۳ دلیل اختلال در احتراق در حودرووهای مدرن

هر موتور احتراق داخلی برای عملکرد به چند عنصر اساسی نیاز دارد. در حالی که موتور شما بدون هوا، سوخت و فشرده سازی مناسب کار نمی کند، جرقه شعله ای است که کل فرآیند را به حرکت در می آورد. در موتورهای بنزینی، شمع های شما از یک بار الکتریکی برای مشتعل کردن مخلوط احتراق در هر چرخه موتور استفاده می کنند.

از آنجایی که مشکلات احتراق می تواند منجر به علائم مختلفی از شرایط عدم شروع به کار گرفته تا عملکرد ضعیف در حالت آرام شود، ردیابی مشکلات جرقه گاهی اوقات می تواند چالش برانگیز باشد. در این مقاله تیوننیگ طاهری سه مورد از دلایل خرابی سیستم جرقه زنی در خودروهای مدرن را مشاهده خواهید کرد.

۱٫ خرابی شمع

خودروهای مدرن نسبت به خودروهای گذشته دارای سیستم جرقه زنی بسیار بیشتری هستند، اما همچنان در بالای هر سیلندر یک شمع جرقه خواهید یافت. شمع ها یک قوس در نوک الکترود خود ایجاد می کنند که مخلوط سوخت و هوا را در هر محفظه احتراق مشتعل می کند. عملکرد و کارایی وسیله نقلیه شما متکی به این جرقه است که زمانی که پیستون به بالاترین نقطه فشار تراکم خود می رسد رخ می دهد.

شمع‌هایی که به‌طور قابل‌اعتماد مشتعل نمی‌شوند، می‌توانند باعث آتش‌سوزی ناقص، ویژگی‌های ضعیف در حالت آرام، شتاب ناهموار و مشکل در راه‌اندازی شوند. بسته به ماهیت شکست، این مشکلات ممکن است در ابتدا نادر باشند اما با گذشت زمان بدتر می شوند. بیشتر وسایل نقلیه در نهایت یک چراغ چک موتور را روشن می کنند، زمانی که به طور مکرر آتش سوزی رخ دهد.

سازندگان مدرن معمولاً تعویض شمع ها را در فواصل طولانی ۹۶۰۰۰ تا ۱۶۰۰۰ کیلومتر  توصیه می کنند. اگر شمع‌های جرقه‌زن شما خیلی زودتر از این زمان خراب می‌شوند، ممکن است مشکل عدم احتراق، رسوب الکترودها باشد. خرابی های مکرر شمع مشکلی است که همیشه باید یک متخصص تشخیص حرفه ای داشته باشید.

۲٫ مشکلات بسته کویل

در گذشته، وسایل نقلیه از یک توزیع کننده و یک سری سیم برای ارائه ورودی ولتاژ بالا به هر شمع استفاده می کردند. هم توزیع‌کننده‌ها و هم سیم‌های شمع‌ها موارد تعمیر و نگهداری معمولی بودند، بنابراین سیستم‌های مدرن بدون توزیع‌کننده در نهایت نقاط خرابی بالقوه کمتری دارند. این سیستم‌ها همچنین به دلیل کنترل دقیق‌تر زمان‌بندی کامپیوتری، کارآمدتر از سیستم‌های احتراق مبتنی بر توزیع‌کننده هستند.

طراحی سیم پیچ روی دوشاخه (COP) در اکثر وسایل نقلیه مدرن دقیقاً همانطور که از نام آن پیداست کار می کند. به جای استفاده از توزیع کننده برای انتقال ولتاژ بالا از یک سیم پیچ احتراق متمرکز، هر سیلندر یک سیم پیچ احتراق مخصوص به خود را دریافت می کند. سپس ایسیو خودرو می تواند به طور مستقیم زمان جرقه هر سیلندر را از طریق این بسته های سیم پیچ کنترل کند.

جای تعجب نیست که مشکلات کویل شباهت زیادی به مشکلات شمع دارند. هنگامی که یک سیم پیچ از کار می افتد، دوشاخه آن سیلندر شلیک نمی شود یا فقط به طور غیرقابل اطمینان آتش می گیرد. در هر صورت، شما می توانید انتظار همان طیف گسترده ای از علائم را داشته باشید. اکثر سازندگان سیم پیچ ها را به عنوان یک آیتم تعمیر و نگهداری معمولی در نظر نمی گیرند، اما از آنجایی که اکثر خودروها به اعداد مسافت پیموده شده شش رقمی می رسند، فرسوده می شوند.

۳٫ مسائل مربوط به سنسور

سنسورهای میل لنگ و موقعیت میل بادامک خودروی شما ممکن است بخشی از سیستم جرقه زنی آن به نظر نرسند، اما نقشی حیاتی دارند. هر دوی این حسگرها داده هایی را در اختیار رایانه خودرو قرار می دهند که به آن اجازه می دهد موقعیت فعلی اجزای مهم داخلی موتور را درک کند. از آنجایی که سیستم‌های بدون توزیع‌کننده برای زمان‌بندی جرقه مناسب به رایانه خودرو متکی هستند، داده‌های بد می‌تواند منجر به مشکلات زمان‌بندی شود.

خوشبختانه، این سنسورها اغلب در صورت خرابی، چراغ چک موتور را فعال می‌کنند و ردیابی مشکل را نسبتاً آسان می‌کنند. در صورت عدم آدرس دهی، هر یک از سنسورها می تواند باعث شود خودروی شما ضعیف کار کند، متوقف شود یا به طور کامل روشن نشود. برخلاف یک بسته کویل یا شمع بد، یک سنسور خراب می‌تواند به‌طور بالقوه بر زمان‌بندی تمام سیلندرهای موتور وسیله نقلیه شما تأثیر بگذارد.

سیستم های جرقه زنی مدرن شامل انواع مختلفی از اجزای پیچیده و گاهی اوقات مزاج هستند. وقتی یکی از قسمت‌های سیستم از کار بیفتد، می‌تواند باعث شود خودروی شما ضعیف کار کند یا اصلاً کار نکند. مرکز خودرویی تیونینگ طاهری می‌تواند به شما کمک کند تا مشکلات احتراق را برطرف کرده و خودروی خود را به خیابان ها بازگردانید. 

ارسال دیدگاه