در این بخش به سوالات متداولی که کاربران از ما پرسیده اند پاسخ می دهیم:

بطور خلاصه ریمپ ایسیو چیست؟

ریمپ ایسیو در واقع یک برنامه نرم افزاری برای خودرو است و به هیچ عنوان با قسمت های سخت افزاری اتومبیل و «ای سی یو» ارتباطی ندارد. به بیانی دیگر  «ریمپ ECU» در برنامه نرم افزاری خودرو تغییر و تحول ایجاد می کند بدون آنکه تغییر و یا تعویضی در قطعات سخت افزاری صورت پذیرد.

بهتر نمودن جدول ها و پارامترهای عملکردی «ECU» و دوباره نگری و دوباره برنامه ریزی نمودن همگی بیانگر معنی و مفهوم برای ریمپ «ای سی یو» است.

تاثیراتی که ریمپ ایسیو بر روی اتومبیل شما می گذارد را می توان از روی بالارفتن فوق العاده شتاب اتومبیل به آن پی برد در غیر این صورت چیزی نیست که با چشم قابل مشاهده شدن باشد و نمی توان آنرا لمس نمود.

 

تفاوت چیپ تیونینگ با ریمپ ایسیو چیست؟

چیپ تیونینگ یا اصلاح چیپ کردن بسیار مشابه ریمپ کردن هست. هر دو عمل تغییر در پارامترهای جداول ECU با هدف بهتر کردن عملکرد موتور مطابق درخواست مشتری می باشد. تفاوت این دو کار در نحوه انجام است.

چیپ تیونینگ اصطلاح قدیمی تر این حوزه می باشد. در دهه ۹۰ میلادی به منظور تغییر در جداول برنامه ECU خودرو، تیونرها می بایست ECU خودرو را باز کرده و سپس با برداشتن IC یا همان چیپ مورد نظر یا اتصال سیم های IBS به بورد اقدام به خواندن و نوشتن برنامه ECU میکردند. از همین رو به این عمل Chip Tuning گفته می شد.

در حال حاضر با پیشرفت پروگرمرها و تجهیزات این حوزه، احتیاجی به باز شدن ایسیوها نبوده و فرایند ریمپ از طریق پورت دیاگ یا OBD صورت می گیرد.

در نظر داشته باشید برخی ایسیوها نظیر ایسیو خودروی زانتیا ۱۸۰۰ و ۲۰۰۰ و پارس ELX 16 سوپاپ به دلیل ماهیت قدیمی نوع بورد الکترونیکی از طریق OBD قابل ریمپ نبوده و به روش چیپ تیونینگ و برداشتن IC Flash باید این فرایند انجام شود. برخی دیگر از ایسیوها نظیر بوش ME17  گروهی از ایسیوهای زیمنس با پسوند CIX نیز قابل برنامه ریزی از OBD نبوده و به روش کاتگ از پین های ایسیو برنامه ریزی می شود.

 

قیمت ریمپ خودروها در تیونینگ طاهری چگونه تعیین می شود؟ 

قیمت ریمپ بر اساس نوع و شرایط خودرو تعیین می شود. جهت مشاهده لیست قیمت و جزییات آن اینجا کلیک کنید.

 

آیا ریمپ موجب ابطال گارانتی می گردد؟

انجام هر گونه فعالیت خارجی بر روی خودرو در زمان گارانتی موجب ابطال آن خواهد شد. اما فرایند ریمپ موضوع قابل ردیابی نبوده و با اتصال دستگاه دیاگ به این راحتی قابل ردیابی نمی باشد. اما به جهت آنکه کارشناسان نمایندگی به دنبال بهانهای برای از زیر بار درفتن از مسئولیت خود هستند پیشنهاد می گردد در زمان مراجعه به نمایندگی از بیان این موضوع خودداری گردد.

 

در فرایند ریمپ چقدر به توان خودرو افزوده می گردد؟

با ریمپ ایسیو می توان بصورت استاندارد به ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش توان بدون افزایش مصرف سوخت دست یافت. بطور مثال در یک خودروی ۱۰۰ اسب بخاری با حدود یک سال کارکرد و در شرایط تنظیم کامل موتور و سلامت کاتالیست و بنزین مرغوب می توان تا ۱۰ اسب بخار افزایش توان داشت این مقدار به تنهایی عدد بسیار زیادی برای آن خودرو می باشد. یعنی اگر یک خودرو ۱۰۰ اسبی با ۱۱۰ اسبی تست شتاب داشته باشند خودروی ۱۰ اسب قوی تر به اندازه اختلاف طولی ۲ خودرو از دیگری پیشی می گیرد.

 

آیا ریمپ موجب آسیب دیدگی موتور می شود؟

در صورتیکه در یک مرکز اصولی و با سابقه ریمپ صورت بگیرد خیر نه تنها اتفاقی برای موتور نمی افتد، بلکه به جهت کاهش استهلاک عمر موتور نیز افزایش یافته و لذت رانندگی نیز افزوده می گردد. اما در صورتیکه ریمپ توسط مراکز متفرقه صورت گرفته باشد، خطر آسیب دیدگی جدی موتور مانند شکستن قطعات رینگ و پیستون وجود دارد.

 

آیا حقیقت دارد ریمپ موجب راحتی و افزایش لذت رانندگی می شود؟

بله، بطور مثال با کاهش تاخیر دریچه گاز و افزایش گشتاور در دورهای پایین، نیازی به معکوس کشیدن نبوده و رانندگی راحتتر می گردد.

