فرایند ریمپ ایسیو دنا می تواند باعث کارکرد به مراتب بهتر این خودرو گردد. دنا در سال ۹۳ وارد بازار شد. بسیاری بر این باورند که دنا همان سمند است از اینرو آنرا “سمند دنا” می نامند، ولی ایران خودرو آنرا محصولی جدید می داند.

ریمپ ایسیو دنا
ریمپ ایسیو دنا

به هر حال این خودرو بسیار آپشنال است. موتور از نوع EF7 با حجم ۱۶۴۶ سی سی بوده و توان تولید ۱۱۵ اسب بخار را دارد. از استاندارد آلایندگی یورو ۴ و قابلیت تبدیل به یورو ۵ برخوردار است. خودروی دنا نیز همانند اکثر خودروها دارای یکسری از محدودیت ها می باشد که این محدودیت ها با ریمپ ایسیو قابل رفع است.

خصوصیات فنی دنا و ریمپ ایسسیو

قبل از پرداختن به ریمپ ایسیو دنا نگاهی به خصوصیات فنی این خودرو می اندازیم:

در پروژه NX7 یا همان دنا، بخش فنی آن قابل توجه است آنچه قرار بود که دنا با دو پیشرانه مختلف عرضه گردد، پیشرانه اول موتور EF7 یا همان نسل اول موتور ملی است. EF7 موتوری است با ظرفیت ۱۶۴۸ سی سی و پایه گازسوز و تک سوز با ۱۶ سوپاپ که توانایی تولید ۱۰۵ اسب بخار قدرت با گاز و ۱۱۰ اسب بخار با بنزین را داراست.

این موتور که در حال حاظر روی سمند LX EF7 تک سوز و سمند LX EF7 دوگانه سوز و سمند سورن ELX EF7 عرضه می گردد، در بازار به موتوری پرتوان و در عین حال کم مصرف و کم استهلاک اما با تعمیرات و نگهداری دشوار مشهور است.

موتور دیگری که برای دنا در نظر گرفته شده بود ولی ایران خودرو آنرا عرضه نکرد، موتوری است کاملا جدید که در واقعا همان EF7 اما مجهز به توربو شارژر است. این موتور که فعلا EF7 Turbo نام گرفته، می تواند با سوخت بنزین و گاز در دور موتور ۵۵۰۰، ۱۵۰ اسب بخار را به تولید برساند در ضمن گشتاور ۲۱۵ نیوتون متری آن در دورهای ۲۲۰۰ تا ۴۸۰۰، نوید خودرویی بسیار چالاک و پرشتاب را می دهد.

طبق قراردادی بین ایران خودرو وFEV Motorentechnik برای آموزش متخصصان ایرانی ابتدا موتور EF7 با نظارت ایرانی ها توسط گروه آلمانی F.E.V GmbH تولید می شود، سپس موتور EF7Turbo به عنوان محصولی مشترک طراحی و ساخته می شود و در نهایت موتور EF4 با ظرفیت ۱۴۰۰ سی سی با نظارت گروه آلمانی و توسط ایرانی ها برای خودروهای کوچکتر ایران خودرو تولید خواهد شد.

نمای داخلی دنا
نمای داخلی دنا

لذا بر خلاف موتور EF7 آلمانی، این موتور دوم که محصول مشترک ایرانی ها و آلمانی هاست هنوز در بازار رونمایی نشده است. از لحاظ امکانات و تجهیزات، دنا را به واقع باید مجهزترین خودروی داخلی دانست. ترمز ABS با پوستر MBA ، ایربگ های جلو راننده و سرنشین، سامانه EBD (توضیع الکترونیکی نیروز ترمز)، صندلی برقی ۸ حرکته، سیستم تهویه اتوماتیک، میل فرمان جمع شونده حین تصادف، سیستم کمک پارک عقب، مانیتور چند رسانه ای با کنترل روی فرمان، شیشه های رنگی سولار، برخورداری از سیستم مالتی پلکس و امکان تجهیز به سامانه ناوبری ماهواره ای (GPS) از جمله مواردی است که علاوه بر تجهیزات دیگر انواع سمند بر روی دنا وجود دارد.

مشکلات پیش روی دنا و برطرف سازی با ریمپ ایسیو دنا

با اینکه دنا توانسته نظر خیلی از دوستداران شتاب و قدرت را به خود جلب کند اما علاوه برجذابیت ها، یکسری مشکلات نیز برای مصرف کننده بوجود آورده،  از جمله می توان موارد زیر را برشمرد:

  • محدود کننده دورموتور:

با ریمپ ایسیو و دانش فنی کات آف این موتور قابل تغییر بوده و به یک عدد ایمن و استاندارد می رسد.

