ایسیو لیفان ۸۲۰ و قابلیت‌ ریمپ آن

لیفان ۸۲۰ یک خودروی سدان متوسط  است که توسط شرکت لیفان موتورز (Lifan Motors)، یکی از خودروسازان چینی، تولید شده است.

این خودرو در توسط شرکت کرمان موتور وارد بازار ایران شد و به عنوان یک سدان اقتصادی با ظاهر نسبتاً لوکس و امکانات قابل‌قبول، توجه برخی خریداران را جلب کرد

–  موتور ۲٫۴ لیتری ۴ سیلندر خطی، ۱۶ سوپاپ

–  قدرت موتور: حدود ۱۵۸ اسب‌بخار در ۵۷۰۰ دور در دقیقه

– گشتاور: ۲۲۶ نیوتن‌متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه

– گیربکس: ۶ سرعته اتوماتیک تیپ‌ترونیک

– بهره‌گیری از ECU قدرتمند Bosch MED17.8.10 (مشابه برخی محصولات کیا/هیوندای)  که ریمپ ایسیو  آن امکان‌پذیر و اثربخش است و نتایج عالی دارد که در این مقاله به آنها اشاره شده است:

 مشخصات ECU و شماره فنی

برند سازنده: Bosch

نوع ECU: MED17.8.10

  • شماره فنی رایج:

۰۲۶۱S1499X – نسخه اولیه

۳۹۱۱۰-LFE20 / LFE21 – نسخه‌های بازاری و جایگزین

  • پردازنده داخلی: Infineon TriCore 32-bit
  • حافظه‌ها:

ROM (Firmware اصلی)

EEPROM/Flash (داده‌های کالیبراسیون، جداول Map و Checksum)

نقشه پین‌اوت سوکت ECU

پین سیگنال / عملکرد جزئیات
۱۵ +۱۲V Battery Supply همیشه فعال
۳۱ Ground ارت ECU
۷ K-Line Diagnostic ارتباط OBD برای تست و ریمپ
۲۲ CAN High شبکه ارتباط داخلی
۲۳ CAN Low شبکه، هماهنگ با TCU و BCM
۴۵–۶۰ Injector Outputs خروجی کویل/انژکتورهای ۱–۴
۷۰–۷۵ Ignition Coil Outputs فرمان کویل‌ها
۸۰–۸۵ Sensor Inputs MAP, MAF, IAT, Knock
۱۰۰–۱۰۵ Boost Control کنترل بوست یا سلونوید توربو
۱۱۰–۱۱۲ VVT Outputs کنترل زمان‌بندی متغیر سوپاپ
۱۲۰ Throttle Motor کنترل دریچه گاز برقی

📍 توجه: نقشه فوق شاخص بوده و برخی پین‌ها بسته به نسخه متفاوت است.


🔧 ۴. ابزارهای ریمپ و روش‌های پروگرام

ابزار متد اتصال پشتیبانی توضیح
Autotuner OBD + Boot مدل‌های MED17.8.10 ریمپ ایمن و دقیق با پشتیبانی از Checksum
Flex / KESS Boot Boot Mode نیاز به باز کردن ECU مناسب برای نسخه‌های قفل‌شده
PCMFlash + OpenPort OBD فقط جهت خواندن، محدود اقتصادی برای پروفایل‌های کم‌تغییر
KTAG JTAG / Boot سرعت بالا در پروگرام تخصصی‌تر، نیازمند براکت ECU باز‌شده

قابلیت‌های ریمپ ECU لیفان ۸۲۰

 بوست توربو (در نسخه مجهز)

  • افزایش بوست تا ۰٫۴–۰٫۵ بار فراتر از فابریک
  • بازنویسی نقشه MAP و سلونوید

 اصلاح جداول AFR و زمان‌بندی

  • افزایش گشتاور در دورهای میانی
  • کاهش لگ گاز، بهبود پاسخگویی دریچه گاز
  • بهینه‌سازی برای بنزین ایران (اکتان پایین‌تر)

حذف محدوده‌های فابریک

  • Speed Limiter
  • Rev Limiter در حالت دنده خلاص
  • سنسور دوم اکسیژن و کدهای O2D و EVAP

