واحد کنترل الکترونیکی یا همان ایسیو ECU دستگاهی است که مسئولیت نظارت ، تنظیم و تغییر عملکرد سیستم های الکترونیکی خودرو را بر عهده دارد.

هر یک از ویژگی های الکترونیکی اتومبیل، مانند سیستم ترمز ضد قفل یا تنظیم الکترونیکی تزریق سوخت، به طور معمول توسط ECU کنترل می شود. برخی از سیستم ها ممکن است ECU خاص خود را داشته باشند، در حالی که در موارد دیگر یک ECU ممکن است مسئول چندین سیستم مرتبط باشد.

اما اصطلاح ECU معمولا در هنگام اشاره به سیستم های مدیریت موتور- که اغلب به آنها واحد کنترل موتور گفته می شود- استفاده می شود. اینها وظیفه کنترل سیستم تزریق و احتراق موتور را بر عهده دارند.

ای سی یو خلاصه شده ENGINE CONTROL UNIT  که به معنی واحد  کنترل موتور در اتومبیل است که به آن ECM  نیز می‌گویند . ECM  که در واقع ماژول کنترل موتور است و همانطور که از نام آن پیداست کنترل کلیه سیستم‌ها در موتور از جمله فعالیت‌های برقی و حتی مکانیکی را بطور کامل انجام می ‌دهند.

ایسیو خودرو از چه اجزایی تشکیل شده است؟

ایسیو به عنوان یک مینی کامپیوتر تخصصی دارای قسمت های مختلفی است؛ شناخت قطعات ایسیو یکی از موضوعات مهمی است هنگام تعمیرات ایسیو می بایست مورد توجه قرار گیرد. در این مقاله اتوتیونینگ طاهری به بررسی انواع ایسیو ها می پردازیم.

 کانکتورها و پین ها، پوسته یا بدنه اصلی که گاها به آن رادیاتور نیز گفته می شود، برد الکترونیکی یا همان کیت ها، درپوش یا پوسته پایینی و همچنین پلاک از قسمت های اصلی یک ایسیو به شمار می روند.

از دیگر قسمت های مهم این قطعه می توان به این موارد اشاره کرد:

مبدل‌های دیجیتال به آنالوگ: همانطور که تبدیل داده های آنالوگ به دیجیتال لازم است، گاهی تبدیل داده های دیجیتال به آنالوگ برای اجرای فرمان لازم است و از این مبدل ها استفاده می شود.

مبدل‌های داده های آنالوگ به دیجیتال: این قطعات داده های آنالوگ مثل سنسور اکسیژن را به داده های دیجیتال تبدیل می کنند تا عیب یابی راحت تر انجام شود.

بررسی انواع ایسیو خودرو
بررسی انواع ایسیو خودرو

خروجی‌های دیجیتالی H Level: این خروجی ها برای کنترل جرقه‌زنی شمع‌ها، باز و بسته شدن انژکتور و همچنین روشن و خاموش شدن فن ها مورد استفاده قرار می گیرد.

فرم دهنده‌های سیگنال: این فرم دهنده ها برای تنظیم نمودن ورودی یا خروجی های از پیش خوانده شده مورد استفاده قرار می گیرد.

ایسیو خودروهای ایرانی

در ایران دو کارخانه بزرگ تولید اتومبیل، سایپا و ایران خودرو که هر کدام از این کارخانه‌ها بنابر محصولی که تولید می‌کنند از ای سی یو  منطبق با دستگاه و نیاز هر خودرو،  استفاده کرده‌ است.

