ریمپ چانگان ایدو EADO
در این مقاله به بررسی ریمپ چانگان ایدو خودرویی کمتر شناخته شده خواهیم پرداخت. دو خودرو چانگان ایدو Eado و CS35 درسال ۹۴ توسط شرکت سایپا به کشور وارد شد و برنامه مونتاژ این دو خودرو در شرکت سایپا کاشان در دستور کار قرار گرفت. اما متاسفانه در ادامه تولید مدل Cs35 در کشور ادامه یافت و مدل ایدو هیچگاه به مرحله تولید نرسید و تنها تعدادی که بصورت CBU وارد شده بود، به بازار عرضه گشت.
مزایا
- طراحی ظاهری مناسب
- آپشن های مناسب
- قطعات موتوری مشابه با مدل CS 35
- موتور ۱۶۰۰ سی سی با توان قابل قبول
- سانروف
- کامپیوتر سفری
- خروجی ۱۲ ولت جداگانه
- تعادل مناسب در سر پیچ (به دلیل وزن بالا)
معایب
- عرضه کم
- لوازم یدکی محدود بخصوص در بخش ظاهری و تریم داخلی
- بازار دست دوم بسیار ضعیف
- تاخیر پدال گاز
- تاخیر گیربکس در معکوس کشیدن
- فقدان کروز کنترل
- عدم ارائه تهویه مطبوع اتوماتیک
- فقدان چراغ سقفی برای سرنشینان عقب
- وزن بالا نسبت به توان موتور (اتاق برای موتور سنگین است.)
مشخصات فنی ایدو
موتور این خودرو از نوع ۱۶۰۰ سی سی با کد H16NA می باشد که شرکت چانگان به این سری از موتورها بلوکور Bluecore می باشد. این موتور با نسبت تراکم ۱۰٫۵ به یک و استفاده از سیستم زمانبندی متغیر سوپاپه دوگانه DVVT دارای توانی معادل ۱۲۲ اسب و ۱۶۰ نیوتن متر می باشد.(در نمودار زیر عدد ۹۲ کیلووات ثبت شده است.)
استفاده از زنجیر تایم به جای تسمه تایم از جمله نکات مثبت این خودرو می باشد که سرویس و نگهداری آن را در این قسمت کاهش می دهد. البته باید توجه داشت میزان خلاصی زنجیر توسط یک تنظیم کننده روغنی کنترل می شود. بنابراین سرویس به موقع روغن در این موتور از اهمیت بالایی برخوردار است.
علی رغم توان مناسب موتور اما گیربکس ۴ سرعته و وزن قابل توجه ۱۳۲۰ کیلوگرمی موجب کندی این خودروشده است. در تیونینگ طاهری با ریمپ چانگان ایدو ، تلاش شده تا به کمک اصلاح برنامه ایسیو دلفی این خودرو (ایسیو آن با CS35 فرق دارد.) برخی از مشکلاتی که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد برطرف گردد.
به گفته مالکان خودرو در حین شروع حرکت حتی اگر پدال تخت شود، خودرو با کندی شروع به حرکت می کند و در هنگام نیاز به معکوش کشیدن با تاخیر این حرکت را انجام می دهد. به بیان دیگر گیربکس طبق فرمان راننده عمل نمی کند که این مشکل با ریمپ برطرف می شود.
از دیگر ایراداتی که در این خودرو دیده می شود صدای ناک در آغاز حرکت است. این صدا که شبیه صدای دنده مُرده است و به غلط صدای سوپاپ مشهور است به دلیل کیفیت پایین بنزین و بالا بودن عدد تراکم موتور اتفاق می افتد. نسبت تراکم موتور این خودرو نزدیک به عدد تراکم موتور TU5 است که حدود ۱۰٫۵ می باشد. این صدا ناشی از لغزش پیستون می باشد و در کاهش عمر موتور تاثیر دارد.
تاخیر پدال گاز نیز از دیگر ایرادات برنامه این خودرو می باشد، علت اصلی آن استفاده از دریچه گاز برقی می باشد و البته به دلیل عدم ارائه بنزین با کیفیت ، خودرو در هنگام دور گیری با تاخیر مواجه است. این مشکل نیز با اصلاح جداول عملکرد دریچه گاز در برنامه کامپیوتر خودرو اصلاح می شود.
مزایای ریمپ چانگان ایدو
- واکنش سریعتر گیربکس به معکوس کشیدن
- شروع به حرکت تیزتر و کاهش لختی شروع حرکت از سکون
- افزایش قابل توجه کشش و گشتاور در مسیرهای شیبدار (سربالایی ها)
- افزایش توان موتور تا ۴ اسب بخار
- افزایش واکنش پدال گاز
- رفع صدای ناک سر گاز
- افزایش شتاب صفرتاصد به میزان ۱ ثانیه
- افزایش سرعت نهایی (تاپ اسپید)
- حذف سنسور اکسیژن دوم در صورت حذف کاتالیست