پورت پولیش  سرسیلندر

اگر درون محفظه احتراق و پورت های ورودی و خروجی سرسیلندر را دیده باشید متوجه زبــری و خلل و فـرج و همچنین خطوط برجستگی قالب می شوید. (سرسیلندرها به روش ریخته‌گری آهن یا آلیاژهای آلومینیوم در قالب‌های مخصوص ساخته می‌شوند. در طی این فرایند بیرون‌زدگی ریخته‌گری به دللذا این سظوحخشنی در مسیر ورود هوا و خروج هوا می‌شود که در جریان سیال عبوری به‌نوعی اختلال و مقاومت ایجاد می‌کند و همین باعث کاهش راندمان کاری موتور احتراق داخلی می‌شود.این عوامل همگی راندمان حجمی را کاهش می دهند زیرا ایجـاد مقاومت در برابر ورود مخلوط ورودی و خروج گازهای حاصل از احتراق می کنند .

به عمل افزایش قطــر پورتهـای ورودی و خروجـی در سرسـیلندر پـورت کــردن و بـه عمــل صـیقل دادن پـورت هـا پولیش کردن می گویند .

این کار باعث بهبود در سیستم ورودی هوا و خروج دود می شــود و در نتیجــه مقـداری از قدرت تلف شده موتور را باز می گرداند . می توانید مسیر ورود ترکیب سوخت و هـوا در سرســیلندر و نـیز مســیر خــروج دود در سرســیلندر و منیفولـد را کمی بزرگ تر کرده و سپس صیقل دهید . در هنگام انجام ایــن کــار دقــت داشـته باشــید کــه بـرای مثال پــورت خروجی دود را طوری تغییر دهید که پس از بسته شدن منیفولـد بـر روی سرسـیلندر، اختلافـی در قطـر پورتهــا وجود نداشتنه باشد و لبه های کار باعث اغتشاش در جریــان هــوای عبـوری ایجــاد نشـود. بــه ایــن کـار پولیـش کردن پورتهای سر سیلندر گفته می شود و تـاثیر بسزایـی در بهبــود عملکـرد موتـور دارد. بعــﻼوه مــی توانید ازسوپاپ های بزرگتر استفاده نمایید تا ورود و خروج گازها تسهیل شود .