ریمپ ایسیو پاسات
پاسات اولین محصول وارداتی فولکسواگن بود که ماموت خودرو ابتدا در نمایشگاه خودرو تهران ۹۶ آنرا رونمایی کرد و سپس از زمستان همان سال اولین سری آنرا به مشتریانش تحویل داد. پاسات تنها در یک تیپ به ایران آمده و باید با رنو تلیسمان و پژو ۵۰۸ در مرحله اول و سپس با اپتیما و سوناتا در مرحله دوم، رقابت تنگاتنگی داشته باشد.

پاسات شاید در اصالت و کیفیت ساخت و قدرت موتور از بهترینهای ایران باشد اما نبود آپشنهای ایمنی متداولی مانند سنسورهای نقطه کور و تغییرلاین، باعث شده تا به لحاظ تجهیزاتی، یک پله پایینتر از رقیب فرانسویاش باشد.
| در تیونینگ طاهری تمامی پروسه ریمپ خودروهای وارداتی با دستگاههای بهروز و اورجینال و نرم افزار اورجینال شرکتی انجام میگیرد. |
البته پاسات، مجهز به تهویه مطبوع سهگانه هست تا سرنشینان ردیف عقب، راحتی بیشتری (نسبت به سایر همکلاسان) داشته باشند. پاسات همچنین در سواری نرم و راحتش، از بهترینهای بازار در سگمنت «سدانهای متوسط» محسوب میشود.
مشخصات فنی پاسات
موتور: ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه
حجم موتور: ۱۷۹۸ سی سی
تنفس موتور: توربوشارژ
انتقال نیرو: دیفرانسیل جلو
حداکثر قدرت: ۱۸۰ اسب بخار در ۵۱۰۰ دور در دقیقه
حداکثر گشتاور: ۲۴۹ نیوتن متر در ۱۲۵۰ دور در دقیقه
جعبه دندهک ۷ سرعته دو کلاچه
شتاب ۰ تا ۱۰۰ : ۷٫۹ ثانیه
حداکثر سرعت: ۲۳۲ کیلومتر در ساعت
وزن: ۱۴۸۰ کیلوگرم
اندازه (میلیمتر): ۴۷۶۷ طول – ۱۸۳۲ عرض – ۱۴۷۶ ارتفاع
فاصله بین دو محور: ۲۷۹۱ میلیمتر
ریمپ ایسیو فولکسواگن پاسات؛ بهبود هوشمندانه عملکرد
فولکسواگن پاسات یکی از شناختهشدهترین سدانهای میانرده در جهان است که ترکیبی از کیفیت ساخت آلمانی، دوام بالا و راحتی رانندگی را در خود جای داده است. این خودرو از دهه ۱۹۷۰ میلادی وارد خط تولید شد و تاکنون در نسلهای مختلفی عرضه شده است. پاسات محصول کشور آلمان و یکی از پرچمداران کمپانی فولکسواگن در کلاس سدانهای خانوادگی محسوب میشود. این خودرو همواره با طراحی محافظهکارانه اما اصیل، عملکرد فنی دقیق و امکانات رفاهی مناسب، جایگاه ویژهای در میان خودروهای اروپایی داشته است.
ورود فولکسواگن پاسات به بازار ایران
ورود فولکسواگن پاسات به بازار ایران در دهه ۱۳۹۰ و با مدلهای B6 و B7 انجام شد. عرضه این خودرو توسط شرکت ماموت خودرو صورت گرفت و هدف از واردات آن، ارائه یک سدان اروپایی با کیفیت در سطح بالاتر از خودروهای کرهای و ژاپنی موجود در بازار بود. استقبال از پاسات در ایران بیشتر از سوی افرادی بود که به کیفیت رانندگی، دوام قطعات و اصالت برند اهمیت میدادند، هرچند قیمت بالا و هزینه نگهداری زیاد، باعث شد بازار آن نسبتاً محدود باقی بماند.
پاسات از لحاظ فنی در نسخههای مختلف خود از پیشرانههای توربوشارژ چهارسیلندر TSI استفاده میکند که بسته به مدل، بین ۱.۴ تا ۲ لیتری حجم دارند و با گیربکسهای دوکلاچه DSG هماهنگ میشوند. موتورهای پاسات به دلیل تنظیم دقیق و هماهنگی نرم با گیربکس، راندمانی بالا و مصرف سوخت کم ارائه میدهند. با این حال، مانند بسیاری از خودروهای توربوشارژ، عملکرد این موتور تحت تأثیر کیفیت سوخت در کشورهای مختلف قرار میگیرد. در ایران به دلیل پایینتر بودن کیفیت بنزین نسبت به استانداردهای اروپا، بخشی از توان واقعی موتور و پاسخدهی سریع آن از بین میرود و اینجاست که ریمپ ایسیو میتواند عملکرد خودرو را بهینه کند.
