ماژول های ایسیو خودرو را بشناسید

وجود ایسیو ECU در موتور انژکتوری یک جزء اصلی است که قادر به تعیین میزان سوختی است که به یک موتور برای بهترین عملکرد نیاز دارد. اساسا برنامه کامپیوتری مقدار داده را با توجه به شتاب و سرعت خودرو دریافت می کند و دستگاه را با توجه به آن مقدار مورد نیاز را تزریق می کند.

ECU خودرو همچنین قادر است با تعیین زمان مناسب برای تامین ترکیب هوا و سوخت به موتور، مدت زمان پاشش سوخت در انژکتور یا دستگاه تامین سوخت را تعیین کند.

علاوه از آن، ECU برای مدیریت سیستم های مختلف در خودرو مثل تنظیم عملکرد فن خنک کننده موتور، روشن کردن زنگ هشدار خودرو در هنگام بروز اختلال و… را ایفا می کند.

 ماژول های به کار رفته در ایسیو خودرو

  • ماژول کنترل موتور یا ECM (Engine control module)
  • ماژول کنترل پیشرانه یا PCM (Powertrain Control Module)
  • ماژول کنترل کننده بدنه خودرو یا BCM (Body Control Module)
  • ماژول کنترل گیربکس خودرو یا TCM (Transmission Control Module)
  • ماژول کنترل موتور یا ECM (Engine control module)
  • ماژول کنترل HVAC (HVAC Control Module)
  • ماژول کنترل کیسه هوا (Airbag Control Module)

ماژول کنترل ABS (ABS Control Module)

ماژول کنترل موتور، ماژولی است که عملکرد موتور خودرو را تنظیم می کند. منظور از تنظیم این است که از فرآیند استارت تا احتراق و تزریق سوخت و فرآیند خنک ‌سازی را شامل می ‌شود.

 

ماژول کنترل پیشرانه یا PCM (Powertrain Control Module)

ماژول کنترل پیشرانه، یک ماژول ویژه برای تنظیم عملکرد سیستم انتقال قدرت خودرو است. این ماژول جریان نیرو را از موتور خودرو به چرخ ها تضمین می کند. با این حال، این ماژول احتمالا در برخی از انواع خودروها موجود است و در همه خودروها استفاده نشده است.

 

ماژول کنترل کننده بدنه خودرو یا BCM (Body Control Module)

ماژول کنترل کننده بدنه خودرو به عنوان یک ماژول ویژه جهت تنظیم الکتریسیته برای برف پاک کن های اتوماتیک یا دستی، بوق ها و چراغ ها است. همچنین این ماژول می تواند به سیستم سرگرمی روی داشبورد خودرو نیز کمک کند.

 

ماژول کنترل گیربکس خودرو یا TCM (Transmission Control Module)

این نوع ماژول فقط روی خودروهایی کار می کند که از جعبه دنده اتوماتیک استفاده می کنند. عملکرد این ماژول بسیار واضح است، یعنی برای تنظیم جابجایی و لحظه ای دنده با توجه به RPM یا دور موتور وظیفه ماژول کنترل گیربکس خودرو است.

 ماژول کنترل ABS (ABS Control Module)

ماژول کنترل ABS بر روی خودروهایی است که با فناوری ترمز ABS کار می کنند و برای تنظیم سیستم ترمز جهت جلوگیری از لیز خوردن یا قفل شدن چرخ ها در جاده های لغزنده مفید است. این ماژول به عنوان یکی از سیستم های ایمنی خودرو نقش بسیار مهمی دارد.

ماژول کنترل HVAC (HVAC Control Module)

این ماژول در خودروهایی استفاده می شود که دارای سیستم AC Auto هستند. کنترل خودکار هوا با توجه به کنترل گردش خودکار کابین را با توجه به هوای داخل و خارج کابین خودرو فراهم می کند.

ماژول کنترل HVAC سرعت فن متناسب با گردش هوا، کنترل الکترونیکی دما، جریان و توزیع هوای مناسب را در داخل خودروها را فراهم می کند.

ماژول کنترل کیسه هوا (Airbag Control Module)

سیستم ایربگ یا ماژول کنترل کیسه هوا یک دستگاه ایمنی در حالت عادی غیرفعال و وقتی تصادف شد فعال می شود، بنابراین می تواند از آسیب به سرنشینان خودورو در هنگام تصادفات جاده ای جلوگیری کند.