 

چرا با اینکه در ریمپ افزایش توان داریم، به موتور فشار وارد نمی شود؟

هماهنگی موتور با شرایط آب و هوایی و بنزین بی کیفیت داخلی موجب افزایش توان و کاهش فشار ناشی از بکار بردن سوخت نامناسب می گردد. برای مثال توان اعلامی کارخانه برای موتور TU5 حدود ۱۰۸ اسب بخار می باشد اما اگر توان همین خودرو را در دستگاه داینو بررسی کنیم، خواهیم دید که توان دریافتی در سرچرخ نهایتا ۸۷ اسب بخار باشد. با علم ریمپ می توان قدرت موتور را به توان اعلامی کارخانه نزدیک کرد.

 

آیا ریمپ مانع از پاس کردن معاینه فنی می شود؟

خیر، اگرچه در فرایند ریمپ، ایسیو از استاندارد آلایندگی یورو۴ و ۵ به استاندارد پایینتر تنزل پیدا می کند اما در حال حاضر معیار سازمان معاینه فنی، استاندارد یورو۲ بوده که هیچ خللی در پاس کردن آن ایجاد نمی کند.

 

آیا می توان بعد از ریمپ، ایسیو را به حالت کارخانه ای بازگرداند؟

هنگام مراجعه هر خودرو به یونینگ طاهری، برای ریمپ ایسیو، ابتدا برنامه ایسیو خوانده شده و به شماره شاسی و شماره تلفن صاحب خودرو ذخیره می شود و هر زمان که شما بخواهید می توانید توسط ما برنامه را بصورت کارخانه ای بر گردانید.

 

ریمپ ایسیو و چیپ تیونینگ برای کدام نوع خودروها قابل اجراست؟

تمام خودروهای دنیا قابلیت چیپ تیونینگ و ریمپ ایسیو شدن را دارند ولی خودروهای اروپایی و آمریکایی به دلیل آنکه طبق قوانین اتحادیه اروپا و آمریکا، تولید کنندگانشان می بایست پروتوکل ECU های آنها را در اختیار کمپانی های تیونر قرار دهند در این موضوع متداول ترند و کمپانی های ژاپنی و کره ای با کمی تاخیر نسبت به این مهم اقدام می کنند. ولی اصولا قاره اروپا و آمریکا در زمینه این نوع تیونینگ فعال ترند.

 

چگونه تیونینگ می تواند به کارآیی موتور کمک نماید؟

بطور خلاصه زمان جرقه زنی و مقدار سوخت داخل موتور بر اساس کیفیت سوخت، سرعت شعله داخل سیلندر و حساسیت سنسورها می بایست محاسبه گردد تا یک کارکرد نرم و روان و متوالی را برای موتور بوجود آورد. چیپ تیونینیگ (Chip Tuning) مانند بالا رفتن از یک تپه است اگر درست محاسبه شود یک قله دارد و اگر اشتباه از طرف دیگر با سرعت بالا تر سقوط خواهید کرد.

 

صدای ناک چیست و چگونه با ریمپ برطرف می گردد؟

ایجاد شعله انفجار پیش از جرقه شمع که موجب ایجاد احتراق پیش از موعد می شود را ناک می گویند و موجب ایجاد فشار معکوس پر پیستون شده و موجب برخورد آن با جداره سیلندر می گردد. در جامعه امروز متاسفانه صدای شق شق دنده مرده را به نام صدای فیلر سوپاپ می شناسند، اما در حقیقت این صدای چق چق، صدای ناک است که موجب پایین آمدن عمر رینگ و پیستون می شود. در حال حاضر به دلیل کالیبره شدن ایسیوها با بنزین اکتان بالا و در دسترس نبودن این نوع بنزین در سطح کشور، شاهد شنیدن این صدا از پیشرانه ها هستیم و در علم ریمپ علاوه بر گرفتن قدرت بیشتر از موتور می بایست با اصلاح جداول سوخت و جرقه، این نقص را نیز برطرف کرد. پس توجه کنید هدف از ریمپ، فقط گرفتن قدرت نیست، بلکه می بایست شرایط کاری موتور را نیز بهبود بخشید.

 

آیا ریمپ اصطلاحاً می پرد یا از بین می رود؟

برنامه ایسیو ریمپ شده، با ریست یا فلش کردن از بین نمی رود، فقط در صورت دانلود مجدد برنامه ایسیو از بین می رود. بنابراین در صورت مراجعه به مراکز تعمیراتی باید به این نکته توجه داشته باشید.

 

آیا می توان بدون ریمپ فقط خطای کاتالیست و دمای آب را اصلاح کرد؟

بله ، در اکثر خودروهای چینی خطای P0420 یا خطای فرسودگی کاتالیست مشاهده می گردد، در حال حاضر می توان بدون ریمپ این خطا را حذف کرد یا در صورت درخواست مالک فقط اقدام به اصلاح دمای فن نمود.

 

آیا چیپ تیونینگ به موتور خودرو آسیب می رساند؟

چنانچه به شکل درست و توسط کارشناس با تجربه و ماهر انجام شود، با برداشتن فشار اضافه از روی موتور با بالابردن راندمان، از موتور خودرو در برابر کیفیت سوخت، ضربه و دمای اضافه سیستم محافظت می نماید و به طول عمر موتور می افزاید. ولی اگر این کار توسط افراد فنی با تجربه صورت نگیرد می تواند با تحت فشار گذاشتن موتور به آن آسیب برساند.

 

در صورت عدم رضایت مشتری آیا از ایشان هزینه ای دریافت می شود؟

درصورتی که بعد از تست خودرو مشتری رضایت نداشته باشد هیچ هزینه ای از ایشان گرفته نخواهد شد.
ضمنا مشتری ۱۰۰ درصد راضی خواهد بود چرا که تیونینگ طاهری به ریمپ خود ایمان کامل دارد.