ایسیو پاسات
ایسیو پاسات از نوع پیشرفته و چندلایه است که وظیفه مدیریت کامل فرآیند احتراق، توربوشارژ، زمانبندی جرقه و پاشش سوخت را برعهده دارد. این واحد کنترل الکترونیکی با دقت بالا تنظیم شده تا ضمن رعایت استانداردهای آلایندگی سختگیرانه اروپا، مصرف سوخت را نیز بهینه نگه دارد. با این حال، همین محدودیتها باعث میشود که پتانسیل واقعی موتور در شرایط سوخت و آبوهوای ایران آزاد نشود. عملیات ریمپ ایسیو با بازنویسی نرمافزار مدیریت موتور، این محدودیتها را برطرف کرده و نقشه احتراق را متناسب با بنزین ایران و شرایط دمایی منطقه تنظیم میکند.
ریمپ ایسیو پاسات
ریمپ ایسیو پاسات بهویژه در نسخههای ۱.۸ و ۲ لیتری TSI باعث افزایش محسوس توان و گشتاور موتور میشود. در حالت استاندارد، این موتورها حدود ۱۸۰ تا ۲۲۰ اسببخار قدرت تولید میکنند، اما پس از ریمپ، افزایش قدرت تا حدود ۲۵ تا ۳۵ اسببخار و گشتاور تا ۵۰ نیوتنمتر گزارش شده است. علاوه بر آن، تأخیر توربو (Turbo Lag) کاهش یافته و شتابگیری خودرو نرمتر و یکنواختتر میشود. یکی از مزیتهای مهم ریمپ برای پاسات در ایران، سازگارسازی کامل موتور با بنزین داخلی است که از ضربه زدن موتور، ناک زدن و افت توان در دمای بالا جلوگیری میکند.
مهمترین مزیت ریمپ ایسیو فولکسواگن پاسات
یکی از مهمترین مزایای ریمپ ایسیو در فولکسواگن پاسات، سازگارسازی موتور با بنزین ایران است. بنزین مصرفی در کشور از نظر عدد اکتان و ترکیبات شیمیایی با استانداردهای اروپا تفاوت دارد و این مسئله باعث بروز مشکلاتی مانند ناک زدن، افت توان، افزایش مصرف سوخت و حتی آسیب تدریجی به اجزای حیاتی موتور میشود. در فرآیند ریمپ، جداول جرقهزنی، زمانبندی پاشش سوخت و نسبت هوا به سوخت بهصورت دقیق بازنویسی میشوند تا احتراق با کیفیت سوخت داخلی هماهنگ شود. نتیجه این بهینهسازی، کارکرد نرمتر موتور، حذف صدای تقتق ناشی از احتراق ناقص، کاهش دمای کاری و جلوگیری از آسیبهای احتمالی به پیستون و سوپاپها است. در واقع ریمپ ایسیو پاسات، علاوه بر افزایش توان و گشتاور، نوعی تطبیق هوشمندانه میان فناوری پیشرفته آلمانی و شرایط واقعی سوخت در ایران ایجاد میکند که عمر موتور را افزایش داده و راندمان خودرو را به حداکثر میرساند.
مزایای ریمپ پاسات
از نظر تجربه رانندگی، پس از ریمپ ایسیو، پاسات واکنش بهتری نسبت به پدال گاز نشان میدهد و در مسیرهای شهری یا جادهای عملکردی روانتر و قدرتمندتر دارد. بسیاری از مالکان گزارش دادهاند که پس از ریمپ، در عین افزایش شتاب، مصرف سوخت ترکیبی نیز اندکی کاهش پیدا کرده است، زیرا موتور با نسبت سوخت و هوای دقیقتر و انفجار کاملتری کار میکند.
در کنار مزایای فنی، ریمپ ایسیو میتواند برای خودروهایی که دچار افت عملکرد به مرور زمان شدهاند، نوعی احیای نرمافزاری محسوب شود. گاهی ایسیو به دلیل تغییرات محیطی یا آپدیتهای محدودکننده، از نقشه بهینه اولیه فاصله میگیرد. در این حالت، برنامهریزی مجدد میتواند خودرو را به شرایط ایدهآل بازگرداند.
در نهایت میتوان گفت ریمپ ایسیو فولکسواگن پاسات، توسط متخصصان مجرب و با تجهیزات بهروز در تیونینگ طاهری راهکاری فنی و ایمن برای افزایش راندمان، سازگارسازی با سوخت ایران و بهبود تجربه رانندگی است. این فرآیند برخلاف تصورات عمومی، تنها برای افزایش قدرت نیست، بلکه بهینهسازی علمی عملکرد موتور و تطبیق دقیق آن با شرایط کارکرد واقعی خودرو در ایران محسوب میشود.