نکاتی برای افزایش عمر صفحه کلاچ

به منظور هرچه طولانی‌تر شدن عمر دیسک و صفحه لازم است نحوه رانندگی با خودرو اصلاح شود. به عنوان مثال از انجام حرکات یکباره نظیر شتاب گیری غیرعادی خودداری کنید تا عمر دیسک و صفحه زود به پایان نرسد.

از قرار دادن بار سنگین و حمل مسافر با ظرفیت بیشتر از استاندارد نیز خودداری کنید. به طور کلی اگر خودرو تحت فشار غیرعادی قرار نگیرد، عمر دیسک و صفحه آن به این زودی‌ها به پایان نمی‌رسد. البته اگر دیسک و صفحه از جنس استاندارد و با کیفیت ساخته شده باشد.

زمان تعویض صفحه کلاچ اتوماتیک

سیستم کلاچ خودروهای اتوماتیک به طور کلی با دیسک و صفحه کلاچ خودروهای دستی متفاوت است و دیسک و صفحه کلاچ به معنای سنتی در این نوع گیربکس‌ها وجود ندارد.

با این حال در گیربکس‌های اتوماتیک معمولی از تورک کانورتور به عنوان سیستم کلاچ استفاده می‌شود. در گیربکس‌های دوکلاچه نیز از مکانیزمی تقریبا متفاوت از گیربکس‌های دستی جهت انتقال نیروی موتور به داخل جعبه‌دنده بهره برده شده است.

اصولا مکانیزم کلاچ گیربکس‌های اتوماتیک در حالت عادی نیاز به تعویض ندارد اما بروز نقایصی در عملکرد این نوع جعبه‌دنده‌ها باعث خواهد شد که تعمیرکار برای رفع عیب، نسبت به تعویض کلاچ‌های گیربکس اتوماتیک اقدام کند. مواردی مثل لرزش هنگام تعویض دنده، بروز سروصداهای غیرعادی، عدم کشش خودرو، داغ کردن گیربکس و…، از جمله نشانه‌های خرابی مکانیزم کلاچ گیربکس‌های اتوماتیک به شمار می‌روند.

عوارض عدم تعویض صفحه کلاچ

اگر صفحه کلاچ ماشین خود را به موقع عوض نکنید، احتمال دارد که صفحه کلاچ ناگهان شما را در جاده بگذارد و خودرو دیگر قادر به حرکت نباشد. همچنین صفحه کلاچ خراب می‌تواند باعث خرابی فلایویل شود. فلایویل قطعه گران‌قیمتی است که معمولا می‌توان با تراشکاری آن را تا حدی تعمیر کرد. اما اگر میزان خراش‌های وارده از صفحه کلاچ بر فلایویل عمیق و بیش از حد باشد، لازم است که این قطعه تعویض شوند.

بنابراین هزینه بسیار بیشتری را بر شما تحمیل خواهد کرد. همچنین صفحه کلاچ خراب باعث می‌شود که فشار بیشتری به موتور وارد شود و در نتیجه احتمال کاهش عمر مفید خودرو و موتور نیز دور از ذهن نخواهد بود.

تست سالم بودن صفحه کلاچ
برای تست سالم بودن یا نبودن صفحه کلاچ ابتدا از عملکرد نرم، روان و بدون لرزش کلاچ ماشین خود مطمئن شوید، زیرا اگر مشکلی از این نظر وجود داشته باشد، احتمالا کلاچ دارای عیب است.

اما به طور کلی اگر بخواهید تست خرابی صفحه کلاچ را انجام دهید، باید در حالی که موتور روشن است پدال کلاچ را فشار دهید، اهرم دنده را در وضعیت دنده دو قرار دهید و پدال را به صورت نسبتا سریع بالا بیاورید. اگر خودرو حرکت نکرد و خاموش شد، بدانید که صفحه کلاچ احتمالا سالم است. اما اگر خودرو حرکت کرد به احتمال قوی صفحه کلاچ به مقدار زیادی صاف شده و نیاز به تعویض دارد.

 

ارسال دیدگاه