ریمپ لیفان X50

کرمان موتور لیفان ایکس ۵۰ را با یک موتور ۱٫۵ لیتری ۴ سیلندر خطی ۱۶ سوپاپ با ۱۰۲ اسب بخار نیرو و ۱۳۳ نیوتن متر گشتاور مجهز کرده است که از تکنولوژی VVT یا همان زمان بندی متغیر سوپاپ‌ها بهره می‌برد. این خروجی‌ها را یک گیربکس ۵ دنده دستی یا یک گیربکس CVT به چرخ‌های جلوی خودرو ارسال می‌کنند. موتور لیفان ایکس ۵۰ که از استاندارد آلایندگی یورو ۵ بهره می‌برد، به ازای هر صد کیلومتر رانندگی با آن در حالت ترکیبی، خودروی شما ۶٫۵ لیتر بنزین مصرف خواهد کرد و ظرفیت باک آن معادل ۴۲ لیتر است. همچنین طبق کاتالوگ این خودرو، لیفان ایکس ۵۰ در مدل CVT حداکثر سرعتی معادل ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت دارد و این عدد در مدل دستی به ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت افزایش یافته است.

ریمپ لیفان X50
ریمپ لیفان X50

مشخصات فنی لیفان X50

لیفان ایکس ۵۰ به یک موتور ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ ۱٫۵ لیتری با ۱۰۲ اسب بخار نیرو و ۱۳۳ نیوتن متر گشتاور مجهز شده است که با توجه به وزن حدوداً ۱۲۰۰ کیلوگرمی این خودرو، بدون شک برای این خودرو مناسب نیست. به دلیل همین موتور ضعیف و وزن بالای خودرو و همچنین گیربکس CVT استفاده شده، شتاب صفر تا صد این خودرو بسیار کند بود و حول و حوش ۱۳ ثانیه می‌باشد،البته ناگفته نماند عملکرد موتور این خودرو برای حرکت در مسیرهای معمولی و تخت قابل قبول است همین امر باعث شده تا ما بر روی ریمپ این خودرو کار کرده و یک برنامه عالی برای رفع ایرادات نرم افزاری آن بنویسند. علاوه بر شتاب گیری ضعیف و کند بودن حرکت اولیه ایراد چوب کردن ترمز ها را نیز در این خودرو داریم که با ریمپ ایسیو توسط تیونینگ طاهری این ایرادات نیز رفع می شوند.

 طراحی خودروهای هاچ بک به طور معمول با توجه به حداقل نیاز های رفت و آمد در محیط های شهری انجام می شود و از همین رو این مدل خودروها عموما نمی توانند فضای داخلی کافی و راحت را برای سرنشینان خود تامین کنند،اما لیفان X50 به عنوان یک کراس اوور سایز کوچک از این نظر نمره قبولی می گیرد و به لطف مهندسی خوب و حساب شده می تواند رفاه نسبی چهار سرنشین بزرگ سال را تامین کند،در صورت اضافه شدن نفر پنجم، طبیعتا اندکی محدودیت از نظر فضای عرضی برای سرنشینان عقب به وجود می آید اما این مسئله با توجه به ابعاد و کلاس خودرو قابل چشم پوشی خواهد بود.

جذابیت ظاهری نخستین نکته ای است که خودروسازان چینی در جهان به واسطه آن موفق به کسب موفقیت های فراوان شده اند. ایکس ۵۰ در این معادله خوب ظاهر می شود . طراحی نمای جلو آن بی شباهت به برندهای مطرح اروپایی نیست و در عقب نیز اگر نگوییم شباهت زیادی به آلفارومئو جولیتا دارد کم لطفی کرده ایم . در نمای جلو چراغهای بادامی در تلفیق با نوار LED نمایی مدرن به ایکس ۵۰ بخشیده اند . جلوپنجره کوچک یادآور هاچبک های شهری ایتالیایی است و تمام این نکات از شرکت طراح ایتالیایی همراه لیفان در خلق ایکس ۵۰ نشات میگیرد. ایکس ۵۰ در نگاه نخست بیشتر به یک خودرو هاچبک نزدیک است که کمی بیش از این کلاس ارتفاع گرفته است .