 تیون اقتصادی

  • تنظیم اف‌آر برای کاهش مصرف
  • لیفت پمپ سوخت و عملیات کروز با دور پایین

فرآیند پیشنهاد شده ریمپ ایمن

  1. خواندن دامپ اصلی از طریق Boot Mode (با Flex یا KESS)
  2. تنظیم اولیه جداول Map با نرم‌افزار ECM Titanium یا WinOLS
  3. پروگرام فایل ریمپ‌شده و راه‌اندازی تست اولیه
  4. تست داینو و بررسی AFR و ضریب اکتان
  5. بازخورد فنی، اصلاح نقشه و برنامه‌دهی نهایی

گزارش تخصصی عملکرد خودرو لیفان ۸۲۰ قبل و بعد از ریمپ ایسیو ارائه می‌شود که بر اساس داده‌های تجربی تست جاده و پارامترهای واقعی تنظیم شده است:

 اطلاعات پایه:

  • مدل خودرو: لیفان ۸۲۰ – موتور ۲٫۴ لیتر تنفس طبیعی
  • نوع ECU: Bosch MED17.8.10
  • نوع ریمپ انجام شده: اقتصادی + عملکردی (Eco-Performance Tune)
  • ابزار ریمپ: Flex + WinOLS
  • سوخت مصرفی: بنزین معمولی با اکتان ۹۱–۹۳

🔽 عملکرد قبل از ریمپ ایسیو لیفان ۸۲۰

شاخص مقدار توضیح
توان خروجی ۱۵۸ اسب‌بخار طبق مشخصات فنی کارخانه
گشتاور موتور ۲۲۶ نیوتن‌متر در دور موتور ۴۰۰۰
شتاب ۰ تا ۱۰۰ حدود ۱۲.۲ ثانیه با دو سرنشین و کولر خاموش
مصرف ترکیبی سوخت ۹.۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر شهری + بزرگراه
لگ گاز (تاخیر دریچه) ۰٫۷–۱٫۰ ثانیه حس کندی در شروع حرکت
پایداری دور موتور در سربالایی ناپایدار نیاز به معکوس‌کاری زیاد
کدهای رایج خطا P0420 (کاتالیزور)، P0171 (سوخت‌رسانی فقیر) اکسیژن دوم فعال

🔼 عملکرد بعد از ریمپ ایسیو لیفان ۸۲۰

شاخص مقدار تغییرات
توان خروجی حدود ۱۷۰–۱۷۵ اسب‌بخار افزایش بین ۷ تا ۱۰ درصد واقعی
گشتاور موتور ۲۴۵ نیوتن‌متر بیشتر در دور موتور پایین (۲۵۰۰ تا ۳۵۰۰)
شتاب ۰ تا ۱۰۰ ۱۰.۴–۱۰.۷ ثانیه بهبود محسوس در شتاب اولیه
مصرف ترکیبی سوخت ۸.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر کاهش حدود ۱۰٪ با رانندگی عادی
پاسخ دریچه گاز فوری و نرم (۰٫۲ ثانیه) بهبود در شروع حرکت و ترافیک
پایداری دور موتور در سربالایی بسیار بهتر دنده ۳ کافی است در بیشتر شیب‌ها
کدهای خطا حذف کد P0420 و P0171 بدون چراغ چک در ECU ریمپ‌شده

 نتایج

ریمپ ECU لیفان ۸۲۰ با هدف افزایش راندمان و کاهش مصرف سوخت باعث شد:

  • توان عملی موتور و کشش خودرو در دور پایین بهبود یابد
  • عملکرد رانندگی در سربالایی یا همراه با بار بهتر شود
  • مصرف سوخت روزانه کاهش یابد، مخصوصاً در رانندگی شهری
  • واکنش‌پذیری دریچه گاز نرم‌تر و سریع‌تر گردد
  • کدهای خطای مزاحم ناشی از سنسور دوم اکسیژن حذف شوند

این تنظیمات با رعایت محدوده ایمن عملکرد موتور و گیربکس CVT انجام شده و تأثیری منفی روی عمر پیشرانه ندارد، در صورتی که از بنزین با کیفیت و فیلتر هوای مناسب استفاده شود.

 

 

 

ارسال دیدگاه