ای سی یو زیمنس

از جمله ecu  ها ای سی یو SL96  می‌باشد. این ای سی یو به همراه ای سی یو های S2000 ، زیمنس (SIEMENS) و همچنین بوش (Bosch)، بر روی دستگاه‌های پژو ۴۰۵، پژو پارس، سمند معمولی، پیکان وانت، آر دی و روآ و همینطور S2000  که بیشتر بر روی پژو ۲۰۶  خودنمایی می‌کند. در ایموبلایزر سمند و پراید نیز از زیمنس CI 4  و نیز در ایموبلایزر سورن و سمند lx  از زیمنس CI5  استفاده میشود. کارخانه بوش آلمان از بزرگترین کارخانجات تولید کننده‌ی انواع ای سی یو های خودرو می‌باشد درایرانMP 5.2  BOSCH  در زانتیا ۲۰۰۰ و همچنین BOSCH MP 7.3  در زانتیای ۱۸۰۰ و نیز BOSCH ME7.4.4  در پژوی ۲۰۶ و پرشیا و نیز  BOSCH7.4.5  در پژوی SD  یا همان صندوق دار استفاده کرده است. لازم است بدانید ای سی یو های والئو VALEO   زیر مجموعه‌ی ای سی یو های BOSCH  است.

انواع ECU در خودروهای رانا و پژو ۲۰۶ جدید با موتور TU5 :

ایسیو Siemens : در خودروی رانا و ۲۰۶ جدید با موتور TU۵ از این نوع ECU استفاده شده که تک سوکت می باشد این ECU با ECU زیمنس موتور XU7 متفاوت میباشد و نوع دریچه گاز سیمی است.

انواع ECU در خودروهای پژو ROA و پژو RD :

ای سی یو SL 96 : تک سوکت، فشار شکن روی ریل سوخت، پمپ بنزین زیر باک و یونیت فن دارد.

ایسیو S 2000 : سه سوکت، فشار شکن روی ریل سوخت ، پمپ بنزین داخل و یا خارج باک و یونیت فن دارد.

ای سی یو Siemens : تک سوکت، فشار شکن و پمپ بنزین داخل باک و یونیت فن ندارد.

انواع ECU در خودروی پیکان و پیکان وانت:

ای سی یو SL 96 : تک سوکت ، فشار شکن روی ریل سوخت ، پمپ بنزین زیر باک و محل قرار گیری ECU زیر داشبورد سمت راست (سمت شاگرد) می باشد

ای سی یو S 2000 : سه سوکت ، فشار شکن روی ریل سوخت ، پمپ بنزین داخل و یا خارج باک می باشد.

ای سی یو Siemens : تک سوکت، فشار شکن و پمپ بنزین داخل باک و در خودروی پیکان وانت استفاده شده است.

انواع ECU در خودروهای پژو پارس ELX با موتور ۱۶ سوپاپ زانتیا :

ای سی یو Bosch MP 7.3 : تک سوکت برای موتور ۱۶ سوپاپ پژو پارس ELX استفاده می شود.

ECU SL96

سمند مدل ۸۱ و ۸۲ / پارس و ۴۰۵ مدل ۸۱ و ۸۲ /  پیکان مدل ۸۲ و ۸۳ / آردی مدل ۸۲ و ۸۳

نکته: بطور کلی می توان گفت از SL96 و محصولات قدیمی تولیدی سال های ۸۰ تا ۸۲ استفاده شده است.

برچسب آبی رنگ مورد استفاده در سمند، پارس و ۴۰۵ می باشد.

برچسب صورتی رنگ مورد استفاده در پژو آردی می باشد.

برچسب سبز رنگ مورد استفاده در پیکان می باشد.

 

ECU MM8P

سمند مدل ۸۰ / پارس و ۴۰۵ مدل ۷۹

نکته: موتور مورد استفاده در این خودروها از نوع XU7 می باشد.

این نوع ECU دارای یک کانکتور ۳۵ پایه می باشد.

ECU 6LPB

پژو ۴۰۷

نکته: این نوع ایسیو دارای سه کانکتور ۱۱۲ پایه می باشد.

ECU 4MB2

پژو ۶۰۷

نکته: این نوع ECU دارای سه کانکتور ۱۱۲ پایه می باشد.

