سایپا شاهین با نام اولیه رهام»، سدان جمع‌وجور خانوادگی شهری است که اولین بار نمایشگاه خودرو شیراز ۱۳۹۷ رونمایی شد. این اتومبیل یکی از جدیدترین و البته پر سر و صداترین محصولات گروه خودروسازی سایپا است که هنوز وارد بازار فروش ماشین دست دوم چرا که تحویل این خودرو از نیمه تابستان امسال کلید خورده است.

شاهین روی پلتفرم SP100 سایپا طراحی شده است.

در این پست به بررسی خودزو شاهین و همچنین منافعی که ریمپ ایسیو شاهین می تواند داشته یاشد اشاره می کنیم.

نگاه کلی به مشخصات شاهین

شاهین جدیدترین محصول سایپا  و طراحی ظاهری زیباتری نسبت به دیگر تولیدات خودروساز داخلی دارد. با این حال، همان پیشرانه‌ای ۱.۵ لیتری ۸ سوپاپی که در تیبا، ساینا و کوییک استفاده شده بود، زیر کاپوت شاهین هم قرار گرفته است و یکی از ایرادات و اشکالات این خودرو جدید به شمار می‌آید.

تنها تفاوت پیشرانه شاهین با اعضای هم‌خانواده خود، مجهز بودن به توربوشارژ یا پرخوران است که باعث می‌شود قدرت این موتور از ۸۷ اسب بخار با تنفس طبیعی به ۱۱۰ اسب بخار با توربوشارژ برسد.

هر چند این موتور توربوشارژ قدرت و گشتاور بیشتری پیدا کرده اما وقتی آن را با پیشرانه EF7 ایران خودرو مقایسه می‌کنیم، می‌بینیم که ۵ اسب بخار قدرت کمتری نسبت به این موتور تنفس طبیعی دارد.

مزایای ریمپ ایسیو شاهین
مزایای ریمپ ایسیو شاهین

شاهین با جعبه دنده ۵ سرعته دستی به مشتریان عرضه شده و در آینده نیز مدل گیربکس اتومات آن به بازار می‌آید. انتظار می‌رود که شاهین اتومات موتور ۱۶ سوپاپه و قوی‌تری داشته باشد.

سایپا شتاب ۰ تا ۱۰۰ شاهین را اعلام نکرده، اما بعضی تست‌های شخصی ۱۳ ثانیه را برای این سدان جمع و جور شهری ثبت کرده‌اند. در صورتی که اگر موتور شاهین ۱۶ سوپاپه بود، احتمالا در ۸-۹ ثانیه به به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسید.

مزایای ریمپ ایسیو شاهین

رفع ایراد مصرف سوخت بالا

جهت جلوگیری از بالارفتن دمای موتور در دورهای بالا، ایسیو بصورت غلطی غلظت سوخت را بالا می برد، این ایراد ناشی از عدم کالیبراسیون صحیح موتور بوده که صرفاً سعی شده با افزایش غلظت سوخت، ایمنی موتور حفظ گردد، اما نتیجه چنین تصمیمی نارضایتی مالک از مصرف سوخت بخصوص در مسیرهای سربالایی و سینه کش خواهد بود. بطور کلی پس از ریمپ شاهین مصرف دور بالا تا حدود یک لیتر کاهش خواهد یافت.

رفع تاخیر گاز در شروع حرکت

این ایراد در دورهای پایین بصورت خفه شدن زودهنگام ظاهر می شود و علت آن عدم تنظیم رفتار دریچه گاز در دور پایین می باشد. بعد از انجام فرایند ریمپ ایسیو شاهین شما شاهد کاهش تاخیر خواهید بود.

رفع لگ توربو در دور آغازین

همانطور که می دانید موتورهای توربو نیاز به یک دور اولیه برای فول بوست شدن (نهایت راندمان توربوشارژ) دارند. شروع دورگیری توربو همراه با یک تاخیر می باشد که زیر پای راننده با یک مکث گذرا ظاهر شده و سپس شروع به دورگیری با حداکثر توان می کند. به همین علت این ایراد موجب آزار برخی راننده ها می باشد.

رفع ایراد دل دل در دنده های سه و چهار

این ایراد به دلیل ریچ بودن بیش از حد دورهای بالای موتور ایجاد می گردد. پس از ریمپ ایسیو شاهین این مشکل نیز بطور کلی برطرف خواهد شد.

ارسال دیدگاه