توسط تامین کنندگان داخلی ایراد وارد است:

دلیل اول که آنها را مقصر نمی دانیم، استفاده از موتورهایی است که اساسا تنظیم یورو ۵ ندارند. در حقیقت موتورهای ما مانند موتور XU7 که از اساس متعلق به سال ۱۹۸۸ میلادی می باشد از لحاظ پایه دچار ضعف است. این ایراد بر سایر موتورهای ایران‌خودرو و سایپا نظیر  زامیاد و آریسان نیز وارد است.

دلیل دوم که وجود دارد کالیبراسیون این ایسیوها با بنزین اکتان بالا (بنزین سوپر) است. این در حالیست که در خود کلان شهر تهران بنزین سوپر به راحتی در دسترس نیست چه برسد به شهرستان ها! از طرفی قیمت آن ازاد است و با توجه به شرایط اقتصادی خیلی از مالکان به دنبال آن نمی روند.

چگونگی افزایش راندمان موتور با ریمپ ایسیو

با تصحیح نسبت سوخت به هوا AFR و تنظیم آن بر اساس ماکزیمم توان و اصلاح زمان جرقه (آوانس) و رعایت برخی نکات (که در دوره ها آموزش داده می شود.) توان خودرو بدون هیچ فشاری افزایش می یابد.

مهمترین تاثیرات و نتایج مپبت ریمپ ایسیو

تغییر جداول مربوط به گشتاور:

تغییر جداول گشتاور نیز با ریمپ ایسیو امکان پذیر می باشد که ما با تخصص کامل بر روی این جداول لیمتر قادر به انجام ریمپ و تغییرات می باشد.

تغییر در عملکرد دمای فن: 

در مناطق آب و هوایی گرم، بالا رفتن دمای موتور باعث خرابی موتور و سوختن واشر سر سیلندر می گردد. شرکت تیونینگ طاهری با تغییر نقطه عملکرد فن مایع خنک کننده می تواند دمای خودرو را در حد ایده ال نگه دارد تا از آسیب‌های جدی وارد به موتور جلو گیری کند.

رفع محدودیت سرعت: 

در خودرو های جدید به دلیل مسایل ایمنی به خصوص با توجه به استانداردهای خودرو و شرایط جاده‌ای هر کشوری محدودیت سرعت اعمال می گردد. با توجه به اینکه بعضی از علاقمندان تمایل به افزایش سرعت و شرکت در بعضی از مسابقات را دارند. 

حذف سنسور اکسیژن دوم: 

در موتورهایی که مجهز به کلیه لوازم افتر مارکت هستند و برای مسابقه آماده شده اند به علت تغییرات گسترده و متفاوت بودن نسبت سوخت به مقدار زیاد،سنسور اکسیژن توانایی اندازه گیری مقداری را در محدوده مجاز نداشته و به همین علت  سنسور اکسیژن را از حلقه کنترلی خارج نموده و سیستم را OPEN LOOP می کند.

رفع تاخیر پدال گاز بعد از ریمپ ایسیو:  

با بازنگری جداول مربوط به پدال گاز و دریچه گاز و انجام ریمپ ایسیو تاخیر دریچه گاز (کپ دریچه گاز) بطور چشمگیری کاهش یافته و رانندگی را برای راننده لذت بخش می کند.

افزایش کاتاف با ریمپ ایسیو:

افزایش کاتاف نیز تا هر محدوده ای قابل انجام می باشد اما شرکت تیونینگ طاهری، افزایش دور را نیز درمحدوده ایمنی انجام می دهد. به درخواست مشتری کاتاف تا دور بالاتر امکان پذیر می باشد اما نکته قابل توجه این است که افزایش کاتاف بدون افزایش راندمان حجمی هیچ تاثیری در توان خروجی موتور ندارد.

تغییر جداول سیستم متغییر منیفولد ورودی: 

با هدف تغییر جریان گردابه و چرخشی در دورهای مختلف موتور.

تغییر نواحی مختلف جداول توربو و spool mode:

برای کاهش تاخیر توربو (lag) و وارد شدن زودتر توربو به زیر بوست.