 

.ECU SL96

ECU S2000-10

سمند مدل ۸۲ و ۸۳ / پارس و ۴۰۵ مدل ۸۲ و ۸۳ / پراید مدل ۸۲ و ۸۳ با کد ۱۱۰۰۰ / پراید مدل ۸۵ با کد ۱۲۰۰۰ / پراید مدل ۸۶ با کد ۱۳۰۰۰ و برد الکترونیکی والئو

نکته: این نوع ایسیوها برای راه اندازی فن ها نیاز به یونیت فن جداگانه دارند.

این نوع ایسیوها بدون سیستم ایمولایزر هستند.

ECU S2000-11

پیکان مدل ۸۲ و ۸۳ / آردی مدل ۸۲ و ۸۳ با علامت RD

نکته: این نوع ایسیوها برای راه اندازی فن ها نیاز به یونیت فن جداگانه دارند.

این نوع ایسیوها بدون سیستم ایمولایزر هستند.

ECU S2000-3E

پژو ۲۰۶ مالتی پلکس مدل های قبل از ۸۵

نکته: این ایسیو بر روی پژو ۲۰۶های تیپ ۲ و ۳ دارای دریچه گاز سیمی و کاتالیت مورد استفاده قرار گرفته است.

اگر عبارت K6D در VIN کد پژو ۲۰۶ قبل از ۸۵ مشاهده شود ایسیو مورد استفاده ساژم می باشد.

اگر عبارت KFW در VIN کد پژو ۲۰۶ قبل از ۸۵ مشاهده شود ایسیو مورد استفاده والئو می باشد.

موتور مورد استفاده در این پژو ۲۰۶ها ازنوع tu3 می باشد.

این نوع ۲۰۶ها دارای یک کانکتور اضافی برای نصب سنسور اکسیژن دوم هستند.

ECU S2000-3F

پژو ۲۰۶ مالتی پلکس قدیمی مدل های قبل از ۸۵

نکته: این ایسیو بر روی پژو ۲۰۶های تیپ ۲ و ۳ دارای دریچه گاز سیمی و بدون کاتالیست مورد استفاده قرار گرفته است.

این نوع ۲۰۶ها دارای یک کانکتور اضافی برای نصب سنسور اکسیژن دوم هستند.

موتور مورد استفاده در این پژو ۲۰۶ها از نوع (K6D (TU3 می باشد.

ECU S2000-23/S2000-25/S2000-32/S2000-35

پژو ۲۰۶ غیر مالتی پلکس قدیمی

نکته: این ECUها بر روی پژو ۲۰۶های تیپ ۱ معمولی مورد استفاده قرار گرفته اند.

این نوع پژو ۲۰۶ها دارای یک کانکتور اضافی برای نصب سنسور اکسیژن دوم هستند.

موتور مورد استفاده در این پژو ۲۰۶ها از نوع (K6D (TU3 می باشد.

ECU S2000-LC

سمند مدل ۸۳ و ۸۴ با علامت LC و برد الکتریکی ساژم / سمند مدل ۸۵ و ۸۶ با علامت LC / پارس  و ۴۰۵ مدل ۸۴

نکته: این نوع ECUها برای راه اندازی فن ها نیاز به یونیت فن جداگانه ندارند.

این نوع ECUها بدون سیستم ایموبلایزر هستند.

ECU S2000-10ILC

پارس و ۴۰۵ مدل ۸۶

نکته: این ECUها برای راه اندازی فن ها نیاز به یونیت فن جداگانه ندارند.

این ECUها دارای سیستم ایموبلایزر هستند.

ECU S2000-SLC

پارس و ۴۰۵ مدل ۸۵ / پارس و ۴۰۵ مدل ۷۸ و ۸۸

نکته: این ECUها دارای سیستم ایموبلایزر هستند.

