وایر اسپرت چیست و چه تفاوتی با وایر معمولی دارد؟
وایر قطعه ایست که وظیفه انتقال برق از کویل (تولید کننده ولتاژ بالا) به شمع (محل جرقه) را دارد. یکی از مهمترین روش های تقویت و ارتقا موتور ؛ بهبود سیستم جرقه زنی می باشد که از سه بخش تشکیل شده است:
- کویل (در حقیقت نوعی ترانسفورماتور افزاینده است که برق ۱۲ ولت را تا ۶۰۰۰ ولت برای جرقه زنی افزایش می دهد.)
- وایر ( انتقال ولتاژ تولید شده در کویل به شمع)
- شمع ( جرقه در این قطعه اتفاق می افتد و یکی از مهمترین اجزای مثلث احتراق می باشد.)
مهمترین نکته در تولید وایر اسپرت، بر اساس کاهش مقاومت است. بطور کلی طبق اصول انتقال الکتریسیته با افزایش طول وایر مقاومت کابل وایر بیشتر شده و جریان افت می کند. در وایرهای فابریک کارخانه ای معمولا مقدار مقاومت حدود ۱٫۵ کیلو تا ۳ کیلو هم بر سانتی متر است.
ساختار وایر اسپرت تقویتی
ساختار یک وایر اسپرت واقعی در بازارهای جهانی همانند شکل زیر می باشد که می بینید:
از آنجا که ساخت وایر تقویتی به شکل بالا در کشور وجود ندارد، در ایران ساختار وایرهای اسپرت تشکیل شده از هسته مسی با قطرهای بیشتر به همراه ترمینال های برنجی یا فلزی (بسته به تولید کننده).
مزایای وایر اسپرت
- افزایش ولتاژ جرقه در سر شمع و ایجاد توان بالاتر
- افزایش عمر شمع و کویل به دلیل رسانایی بالاتر
- کمک به افزایش راندمان شمع های سوزنی
- ظاهر جذاب
معایب وایر اسپرت
- ایجاد نویز روی رادیو و سیستم برق خودرو
- خطر اکسید شدن سریعتر در اثر ارتباط با رطویت
- خطر افت راندمان در اثر استفاده از ترینال های نامناسب
- انعطاف پایینتر بدنه به دلیل قطر بیشتر و سفتی روکش سیلیکونی
علائم خرابی وایرها
- کم شدن کشش خودرو (این ایراد می تواند از فرسودگی شمع نیز باشد.)
- آسیب دیدگی بدنه وایر و مشاهده پرتاب جرقه به اطراف وایر مذکور
- ریپ زدن موتور در هنگام دنده مرده رفتن
- بروز خطای جرقه ناقص MissFire در حافظه ایسیو (در هنگام دیاگ زدن این ایراد می تواند ناشی از خرابی کویل نیز باشد ، دقت کنید.)
- دل دل کردن موتور در هنگام دور گرفتن در محدوده دور موتور ۲ هزار تا ۳هزار (این ایراد نیز می تواند ناشی از خرابی مپ سنسور باشد دقت کنید.)
- وجود خطهای مشکی روی چینی شمعها
- چفت نشدن وایر روی ترمینال شمع یا کویل (در این حالت با کمترین فشار دست وایر از شمع یا ترمینال کویل جدا می گردد.)