مدل X50، از سال ۲۰۱۴ میلادی روانه بازار گردید. خودروی مذکور از پلت فرمی همسان با لیفان ۵۳۰ برخوردار بوده و شاسی آن نیز توسط شرکت بریتانیایی MIRA توسعه و تکوین یافته است. حداقل ارتفاع این خودرو از سطح زمین در حالت خالی ۲۰۸ میلیمتر است اما زمانی که ظرفیت سرنشینان ، بار و باک این خودرو پر باشد و وزنش از حدود ۱۱۵۰ کیلوگرم به حدود ۱,۶ تن برسد حداقل ارتفاع آن از سطح زمین به ۱۶۶ میلیمتر خواهد رسید که در این حالت مشابه یک خودرو سواری بدون سرنشین و بار است.

چهره و ظاهر لیفان ایکس ۵۰ در نگاه اول به روز و گیراست ولی با کمی دقت متوجه می‌شوید که چهره جلوی آن شبیه محصولات اپل است و چهره عقب آن و مخصوصاً فرم چراغ‌ها، ما را به یاد آلفارومئو جولیتا می‌اندازد.در جلو ورودی هوای بزرگی قرار دارد که ما را به یاد ورودی هوای S5می‌اندازد و دو طرف آن چراغ‌های LED مخصوص روز قرار گرفته‌اند.در نمای جانبی مهمترین نکته ای که باز هم ایکس ۵۰ را فراتر از قیمتش جلوه میدهد و آن را جوان پسند میکند طراحی خاص رینگ های آلومینیومی نقره ای و مشکی است که روی تایر های ۱۹۵/۶۵ R15 این خودرو نصب شده است.

که اگرچه از نظر طراحی زیبا هستند ولی باید اقرار کرد لاستیکها نسبت به ابعاد و اندازه کل خودرو کمی کوچک به نظر می‌رسند و شاید استفاده از رینگ‌های ۱۶( و یا حتی ۱۷) اینچی نمای بهتر و اسپرت‌تری به این خودرو می‌بخشیدند. در کل باید گفت که با تمام اقتباس‌های انجام شده، چهره X50 در رنج خود، مدرن و بروز است و (به جز رینگ‌های کوچک) هارمونی خوبی بین تمامی اجزای آن وجود دارد.

پیشرانه و گیربکس لیفان ایکس ۵۰ X50

این خودرو مجهز به پیشرانه ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه DOHC است که دقیقا ً ۱۴۹۸ سی‌سی حجم دارد و می‌تواند حداکثر ۱۳۳ نیوتن‌متر گشتاور در ۳۵۰۰ تا ۴۵۰۰ و ۱۰۲ اسب‌بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه تولید کند. بی‌تعارف باید گفت که این موتور چندان قوی نیست و نمی‌تواند رضایت خاطر بیشتر هم‌وطنانمان را فراهم کند، اما درعین‌حال، این نکته را هم نباید از یاد برد که این خودرو از کشوری می‌آید که در آن مصرف سوخت و هزینه‌های مربوطه، اولویت اصلی مشتریان جهت خرید یک خودروی نوست و ساکنان آن سرزمین برخلاف برخی از هم‌وطنان، موتورهای کم‌حجم و کم‌مصرف را بیشتر می‌پسندند. به همین سبب هم است که اکثر خودروهای ارائه شده در بازار چین از پیشرانه‌های کم‌حجمی برخوردارند. شتاب صفر تا صد این خودرو بسیار کند بود و در مدل اتوماتیک به ۱۵ ثانیه می‌رسد،البته ناگفته نماند عملکرد موتور این خودرو برای حرکت در مسیرهای معمولی و تخت قابل قبول است.

