ریمپ ایسیو برلیانس H220
این خودرو در سال ۹۲ به صورت دو مدل اتوماتیک و دنده دستی عرضه شد. گیربکس H220 از نوع AMT می باشد. یعنی نوعی گیربکس دنده دستی که بوسیله محرک های رباتیک کلاچ گرفته و دنده را تعویض می کنند. سپس در ادامه به دلیل مشکلات عملکردی مدل اتوماتیک، تا زمان خروج برلیانس از ایران فقط بصورت دنده دستی در دو اتاق سدان و هاچ بک تولید شد.
مزایا و معایب برلیانس H220
از مزایای H220: طراحی متفاوت نمای بیرونی و داخلی، سواری نرم و صندلی های طرح اسپرت و فرمان برقی اشاره کرد
معایب H220: ورود بیش از حد صدای موتور به داخل خودرو، گاز خوردن در حین تعویض دنده و حذف آپشن های ساده نظیر چراغ مه شکن، رینگ اسپرت یا سانروف که در مدل اتوماتیک وجود داشت. دقت پایین گیربکس در تعویض دنده نیز در برخی مدل ها مشاهده شده است. دید ضعیف به دلیل پهن بودن ستون A و محدود بودن شیشه عقب از مشکلاتی است که وجود سنسور دنده عقب را الزامی می کند.
مزایای ریمپ برلیانس H220
در پکیج ریمپ ایسیو به روش Optimal Calibration برنامه ریزی می شود. ایراداتی که در ادامه به آن اشاره می کنیم، به کلی برطرف شده و هم زمان با افزایش توان، مصرف سوخت نیزکاهش می یابد. در این برنامه گشتاور دورهای پایین افزایش می یابد. با اصلاح رفتار دریچه گاز نیازی به بالا بردن دور موتور برای کشش بیشتر نمی باشد و رانندگی در دور پایینتر موجب کاهش مصرف می گردد.
رفع صدای ناک (چق چق سوپاپ)
صدای ناک به غلط از سوی مکانیکها به صدای سوپاپ (چق چق) مشهور شده است. در واقع صدای لغزش پیستون می باشد. از ایرادات واضح خودروی برلیانس، ناک سرگاز می باشد که در حین شروع حرکت، صدای آن قابل شنیدن است. اصلی ترین دلیل ناک کالیبراسیون غلط ECU با بنزین اکتان بالا و استاندارد آلایندگی یورو ۵ بوده است. اگر سوخت ارسالی از طریق ایسیو در ابتدای شروع حرکت کم باشد به انضمام بنزین بی کیفیت موجود در ایران، موجب رخ دادن این صدا می شود. در ریمپ این مشکل رفع می شود.
رفع تاخیر پدال گاز
دریچه گاز برقی، یکی دیگر از دلایل پایین آمدن شتاب این خودرو می باشد. در سیستم دریچه گاز برقی (Electronic Throttle Control) میزان بازشدن دریچه گاز به مقداری است که در ایسیو تعریف شده نه آن مقداری که راننده پدال را فشار می دهد. به همین دلیل شما در شروع حرکت چه هفتاد درصد پدال را فشار دهید، چه صددرصد، تغییری را در شتاب شروع حرکت مشاهده نمی کنید. باز شدن پدال گاز به صورت کامل (Full Throttle) معمولا بعد از دور موتور ۳۵۰۰ صورت می گیرد، به همین دلیل راننده مجبور است برای دریافت کشش بهتر، دور موتور را بیشتر بالا برده و در نتیجه مصرف سوخت خودرو افزایش می یابد.
رفع ایراد ضعف کشش و گشتاور در دورهای میانی و بالاتر
این ایراد را اصطلاحاً «نداشتن نفس» در دورهای بالا اعلام می کنند. یعنی فقط صدای موتور افزایش می یابد اما قدرتی حاصل نمی شود. علت این ایراد اعمال محدودیت گشتاور در جداول کالیبراسیون می باشد. این ایراد موجب می شود خودرو در دورهای بالا کشش مطلوبی نداشته باشد و در جاده کم بیاورد. در مرکز تیونینگ طاهری با اصلاح جداول Optimum Torque این مشکل را به کلی برطرف می کند. در حقیقت اعمال این گونه محدودیت ها موجب شده تا موتور ۱۵۰۰ ۱۶ سوپاپ این خودرو از خودرویی قدیمی تر مانند ریو به راحتی کم بیاورد.
ریمپ ECU موتور برلیانس H220
برلیانس H220 یک سدان کوچک شهری با موتور ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ به کد BM15 و حجم ۱۴۹۸ می باشد. قدرت خروجی این موتور برابر با ۱۰۳ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور می باشد. که برای یک سدان و هاچ بک شهری مناسب ولی به دلیل کالیبره غلط از آن یک موتور ضعیف ساخته است. این موتور به صورت فابریک روی داینو سر چرخ رقمی بین ۷۵ تا ۸۵ اسب بخار به شما می دهد. این عدد نشان دهنده ضعیف بودن برنامه نسبت به توان اعلامی کارخانه می باشد.
در برلیانس H220 از ایسیو بوش ME7 استفاده شده است که دارای سه شماره سخت افزاری مجزا می باشد. در حین دانلود برنامه ریمپ شده باید به آن توجه نمود تا موجب خرابی ایسیو نگردد.
خلاصه مزایای ریمپ ایسیو H220
- شروع به حرکت تیزتر ، کاهش لختی شروع حرکت از سکون
- افزایش کشش و گشتاور در مسیرهای شیبدار (سربالایی ها)
- افزایش توان موتور تا ۵ اسب بخار
- افزایش واکنش پدال گاز
- رفع صدای ناک سر گاز
- افزایش سرعت نهایی (تاپ اسپید)
- حذف سنسور اکسیژن دوم در صورت حذف کاتالیست
- کاهش مصرف سوخت به میزان نیم تا یک لیتر (بسته به نوع رانندگی)