زانتیا در سال ۱۹۹۲ به بازار اروپا معرفی شد و اولین فیس‌لیفتش در سال ۹۸ میلادی رقم خورد. سپس فرانسوی‌ها در فاصله سال‌های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۲ خطوط تولیدش را جمع کردند ولی در همان زمان، سایپا تولید زانتیای فیس‌لیفت را با دو پیشرانه ۱٫۸ لیتری (XU7) و ۲ لیتری (XU10) در ایران شروع کرد.

در این پست، پیرامون زانتیا ۱۸۰۰ و همچنین ریمپ ایسیو آن توضیحاتی ارایه می دهیم.

مروری بر ریمپ ایسیو زانتیا ۱۸۰۰

تولید زانتیا تا سال ۱۳۸۹ و در سه تیپ مختلف ادامه داشت؛ تیپ X (ساده)، تیپ SX یا اکسکلوسیو (نیمه‌فول) و تیپ سوپرلوکس (فول). زانتیا هنوز هم جزو خودروهای بااعتبار بازار ایران است. از اوایل تا اواسط دهه ۸۰ شمسی، کمتر خودرویی بود که یارای برابری با سرعت و شتاب زانتیا را داشته باشد. در زمان اوج این سیتروئن، مدام او را با یکی از تنها رقبایش در بازار، یعنی نیسان ماکسیما، مقایسه می‌کردند اما حالا زانتیا را با پارس ELX که موتور ۱٫۸ لیتری او را درون سینه دارد و هم‌چنین سورن توربو مقایسه می‌کنند. زانتیا هنوز هم نماد جوان‌گرایی و خودروی افراد متمول به شمار می‌رود. اینکه چرا این لیفت‌بک اروپایی تا این اندازه در بازار ایران اقبال پیدا کرد را باید در کیفیت بالای قطعات، پیشرانه پرقدرت و سیستم تعلیق نرم آن بجوییم. به‌علاوه زانتیا که توسط سایپا مونتاژ و عرضه می‌شود، از شبکه گسترده خدمات پس از فروش این خودروساز نیز بی‌بهره نبود. جالب است بدانید که نام زانتیا، برگرفته از نام یونانی زانتوس (Xanthos) بوده که به معنای «طلایی» ترجمه می‌شود.

ریمپ ایسیو زانتیا ۱۸۰۰

در ریمپ ایسیو بوش زانتیا ۱۸۰۰ سی سی یعنی Bosch (بوش) MP 7.3 آی سی (ic) خودرو از نوع ۲۹F200BB است.آی سی فوق بسیار پر کاربرد بوده و در بسیاری از خودروهای خانواده پژو و سیتروئن مشترک است.

با استخراج دامپ ایسیو (اطلاعات ایسیو) و انتقال آن ها به برنامه های پیشرفته HEX Editor مانند Winols و  ECM Titanum دامپ خودرو با FF در نمای هگزادسیمال شروع می شود و دسته های بسیار زیادی از اعداد ۲۵۵ در نمای دسیمال مشاهده می شود.

تعداد جداول Potentional (ماتریس های اصلی) ایسیو بوش MP 7.3 زانتیا در حدود ۳۸ عدد است و ما با حدود نیمی از آن ها برای ریمپ اصولی زانتیا ۱۸۰۰ کار داریم.ساختار جداول و ماتریس های آوانس جرقه زنی (Spark Advance)، پاشش سوخت (Injection)، گشتاور (Torque)، سنسور اکسیژن (O2) و TPS این خودرو ساده و گویا است.

اگرچه تشخیص و تمیز جداول فوق کاری ساده برای یک تیونر حرفه ای است اما ریمپ ایسیو صحیح این جداول اندکی دشوار  و پیچیده است. چرا؟

چون زانتیا بعد از تست روی داینو در ایران و به علت سازگاری مناسب با بنزین یورو ۲ ایران قابلیت رعایت نسبت سوخت و هوای ۱ به ۱۴٫۷ یعنی همان نسبت استوکیومتریک یا لامبدا را تا حد زیادی داراست و به علت رعایت همین نسبت طلایی زانتیا شتاب بسیار مناسبی دارد.بنابراین در ریمپ زانتیا باید دقت کافی به خرج داد تا نسبت فوق یعنی شاخص AFR بیش از پیش بهتر شود.

در ریمپ سیتروئن زانتیا ۱۸۰۰ سی سی موفق به افزایش تقریبا ۱۲ درصدی شاخص فوق شدیم که امری ارزشمند تلقی می شود.به علت ساختار به نسبت ساده ایسیو بوش MP 7.3 زانتیا با سهولت می توان به ریمپ جداول فوق به شرط داشتن تجربه کافی پرداخت و نتایج فوق العاده ای کسب کرد..

 نکته بسیار مهم در ریمپ ایسیو زانتیا ۱۸۰۰

در ریمپ ایسیو زانتیا با کامپیوتر بوش MP 7.3 نیاز به تعویض آی سی نیست بلکه با استفاده از برد و پایه SOP44 می توان آی سی فوق را به راحتی پروگرام کرد.

ارسال دیدگاه