میل موج‌گیر ؛ قهرمان پایداری و تعادل خودرو

شاید وقتی صحبت از سیستم تعلیق خودرو می‌شود، ذهن بسیاری از رانندگان به کمک‌فنرها، کمک‌سینه‌ها یا لاستیک‌ها برود. اما یک قطعه‌ی نسبتاً ساده، نقش مهمی در پایداری خودرو و کاهش حرکات بدنه دارد: میل موج‌گیر. این قطعه‌ی کم‌ادعا، در سکوت و بدون جلب توجه، عملکرد خودرو را در پیچ‌ها و ناهمواری‌ها به شدت بهبود می‌بخشد. در ادامه این مقاله تیونینگ طاهری وظایف این قطعه و علایم خرابی آن را بررسی  می‌کنیم:

میل موج‌گیر چیست؟

میل موج‌گیر (با نام‌های دیگر مانند Anti-roll bar یا Sway bar هم شناخته می‌شود)، این میله که معمولا یک میله فولادی است و در دو سر خود دارای بوش است که معمولاً زیر کاپوت وصل شده و چرخ های مقابل را به یکدیگر متصل می کند و جزو سیستم تعلیق خودرو است. میل موج‌گیر از طریق بوش و لینک موج‌گیر به شاسی و سیستم تعلیق متصل می‌گردد.

نحوه عملکرد میل موج‌گیر

در حین رانندگی در مسیرهای ناهموار و یا پیچ‌ها اتاق خودرو به چپ و راست متمایل می‌شود و تعادل خودرو از دست می‌دهد. میل موج گیر یا میل تعادل در این موارد تعادل خودرو را حفظ می‌کند و از متمایل شدن اتاق خوردرو به چپ و راست جلوگیری می‌کند.

میل موج گیر جک S5
میل موج گیر جک S5

به هنگام تکان خوردن اتاق خودرو به چپ یا راست طبق‌های پایینی به جهت مخالف حرکت می‌کنند و میل موج گیر را می‌پیچانند. در پی این عمل میل موج گیر از پیچیده شدن جلوگیری می‌نماید و در نتیجه سیستم تعلیق خودرو سفت شده و از بهم خودرن تعادل جلوگیری می‌کند.

محل نصب میل موج گیر بین دو طبق پایینی است.

وظایف میل موج‌گیر: کار زیاد با ابزاری ساده

وظایف میل موج‌گیر بیشتر از چیزی‌ست که ظاهرش نشان می‌دهد. افزایش کنترل فرمان و پایداری در مانورهای سریع یکی از مهمترین  وظایف میل موج‌گیر است. برخی دیگر از اصلی‌ترین وظایف این قطعه عبارتند از:

♦ کاهش چرخش بدنه در پیچ‌ها:
زمانی که خودرو وارد یک پیچ می‌شود، بدنه تمایل دارد به سمت بیرون پیچ متمایل شود. میل موج‌گیر با ایجاد مقاومت در برابر این چرخش، تعادل خودرو را حفظ می‌کند.

♦ توزیع بهتر وزن بین چرخ‌ها:
میل موج‌گیر کمک می‌کند نیروی عمودی وارد بر چرخ‌ها در مسیرهای ناهموار بهتر توزیع شود.

♦ افزایش چسبندگی تایرها به سطح جاده:
با کاهش تمایل خودرو به نوسان و بالا آمدن یک سمت، میل موج‌گیر کمک می‌کند تایرها در تماس مؤثر با سطح باقی بمانند.

میل موجگیر سانتافه

میل موجگیر سانتافه

علائم و نشانه‌های خرابی میل موج‌گیر

هرچند میل موج‌گیر ساختاری نسبتاً ساده دارد، اما خرابی آن می‌تواند تأثیر منفی جدی بر هندلینگ و ایمنی خودرو بگذارد. برخی از مهم‌ترین نشانه‌های خرابی آن عبارت‌اند از:

۱- احساس ناپایداری در پیچ‌ها

اگر خودرو در پیچ‌ها بیش از حد خم شود یا احساس کنید بدنه تمایل به کج شدن شدید دارد، ممکن است میل موج‌گیر کارایی خود را از دست داده باشد.

۲- سایش نامتقارن تایرها

خرابی میل موج‌گیر باعث عدم توزیع مناسب نیرو بر تایرها می‌شود که در نهایت منجر به سایش غیرعادی در آنها می‌گردد.

۳- صدای تق تق

 مربوط به صدای ساییده شدن بوش‌های میل موجگیر می‌باشد. معمولا این صدا در زمان‌هایی که در حال رانندگی در مسیر ناهموار هستید و یا در زمان چرخاندن سریع فرمان، به خوبی شنیده می‌شود.

۴-صدای شدید کوبش و ممتد زیر خودرو

این صدای ممتد و شدید در زمانی بروز پیدا می‌کند که بوش‌ها  یا لینک میل موجگیر فرسوده یا شکسته شده باشند. زمانی که خودرو در مسیرهای ناهموار یا دست اندازحرکت می‌کند، میزان این صدای تق تق بسیار بیشتر نیز می‌شود.

۵- کاهش دقت فرمان‌گیزی

در صورت خرابی این قطعه، فرمان‌پذیری خودرو مخصوصاً در مانورهای ناگهانی، کاهش می‌یابد و واکنش‌ها کُندتر می‌شود.

چه زمانی باید میل موج‌گیر یا اجزای آن تعویض شود؟

خود میل موجگیر معمولاً قطعه‌ای بادوام است، اما بوش‌ها و لینک‌های آن بیشتر دچار فرسودگی می‌شوند. هر ۶۰ تا ۸۰ هزار کیلومتر، بررسی آن‌ها توصیه می‌شود؛ به‌ویژه اگر نشانه‌های بالا دیده شود یا خودرو در مسیرهای ناهموار تردد می‌کند.

در آخر

میل موج‌گیر را شاید نتوان از پنجره ماشین دید یا صدای خاصی از آن شنید، اما نقش کلیدی‌اش در پایداری خودرو قابل چشم‌پوشی نیست. بررسی دوره‌ای آن، مخصوصاً قبل از سفرهای طولانی یا رانندگی مکرر در راه‌های ناهموار با جاده‌های پر پیچ و خم، می‌تواند تفاوت بین رانندگی مطمئن و یک حادثه پرهزینه باشد.

ارسال دیدگاه