ECU S2000-PL4

آردی مدل های ۸۴ و ۸۵ و ۸۶ / پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و ۳ قبل از ۸۵

ECU S2000-CNG

پارس و ۴۰۵ دوگانه سوز مدل ۸۵

نکته: این ECUها در خودروهای دوگانه با ECU گاز SAX500 مورد استفاده قرار گرفته اند.

ECU S3000

مگان ۲۰۰۰ (گیربکس اتومات) / مگان ۱۶۰۰ (گیربکس دستی)

ECU J34

پژو ۲۰۶ مولتی پلکس بعد از ۸۵

نکته: این نوع ECUها بر روی ۲۰۶ مدل بهینه سازی شده TU3A با حجم CC1361 دارند و در مجموعه دریچه گاز آنهاموتور برقی دریچه گاز جایگزین استپر موتور جهت تنظیم دور آرام شده، مورد استفاده قرار گرفته اند. این ۲۰۶ها شامل ۲۰۶ هاچ بک، تیپ ۲ و ۳ با دریچه گاز برقی و ۲۰۶ صندوق دار تیپ ۵ و ۶ (V6, V19, V20) می شود.

بطور کلی می توان گفت ECU والئو J34 جایگزین سری قدیمی و جدید S2000 در پژو ۲۰۶ شده است.

پژو ۲۰۶ مالتی پلکس SD دوگانه سوز

این نوع ECUها بر روی ۲۰۶هایی که دارای موتور TU5 با حجم ۱۵۸۷ سی سی از نوع دوگانه سوز مورد استفاده قرار گرفته اند.

این ۲۰۶ها شامل تیپ ۵ و ۶ و صندوق دار (V2, V10) می شوند.

ECU J35

ECU SIMENS سری قدیمی (KIA) / پراید مدل ۸۱ و ۸۲ و نیمه اول ۸۳

نکته: این نوع ECUها بنزین سوز بوده و دارای یک کانکتور ۵۵ پایه می باشند آنهابه دلیل قدیمی بودن و معایبی که داشتند، جای خود را در خودرو پراید ابتدا به ECUهای S2000 JCAE و سپس به ECUهای SIEMENS سری جدید (SIM2K-34VR) دادند.

صفحه آمپر این پرایدها مانند پرایدهای کاربراتوری می باشد و به این پرایدها نیمه انژکتور نیز گفته می شود.

ایسیو زیمنس

ECU SIEMENS سری جدید و بنزین سوز (SIM2K-34VR)

سمند مدل ۸۶ و ۸۷ با کد ۲۰۰۵ و بدون ایموبلایزر / سمند مدل ۸۶ و ۸۷ با کد ۲۰۰۶ و بدون ایموبلایزر / سمند مدل ۸۸ و ۸۹ و با کد ۲۰۰۷ و با ایموبلایزر / سمند مدل ۹۲ و ۹۳ زیمنسی CIM با استاندارد آلایندگی EU2 و EU4 / پارس و ۴۰۵ مدل ۸۹ و ۹۰ با کد ۲۰۰۹ و با ایموبلایزر / پارس و ۴۰۵ مدل ۹۲ با استاندارد آلایندگی EU4 و با ایموبلایزر / پارس و ۴۰۵ مدل ۹۳ با استاندارد آلایندگی EU4 و با ایموبلایزر /  روآ مدل ۸۵ و ۸۶ بدون ایموبلایزر / پیکان وانت مدل ۸۳ تا ۸۶ و ۸۷ بدون ایموبلایزر / پیکان وانت مدل ۸۹۷ تا ۹۲ با ایموبلایزر / پیکان وانت مدل ۹۳ / پراید مدل ۸۷ بدون ایموبلایزر با کد CR1 یا CR2 / پراید مدل ۸۸ با ایموبلایزر (continental) البته در این سال پراید با ایسیو والئو S2000 هم وجود دارد.

پراید مدل ۸۹ با ایموبلایزر (continental)

ایسیو زیمنس ۳۴VR

نکته: این نوع ECU دارای دو کانکتور و ۹۰ پایه می باشد.

ارسال دیدگاه