بررسی فنی ECU هیوندای النترا + قابلیت‌ های ریمپ

هیوندای النترا یکی از سدان‌های پرطرفدار کره‌ای در بازار ایران و جهان است. این خودرو در نسخه‌های مختلف از سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۳ عرضه شده و هر نسخه، بسته به سال ساخت، پیشرانه و امکانات، از مدل متفاوت ECU بهره می‌برد. در این پست ، نگاهی دقیق به انواع ایسیو نصب‌شده در النترا، شماره فنی‌های رایج و پتانسیل‌های تیونینگ (ریمپ) آنها در مجموعه تیونینگ طاهری خواهیم داشت.

 انواع ECU مورد استفاده در النترا

 ۱٫ ECU مدل SIM2K-250 (مدل‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ با موتور ۱٫۸ MPI)

* سازنده: Siemens VDO
* شماره فنی: ۳۹۱۱۰-۲E350 یا ۳۹۱۱۰-۲E420
* پروتکل ارتباطی: K-Line و CAN
* نوع چیپ: Infineon Tricore
* قفل نرم‌افزاری: معمولاً قابل بازگشایی با Kess/KTAG اصلی یا PCM Flash

قابلیت ریمپ:

* افزایش گشتاور در دور پایین
* کاهش لگ گاز
* حذف محدودیت‌های آلایندگی (EVAP, EGR, Cat)
* بهینه‌سازی مصرف سوخت برای جاده و شهر

 ۲٫ ECU مدل KEFICO CPGDSH (مدل‌های ۲۰۱۶ به بعد – موتور ۲٫۰ MPI)

* سازنده: KEFICO (وابسته به Bosch کره جنوبی)
* شماره فنی: ۳۹۱۲۰-۲EBA0 یا ۳۹۱۲۰-۲EMG0
* پروتکل: CAN
* نوع پردازنده: SH725xx (Renesas)
* پشتیبانی از OBD2: بله

قابلیت‌های ریمپ:

* تیونینگ عملکردی (Performance Remap)
* حذف Rev Limit در حالت درجا
* تیونینگ پدال گاز الکترونیکی
* تیونینگ برای مصرف بنزین معمولی ۹۱ یا ۸۷

۳٫ ECU مدل Bosch ME17.9.11 (النترا توربو ۱٫۶ T-GDI)

* سازنده: Bosch
* شماره فنی: ۳۹۱۰۰-۲BBH0 یا مشابه
* پروتکل: CAN با UDS
* تراشه: Tricore TC1793

 قابلیت‌های ریمپ پیشرفته:

* افزایش فشار بوست (Boost Pressure)
* تغییر جداول AFR و زمان جرقه
* فعال‌سازی Pop\&Bang یا Crackle Map
* بهینه‌سازی عملکرد توربو برای سوخت استاندارد ایران

 چرا ریمپ ECU النترا مهم است؟

کاهش مصرف سوخت ؛ بهینه‌سازی AFR و زمان‌بندی جرقه
افزایش قدرت موتور ؛ افزایش گشتاور در دورهای میانی |
حذف محدودیت‌های کارخانه ؛ افزایش پاسخ‌پذیری گاز و دور موتور |
سازگاری با بنزین ایران ؛ تنظیم دقیق جداول جرقه و احتراق |

نکات مهم در ریمپ النترا:

* در ECUهای KEFICO جدید، فعال بودن سنسور ناک بسیار حساس است و در صورت تنظیم اشتباه جداول جرقه، موتور ممکن است وارد حالت اضطراری (Limp Mode) شود.
* مدل‌های توربو به سنسور فشار هوای ثانویه مجهز هستند که در صورت ریمپ اشتباه، عملکرد ناهماهنگی ایجاد می‌کند.
* در برخی نسخه‌های ME17.9.11 نیاز به باز کردن ECU و پروگرام از طریق بووت پین است.

پیشنهادهای ویژه برای ریمپ بهینه النترا:

حالت اقتصادی (ECO):

* مناسب برای رانندگی شهری
* مصرف سوخت کاهش‌یافته تا ۱۲٪
* حذف محدوده RPM در دنده‌های بالا

حالت اسپرت:

* تقویت گشتاور در ۲۰۰۰ تا ۴۵۰۰ دور
* پاسخ سریع‌تر پدال
* افزایش محدودیت دور موتور تا ۷۰۰۰ RPM

حالت چندنقشه‌ای (MultiMap):

* نصب سوییچ برای انتخاب بین حالت اکونومی، نرمال و اسپرت

جمع‌بندی: ایسیوهای نصب‌شده در هیوندای النترا از تنوع خوبی برخوردارند و ریمپ آن‌ها می‌تواند بسته به نیاز راننده (قدرت، مصرف، نرمی رانندگی) سفارشی‌سازی شود. که همه لین موارد در مجموعه تیونینگ طاهری انجام می گیرد.

 

 

ارسال دیدگاه