در ریمپ ایسیو برای به حداکثر رساندن گشتاور و توان موتور بر روی پارامترهای جداول مربوط به پاشش سوخت، جداول مروبط به زمان بندی جرقه زنی، سنسورهای محتلف همچون سنسور اکسیژن اول و … کار می شود.
ریمپ ای سی یو – کاهش مصرف سوخت – افزایش نهایی توان موتور
اگر ریمپ ایسیو توسط افرادی انجام شود که تسلط و علم کامل به نرم افزار ایسیو و جداول موجود در آن شامل نواحی مختلف کارکرد موتور را داشته باشند، این قابلیت وجود دارد که بسته به سبک رانندگی و نوع درخواست مشتری، نواحی از جداول کارکرد موتور که بطور روزمره مورد استفاده قرار می گیرند را به گونه ای بازنویسی کرد که مصرف سوخت را کاهش داده و نواحی که موتور در حالت شتابگیری و تمام بار استفاده می گردد شتاب را افزایش داد.
بطور مثال اگر شما دارای یک خودرو سمند EF7 هستید وقتی در اتوبان با سرعت ۱۱۰ کیلومتر در حال حرکت باشید، دور موتور بین ۳۰۰۰ تا ۳۵۰۰ دور در دقیقه قرار دارد و زاویه دریچه گاز کمتر از ۴۰ درصد باز است و بطور تقریبی در سرعت ثابتی به سر می برید.
این ناحیه در جداول ایسیو اصطلاحا در حالت «کروز» یا سرعت ثابت تعریف می شود که در این ناحیه می توان با اصلاح برخی پارامترها مصرف را کاهش داد.
اما زمانی که در همین حال اقدام به شتابگیری کنید پدال گاز را تا انتها فشار داده و دریچه گاز ۱۰۰% باز می شود. در این حالت که در ناحیه جدول شتابگیری قرار دارد سوخت، جرقه و سنسورها را بازنویسی کرده و شتاب بطور محسوس افزایش می یابد.
نکات مهم در ارتباط با تاثیر ریمپ ایسیو ر روی مصرف سوخت خودرو
کم کردن مصرف سوخت بدون در نظر گرفتن نوع موتور، شرایط آب و هوایی و نوع بنزین منجر به ایرادات اساسی می شود. کم کردن مصرف سوخت دارای محدودیت خاصی می باشد. بطور مثال اگر مصرف سوخت خودرو شما ۱۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است نمی توان آنرا به ۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر کاهش دارد. چرا که با کاهش مصرف سوخت نسبت سوخت و هوای موتور تغییر کرده که در نتیجه آن LEAN شدن موتور باعث کاهش سرعت احتراق و افزایش نرخ انتقال حرارت می گردد. افزایش سرعت انتقال حرارت منجر به بالا رفتن شدید دمای محفظه احتراق شده و در نتیجه آن سوختن سوپاپ و واشر سرسیلندر یا ذوب شدن پیستون می گردد.
کاهش مصرف سوخت دارای یک حد متعارف و محاسبه شده است که باید با علم کامل به ریمپ ایسیو انجام شود، چرا که کاهش مصرف در نواحی غیر لازم خسارات جدی به موتور وارد می کند.
کاهش مصرف سوخت در بهترین شرایط و بدون آسیب به موتور چیزی در حدود ۱۰ درصد می باشد. یعنی مصرف ۱۰ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر را تا ۱ لیترمی توان کم کرد. بیشتر کم کردن مصرف با ریمپ ECU منجر به کاهش عمر موتور می شود.
نتیجه گیری:
اگر تیونر شما در ریمپ ای سی یو حرفه ای باشد می تواند با توجه به ناحیه کاری موتور در زمان هایی که در شهر یا اتوبان رانندگی می کنید مصرف خودرو شما را کاهش داده و در حالت شتابگیری و تخت گاز میزان سوخت و جرقه را فزایش دهد که منجر به افزایش شتاب گردد.
تشکر و آرزوی توفیق جاویدان برای شما
ممنون و همچنین آرزوی موفقیت برای شما