شروع حرکت X50 بطرز عجیبی کند و غیر قابل قبول است که قسمتی از این موضوع بخاطر استفاده از گیربکس CVT است. اما با شروع حرکت و در شتاب‌های ثانویه، اوضاع اندکی بهتر می‌شود.

گیربکس CVT به دلیل بهره گیری از تسمه برای انتقال قدرت ،حالت توقف و ضربه تعویض دنده ها را به سرنشینان القا نمیکند ، اما در عین حال بسیاری از کارشناسان معتقدند این گیربکس بیش از آنکه به رانندگی اسپرت کمک کند در راستای رانندگی یکنواخت و بدون وقفه در تعویض دنده ها و همچنین کاهش مصرف سوخت موثر است و در عین حال از شتابگیری خودرو می کاهد. گیربکس CVT این خودرو امکان تعویض به صورت دستی را برای راننده محیا نمیکند اما حالت S (اسپرت) برای افزایش شتاب و استارت حرکت برای آن تعریف شده که در مقابل موجب افزایش مصرف سوخت خودرو نیز میشود . مصرف سوخت ایکس ۵۰ بنا به اعلام شرکت لیفان با گیربکس CVT ۶,۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است و با استفاده از گیربکس دستی این رقم به حدود ۶.۳ لیتر میرسد. با توجه به تجهیز کامپیوتر سفری این خودرو به سامانه اعلام مصرف میانگین سوخت در رانندگی شهری، مصرف سوخت این خودرو رقمی حدود ۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر هست که میزان ترافیک و مدت زمان روشن بودن سیستم تهویه میتواند مقدار آن را بیشتر یا کمتر کند.

لیفان ایکس ۵۰ گزینه نه چندان مناسبی برای عاشقان سرعت و شتاب است، چون فلسفه ساخت آن چیزی دیگری بوده و برای این مقصود زیاد مناسب نیست. این مینی کراس‌اوور برای آمدوشد روان‌تر در شهرها و مکان‌هایی مناسب است که از جاده‌ها و مسیرهای مواصلاتی نسبتاً ناهمواری برخوردارند و احیاناً در آن مسیرها خودروهای سدان و یا هاچ بک‌ها چندان جوابگو نیستند. از همین روست که ارتفاع این خودرو نسبت به سواری‌ها چند سانتی‌متری بالاتر آمده است و البته این لزوماً به معنای مالکیت خودرویی با قابلیت‌های آفرودی هم نیست.

معایب خودرو  لیفان X50

معایبی که در زیر بیان می شوند ممکن است از دید برخی دارندگان عیب محسوب نشود و به نوعی به سلیقه مالک یا شرایط استفاده خودرو هم ارتباط داشته باشد.

۱- سیستم تعلیق خشک

۲- عدم تعادل و چسبندگی لازم در سر پیچ ها (به دلیل ارتفاع بالا لازم است با دقت بیشتری به این موضوع توجه کرد )

۳- موتور ضعیف نسبت به وزن که در کنار گیربکس اتوماتیک عملکردی ضعیف را به نمایش می گذارد.

۴- فقدان کروز کنترل نسبت به رده قیمتی

۵- شتابگیری بسیار کند در مدل اتوماتیک

۶- فقدان برخی لوازم در نمایندگی های رسمی

۷- بازار ذست دوم نه چندان قوی

۸- ظرفیت کم باک نسبت به مصرف سوخت ، لیفان ایکس ۵۰ به یک باک با ظرفیت ۴۲ لیتر مجهز شده است و در کاتالوگ آن، مصرف سوخت ترکیبی را کمپانی ۶٫۵ لیتر اعلام کرده که قطعاً واقعی نیست. مالکان زیادی گفته‌اند که در حالت ترکیبی مصرف سوخت این خودرو تقریباً حول و حوش ۹ لیتر است که با توجه به ظرفیت اندک باک، موجب می‌شود تا سریع‌تر از خودروهای دیگر به پمپ بنزین مراجعه کنند.(این مورد بستگی به نوع استفاده و میران ترافیک شهر مورد نظر دارد)

