ریمپ ایسیو آریزو ۶ 

 آریزو ۶ تا این لحظه لوکس ترین سدان مدیران خودرو به حساب می آید. این خودرو بر روی پلتفرم محصول قبلی یعنی چری آریزو۵ ساخته شده و نهایتا در طول ۲۰ سانتیمتر اختلاف دارد.

آریزو ۶ ؛ تلاقی صنعت چینی و سلیقه بازار ایران

آریزو ۶ یکی از سدان‌های نیمه‌لوکس و مدرن بازار ایران است که تلاش می‌کند میان طراحی به‌روز، امکانات رفاهی قابل قبول و پیشرانه‌ای توربوشارژ تعادل ایجاد کند. این خودرو نه‌تنها نماینده نسل جدید محصولات چری در ایران به‌شمار می‌رود، بلکه نشانه‌ای از تغییر رویکرد بازار به سمت خودروهای توربو با تمرکز بر راندمان و مصرف بهینه است.

تاریخچه تولید و عرضه آریزو ۶ در ایران

آریزو ۶ برای نخستین بار در سال ۲۰۱۸ توسط شرکت چری معرفی شد و خیلی زود جایگزین آریزو ۵ در کلاس سدان‌های کامپکت این برند گردید. نسخه توربوشارژ این خودرو با هدف افزایش توان و جذابیت رانندگی توسعه یافت. در ایران، آریزو ۶ توربو از اوایل دهه ۱۴۰۰ شمسی توسط مدیران خودرو و تحت برند MVM وارد بازار شد.

با توجه به محدودیت‌های وارداتی و نیاز بازار داخلی به سدان‌های مجهزتر نسبت به تولیدات سنتی داخلی، آریزو ۶ توانست جایگاه قابل قبولی در میان خریداران خودروهای خانوادگی مدرن پیدا کند. مونتاژ داخلی، دسترسی نسبی به قطعات و شبکه خدمات پس از فروش، از عوامل اصلی تداوم حضور این خودرو در بازار ایران بوده‌اند.

مشخصات فنی آریزو ۶

قلب تپنده آریزو ۶ توربو یک موتور ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ است که تمرکز آن بر تولید توان مناسب در کنار مصرف سوخت کنترل‌شده قرار دارد. این پیشرانه توانایی تولید حدود ۱۴۷ اسب بخار قدرت و نزدیک به ۲۱۰ نیوتن‌متر گشتاور را دارد که برای یک سدان خانوادگی شهری ارقام قابل قبولی محسوب می‌شود.

انتقال نیرو در این خودرو توسط گیربکس CVT انجام می‌شود که بیشتر برای رانندگی نرم و اقتصادی طراحی شده است تا رانندگی اسپرت. سیستم تعلیق جلو از نوع مک‌فرسون و عقب از نوع چند اتصالی است که باعث می‌شود خودرو در مسیرهای شهری و جاده‌ای رفتاری متعادل و قابل پیش‌بینی داشته باشد.

مزایای آریزو ۶

یکی از نقاط قوت اصلی آریزو ۶، طراحی ظاهری و داخلی مدرن آن است. خطوط بدنه هماهنگ، جلوپنجره بزرگ و کابینی با نمایشگر دیجیتال و متریال نسبتاً باکیفیت، حس خودرویی بالاتر از کلاس قیمتی را منتقل می‌کند.

از دیگر مزایا می‌توان به شتاب مناسب نسبت به وزن خودرو اشاره کرد. وجود توربوشارژ باعث می‌شود کشش خودرو در سرعت‌های میانی رضایت‌بخش باشد و در سبقت‌گیری‌های جاده‌ای عملکردی مطمئن ارائه دهد.

سطح امکانات رفاهی و ایمنی نیز از نقاط قوت آریزو ۶ است. تجهیزاتی مانند سیستم‌های کمکی رانندگی، ترمزهای مطمئن، کنترل پایداری، امکانات چندرسانه‌ای و رفاهی متنوع، این خودرو را به گزینه‌ای مناسب برای خانواده‌ها تبدیل کرده است.

همچنین مصرف سوخت اقتصادی در رانندگی نرمال یکی دیگر از مزایای این خودرو محسوب می‌شود که آن را برای استفاده روزمره و سفرهای بین‌شهری مقرون‌به‌صرفه می‌کند.

معایب آریزو ۶

در کنار مزایا، آریزو ۶ خالی از ایراد نیست. یکی از مهم‌ترین معایب آن، عملکرد محافظه‌کارانه گیربکس CVT است. این نوع گیربکس اگرچه رانندگی نرم و بی‌دردسری ارائه می‌دهد، اما برای رانندگانی که به دنبال حس رانندگی اسپرت هستند، ممکن است کند و بی‌هیجان به نظر برسد.