ریمپ ایسیو دنا توربو در اتوتیونینگ طاهری
ریمپ ایسیو دنا توربو در اتوتیونینگ طاهری
  • قدرت پایین نسبت به حجم موتور:

با وجود پیشرفته بودن موتور، در مرکز تیونینگ طاهری با اصلاح جداول مرتبط و بصورت کاملا استاندارد باعث افزایش ۱۰% توان موتور، ۱۵% گشتاور بدون افزایش مصرف سوخت می گردد.

  • زمانبندی سیستم متغییر سوپاپ:

برای اولین بار در مرکز اتوتیونینگ طاهری، جداول مرتبط با زمانبندی سیستم متغییر سوپاپ VVT – CVT – VVTI  مورد بهینه سازی قرار گرفته تا رفتار کلی موتور را بنا به نیاز مشتری تغییر دهد چرا که تایمینگ سیستم سوپاپ را “مغز مکانیکال” موتور می دانند. بنابراین با تغییرات زمانبندی سیستم متغییر سوپاپ می توان نمودار گشتاور و توان در هر نقطه مورد نظر را بهینه سازی کرد. بعنوان مثال تمامی کسانی که در حرفه تیونینگ فعالیت می نمایند می دانند که افزایش کاتاف موتور هیچ تاثیری در توان نهایی موتور ندارد و فقط با داشتن لوازم افتر مارکت مانند میل سوپاپ هایی با Duration ،Lift و Overlap بیشتر یا توربو شارژ با سایز بزرگتر می توان تنفس موتور را بهبود بخشید تا از افت راندمان تنفسی و در نتیجه افت توان جلوگیری نمود. لذا مرکز اتوتیونینگ طاهری با تکیه بر دانش فنی و تجربیات خود توانسته زمانبندی میل سوپاپ را به نحوی تغییر دهد که در دورهای بالا و افزایش کاتاف، افت توان را به حداقل رسانده و اگر مشتری نیاز به گشتاور بیشتر در دورهای پایین داشته باشد با اعمال تغییرات حداکثر گشتاور را در دور پایین تری ارایه دهد.

  • اصلاح دمای فن:

این آپشن از سری اسباب دما بالا بوده که باعث بروز مشکلاتی در فصول گرم سال و یا هنگام رانندگی با سرعت و شتاب بالا می‌شود. در دنا  فن دور کُند در دمای ۹۵٫۳ درجه و دور تند آن در دمای ۱۰۲ روشن خواهد شد که برای آب و هوای ایران مخصوصاً در تابستان، دمای بسیار بالایی محسوب می گردد حال  با بروز آوری و فرایند ریمپ ایسیو دنا دمای فن بصورت کاملا نرم افزاری و اصولی برای شرایط اقلیمی مختفاوت در شهرهای مختلف اصلاح می گردد.

  • رفع کپ دریچه گاز:

کپ دریچه گاز به دو دلیل بوجود می آید.

۱-  طراحی رزوناتور (مخزن آرامش و ورودی هوا)

۲- استانداردهای آلایندگی (یورو ۴): برای رعایت استانداردهای آلایندگی و کاهش مصرف سوخت از باز شدن ناگهانی دریچه گاز جلوگیری نموده، و باعث تاخیر باز شدن دریچه گاز شده و گاهی همین تاخیر سبب کاهش کیفیت رانندگی و دلزدگی مشتریان می گردد. ما با ایجاد تغییرات جداول مربوط به دریچه گاز برقی، تاخیر دریچه را به حد بسیار قابل قبولی کاهش می دهیم.

  • تغییرات جداول سوخت و جرقه :

تغییرات جداول سوخت و جرقه بصورت ترکیبی می باشد. به اینصورت که راننده در زمانیکه در حالت کروز یا در شهر با دور موتور های زیر ۳۵۰۰ دور بر دقیقه و پدال گاز کمتر از ۴۰ % حرکت می کند سوخت و جرقه بصورت استاندارد کارخانه اعمال می گردد و زمانی که راننده اقدام به شتاب گیری می کند سوخت و جرقه به صورت تصاعدی بالامی رود.

 

نتایج ریمپ ایسیو دنا، آپدیت و بهینه سازی کارکرد موتور دنا

  • حذف خطای سنسور میل سوپاپ:

موتورهای EF7 بخاطر حساسیت بالای این سنسور و تامین نبودن شرکت بابت ساخت سنسور با کیفیت، مشکلات متعددی مانند: نامیزانی موتور، روشن بودن همیشگی چراغ چک و غیره را دارند که ما توانسته ایم این سنسور را بصورت نرم افزاری از حلقه کارکرد نرم افزاری خارج و موتور را بحالت اولیه بازگردانیم.