ایسیوها با توجه به ماژول های مختلف چگونه کار می کند؟

ECU اغلب به عنوان مغز موتور با توجه به ماژول های مختلف در خودروها دارای ورودی، پردازش و خروجی متناسب با آن ها هستند.

ورودی

ECU مورد استفاده در خودروها دارای تعداد زیادی سنسور است که وظیفه آنها تجزیه و تحلیل عناصر مختلف در خودرو است. یعنی ورودی ها شامل سنسورهای مختلف در ایسیوهای خودروها می باشد. مانند سنسورهای دما و فشار، سیگنال‌های روشن/خاموش و داده ‌های سایر ماژول‌های داخل خودرو که در بالا شمرده شدند می ‌شود و با توجه به جمع ‌آوری اطلاعات توسط ECU برای تصمیم ‌گیری نهایی برای خروجی مناسب می باشد.

در خودروهای مدرن امروزی، ECU اگر از کار بیفتد، تمام سیستم‌ های خودرو از کار می ‌افتند. در واقع، هرچه خودروی ما مدرن ‌تر باشد، ECU پیشرفته ‌تر خواهد بود، با سنسورهای بیشتری برای تجزیه و تحلیل و تجزیه و تحلیل خودرو استفاده می شود. اما در ابتدایی ‌ترین حالت خودروها دارای ۷ سنسور اصلی، سنسوری برای دور موتور یا سنسور RPM، سنسور فشار MAP، سنسور موقعیت دریچه گاز TPS، سنسور دمای هوا IAT، سنسور دمای آب CTS، سنسور اکسیژن یا سنسور لامبدا و سنسور ضربه هستند.

پردازش

بعد از جمع آوزی داده ها توسط ECU پردازنده باید مشخصات خروجی مثل عرض پالس انژکتور سوخت را با توجه به دستورات قبلی نرم افزار و از قبل ذخیره شده تعیین کند.

 

خروجی

بعد از گرفتن ورودی و پردازش آن، سپس ECU باید عملی را روی موتور انجام دهد و به مقدار صحیح عملگر ها را متناسب با حفظ بهینه ترین حالت ممکن و حداکثر قدرت خودرو کنترل کند.

مدیریت انرژی

ECU برای عملکرد صحیح قطعه های زیاد داخلی و برطرف کردن نیازهای داخلی به مدیریت دقیق انرژی نیاز دارد.

مثلا برای اینکه سنسورها و عملگر ها کار کنند، باید ولتاژ صحیحی توسط ECU به اجزای مختلف اطراف خودرو تامین شود تا در بهترین و بهینه ترین حالت ممکن کار کنند. مثلا بهترین حالت ۵ ولت ثابت برای سنسورها می تواند باشد و ۲۰۰ ولت برای مدارهای انژکتور سوخت.

نمونه ای از ورودی که می تواند توسط ایسیو در خودروها انجام شود شامل سنسور خنک کننده دما یا سنسور موقعیت پدال گاز ، درخواست‌های ماژول ABS و… می باشد.

در این حالت پردازنده نه تنها با استفاده از اطلاعات قبلی نرم افزار برای تصمیم گیری بهترین خروجی می خواند و در نظر می گیرد، بلکه اطلاعات خود مانند تنظیمات ترکیب سوخت و هوا و مسافت پیموده شده و… را نیز به صورت کامل ثبت می کند.

خروجی ها برای شتاب و سرعت بیشتر خودرو می تواند شامل کنترل عرض پالس انژکتور سوخت، زمان دقیقی که برای سیستم جرقه زنی لازم است یا فعال شدن فن خنک کننده رادیاتور در خودرو باشد.

از طرفی هم نه تنها ولتاژ از نظر مدیریت انرژی باید اصلاح شود، با توجه به این که مدیریت حرارتی بخش کلیدی طراحی ایسیوها هستند و باید از گرمای زیاد آن ها نیز جلوگیری شود و تحمل میزان ولتاژ خروجی را با توجه به داده های قبلی کنترل و تنظیم کنند، از جمله مهمترین کارهایی است که یک ایسیو سالم انجام می شود.

ارسال دیدگاه