موضوع دیگر، حساسیت موتور توربو به کیفیت سوخت است. استفاده از بنزین نامرغوب می‌تواند در درازمدت باعث افت راندمان و افزایش استهلاک شود، موضوعی که در شرایط سوخت ایران اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

از دید برخی مالکان، شتاب اولیه خودرو در شروع حرکت می‌توانست بهتر باشد؛ موضوعی که بیشتر به تنظیمات کارخانه‌ای ایسیو و هماهنگی آن با گیربکس بازمی‌گردد.

همچنین هزینه‌های نگهداری، قطعات توربو و سرویس‌های تخصصی، نسبت به خودروهای تنفس طبیعی اندکی بالاتر است که باید پیش از خرید در نظر گرفته شود.

مزایای ریمپ آریزو ۶ 

رفع تاخیر شروع حرکت 

یکی از نارضایتی دارندگان آریزو ۶، کندی در شروع حرکت می باشد. تیونینگ طاهری با اصلاح جداول دریچه گاز این مشکل را حل می کند. و مکث شروع حرکت به حداقل خود می رسد.

 رفع ایراد گیر کردن در سربالایی در حرکت به عقب

در اکثر خودروهای چینی با گیربکس CVT این مشکل به چشم می خورد.  این مشکل سبب فشار بیش از حد به گیربکس و آسیب دیدگی آن می شود. در پکیج ریمپ تیونینگ طاهری با اصلاح جداول گشتاور دور پایین، این ایراد به کلی برطرف می شود.

 رفع لگ توربو

بزرگترین ایراد آریزو۶ که متاسفانه به مالکان اطلاع داده نمی شود، افت لحظه ای شتاب در حین ورود توربوشارژ به مدار می باشد. سیستم توربو شارژ بطور معمول از حدود ۱۸۰۰ دور بر دقیقه، کم کم وارد مدار شده. در ۲۴۰۰ دور بر دقیقه، به ماکزیمم راندمان میرسد که به Spool مشهور است. اما روی دیگر این سکه ابتدای وارد شدن توربو به مدار می باشد. چون به نهایت دور خود نرسیده، ابتدا مکث یا اصطلاحا کپ زیر پدال گاز ایجاد می کند. سپس شروع به دور گیری می کند. این فرایند لگ توربو  Turbo lag نامیده می شود. در پکیج ریمپتیونینگ طاهری با اصلاح جداول بوست توربوTurbo boost این لگ به حداقل خود میرسد بطوری که راننده آن را احساس نمی کند.

کالیبراسیون ایسیو با بنزین معمولی

همانطور که میدانید موتورهای توربو به بنزین حساس هستند. این در حالیست که بنزین سوپر یا بنزین با کیفیت در سطح کشور به راحتی قابل دسترسی نمی باشد. به همین خاطر در ریمپ ایسیو موتور با بنزین بی کیفیت کالیبره می شود.

موتور و ایسیو

خودروی آریزو۶ از موتور ۱۵۰۰ توربو با کد E4T15C می باشد که ۱۴۷ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور بر دقیقه تولید نموده و گشتاور ۲۱۰ نیوتن متری را از دور موتور ۱۷۵۰ تا ۴۰۰۰ تامین می کند.
ایسیوی این موتور از نوع بوش ME17 با قاب پلاستیکی می باشد.  ریمپ این ایسیو را بدون باز کردن ایسیو و از طریق پورت دیاگ انجام می دهد.

سوالات متداول

۱) هزینه ریمپ آریزو۶ توربو چقدر می باشد؟

هزینه ریمپ آریزو۶ را در این لینک می توانید مشاهده کنید.

۲) آیا ریمپ موجب ابطال گارانتی می گردد؟

 ریمپ یک فرایند نرم افزاری بوده و تاثیری بر ظاهر خودرو ندارد، بنا بر این بر گارانتی تاثیر ندارد. اما توصیه می کنیم شما نیز از گفتن این موضوع به مسئولین نمایندگی خودداری کنید تا از آن به عنوان عاملی برای از زیر بار شانه خالی کردن تعهدشان استفاده نکنند.

 ۳) آیا صدای زوزه گیربکس آریزو ۶ با ریمپ برطرف می گردد؟

 خیر، این ایراد مکانیکی گیربکس می باشد که با نرم افزار قابل بهبود نمی باشد.

۴) آیا ریمپ برای موتور توربو ضرر دارد؟

 خیر. ریمپ فقط در جهت افزایش شتاب و قدرت نیست. ریمپ در خودروهایی که دارای زمینه افزایش توان می باشند و قطعاتی مانند توربوشارژ یا هدرز نصب کرده اند. بسیار بهتر از موتورهای اتمسفریک می باشد. فراموش نکنید بومی سازی شرایط کاری موتور خودرو وظیفه کارخانه سازنده می باشد اما معمولاً جهت کاهش هزینه از انجام آن خودداری می کنند.

 ۵) آیا پس از ریمپ احتیاجی به استفاده از مکمل بنزین می باشد؟

 بطور کلی استفاده از مکمل با کیفیت راندمان را افزایش می دهد. اما با کالیبراسیون برنامه ریمپ با بنزین معمولی، دیگر الزامی به استفاده از آن نمی باشد.

ارسال دیدگاه