  • تنظیم دور سلو (آرام):

 هنگام کار کرد در دورهای آرام (زیر ۱۰۰۰RPM) کابین بعضی از این موتورها لرزش شدیدی دارند که اگر از لحاظ سخت افزاری (دسته موتور، گیربکس و غیره) مشکل وجود ندارد این مشکل با تغییر دور سلو و افزایش دور از ۷۵۰ به ۸۰۰ و یا ۸۵۰ نیز قابل رفع می باشد.

  • اصلاح پارامترهای سنسور اکسیژن:

موتو دنا یورو ۴ بوده و دارای ۲ سنسور اکسیژن است. ما می‌توانیم برای مشتریانی که می خواهند کاتالیزور خود را خالی و یا حذف نمایند و یا مجموعه اگزوز خود را تغییر دهند، سنسور دوم اکسیژن رابه صورت نرم افزاری غیر فعال کرده بدون اینکه چراغ چک روشن شده و خطای سنسور اکسیژن دوم در دستگاه دیگ نمایانگر شود. با این‌کاربه هیچ عنوان چراغ چک روشن نخواهد شد زیرا سنسور دوم کاملاً از حلقه کنترل سوخت خارج شده و خودروی شما همانند یک خودروی یورو ۲ خواهد شد. با این کار شتاب اولیه خودرو نیز افزایش می‌یابد.

  • کاهش نیم لیتری مصرف سوخت شهری:

 هر راننده ای می خواهد تا مصرف سوخت خودروی خود را کاهش دهد و برای این اتفاق باید به شرایط آب و هوایی، رطوبت، نوع بنزین و … دقت بیشتری نمود که با آپدیت و اصلاح نرم افزاری مصرف سوخت کمتر و عمر قطعات نیز بیشتر می گردد.

ریمپ ایسیو دنا در یک نگاه

افزایش قدرت موتور درهنگام کولرگیری، بهبود کشش اولیه و ثانویه خودرو، افزایش ۱۵% گشتاور، افزایش ۱۰% توان موتور، تغییر کات آف از ۶۵۰۰ به   ۷۰۰۰ و تغییرات در زمانبندی سیستم متغییر سوپاپ، رفع تاخیر دریچه گاز. 

ریمپ ایسیو دنا در مرکز اتوتیونینگ طاهری
ریمپ ایسیو دنا در مرکز اتوتیونینگ طاهری

توانمندی ها و قابلیت های دنا بعد از ریمپ ایسیو

خدمات ریمپ ایسییو دنا در تیونینگ طاهری خودرو بشرح زیر می باشد:

افزایش شتاب دنا:

با ریمپ ایسیو شتاب خودروی دنا شما نیز قابل افزایش است. در واقع مدت زمان شتاب ۰ تا ۱۰۰ خودرو کاهش می یابد (حداکثر تا ۲ ثانیه)

حذف سنسور دوم اکسیژن دنا:

 سنسور دوم اکسیژن خودروهایی که دارای استاندارد آلایندگی یورو ۴ به بالا هستند بسیار دچار خرابی می شود (به دلیل کیفیت پایین بنزین کشور) در نتیجه هزینه های تعمیر یا تعویض این سنسور افزایش می یابد از اینرو ما با ریمپ کردن و حذف این سنسور، هزینه های شما را کاهش می دهیم و عملکرد خودرو نیز بهبود می یابد.

حذف کاتاف دنا:

اصولا دور موتور خودروها تا ۵۵۰۰ – ۶۰۰۰ بالا می رود. با ریمپ ای سی یو این محدودیت برداشته می شود و دور موتور تا گستره وسیعی بالا می رود.

اصلاح دمای آب (تغییر عملکرد فن خودرو):

 با اعمال این آپشن خصوصا در مناطق گرمسیر، می توان دمای کارکرد فن خودرو را جوری تنظیم نمود که در دماهای پایین تری شروع به کار نماید در نتیجه موتور جوش نمی آورد و عملکرد بسیار بهینه تری خواهد داشت.

ریمپ ایسیو دنا پلاس
ریمپ ایسیو دنا پلاس

رفع کپ دریچه گاز (رفع تاخیر پدال گاز):

زمانیکه خودرو را روشن کرده و بر روی پدال گاز فشار وارد می نمایید بین عملکرد گاز و فشار شما یک تاخیر محسوس مشاهده می شود که با ریمپ ایسیو دنا این مشکل نیز قابل رفع است.

کاهش مصرف سوخت دنا:

کاهش میزان مصرف بنزین و همچنین بهبود عملکرد قطعات موتوری از نتیج مثبت ریمپ ایسیو دنا محسوب می گردد.

 

افزایش توان موتور دنا:

جهت نتیجه گیری این مورد بایستی موتور نیز تقویت گرددد (ریمپ به تنهایی کفایت نمی کند)

 

برای مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر در مورد ریمپ ایسیو دنا ، دنا پلاس ، دنا توربو با شماره ۰۹۱۴۶۹۳۹۳۱۵ در تماس باشید