۹- ارتفاع کم کابین برای سرنشینان ردیف عقب ، طراحی خودروهای هاچ بک به طور معمول با توجه به حداقل نیاز های رفت و آمد در محیط های شهری انجام می شود و از همین رو این مدل خودروها عموما نمی توانند فضای داخلی کافی و راحت را برای سرنشینان خود تامین کنند،

ریمپ لیفان x50

لیفان X50 به دلیل ظاهر زیبایی که دارد مورد توجه بسیاری علاقه مندان به خودرو قرار گرفته است. بخاطر موتور کم مصرف و پرشتابی که دارد استقبال بسیار خوبی از این خودرو شده است ECU این خودرو بوش ME7.8.8 می باشد. این مدل ایسیو دارای پردازشگر بسیار پیچیده با قفل نرم افزاری می باشد. به این معنا که میکروی این ایسیو که ST10F می باشد قفل بوده و باید حتما با پروگرمرهای اورجینال و بروز دنیا برنامه ریزی شود. پروگرمر KESS V2 که تیونینگ طاهری از آن بهره می برد می تواند قفل این ایسیو را باز کند. این پروگرمر حدود ۵۰۰۰ دلار قیمت دارد.

ریمپ لیفان X50 با ECU بوش ME7.8.8 (مدل اتوماتیک) و مدل دنده دستی با ایسیو دلفی MT20، با عنایت به ضعف های حرکتی بیان شده، بر روی ریمپ این خودرو کار کرده و یک برنامه عالی برای رفع ایرادات نرم افزاری آن تنظیم کنند. علاوه بر شتاب گیری ضعیف و کند بودن حرکت اولیه ایراد چوب کردن ترمز ها را نیز در این خودرو داریم که با ریمپ ایسیو توسط تیونینگ طاهری این ایرادات نیز رفع می شوند.

لیفان ایکس ۵۰ به دلیل ظاهر زیبایی که دارد مورد توجه بسیاری علاقه مندان به خودرو قرار گرفته است. بخاطر موتور کم مصرف و پرشتابی که دارد استقبال بسیار خوبی از این خودرو شده است ECU این خودرو بوش ME7.8.8 می باشد. این مدل ایسیو دارای پردازشگر بسیار پیچیده با قفل نرم افزاری می باشد. به این معنا که میکروی این ایسیو که ST10F می باشد قفل بوده و باید حتما با پروگرمرهای اورجینال و بروز دنیا برنامه ریزی شود. پروگرمر KESS V2 که تیونینگ طاهری از آن بهره می برد می تواند قفل این ایسیو را باز کند. این پروگرمر حدود ۵۰۰۰ دلار قیمت دارد.

در ریمپ لیفان X50  توان و گشتاور موتور را تا ۱۰ اسب بخار و گشتاور را تا ۱۲ نیوتن متر سر چرخ افزایش دهد. همچنین با روش ریمپ ترکیبی تیونینگ طاهری می توانی مصرف سوخت را تا ۰٫۸ لیتر کم کنیم.
ضمنا معکوس های خودرو سریعتر و بهتر از قبل می شود.

مزایای ریمپ ایسیو لیفان X50

  •  بهبود کشش خودرو در سربالایی ها
  • کاهش مصرف سوخت
  •  افزایش شتاب
  •  افزایش توان و گشتاور
  •  رافع تاخیر دریچه گاز
  •  رفع کپ اولیه
  •  شتاب گیری بهتر
  • رفع خطای کاتالیست
  • اگر کاتالیست خودرو را حذف کرده باشید این امکان وجود دارد که با ریمپ خطای کاتالیست را نیز رفع کنیم.
  •  بهبود در تعویض دنده ها (نرم تر شدن تعویض دنده و معکوس های سریع تر).