ریمپ پژو پارس XU7 و XUP

 در سال ۱۳۷۹ با نام پرشیا به وارد بازار شد. ولی چندی بعد به سفیر تغییر نام داد و در نهایت با نام پارس عرضه شد.  پژو پارس اولین خودروی انژکتوری ایران خودرو به حساب می آید که در طول بیست و چهار سال از عرضه آن تا کنون شاهد مونتاژ ۵ موتور با حدود ۱۲ ایسیو مختلف بر روی آن بوده ایم. قبل از توضیح درباره ریمپ پارس، در این مقاله از تیونینگ طاهری، اول موتورهایی که تا کنون روی آن نصب شده را بررسی می کنیم و متناسب با آن در مورد ریمپ ایسیوهای مورد استفاده اطلاعات بیشتری در اختیار شما قرار می دهیم.

ریمپ پژو پارس XU7
ریمپ پژو پارس XU7

معایب: 

  • کاهش قابل توجه کیفیت قطعات و مونتاژ 
  • پیچیدگی های الکتریکی در مدل های بعد ۹۵ 

مزایا: 

  • فراوانی قطعات بدنه و قیمت نسبتا مناسب آنها 
  • رخ جذاب
  • تعمیرات آسان

۱) ریمپ پژو پارس سال ایکس یو پلاس XUP 

پژو پارس از سال ۱۴۰۱ با مدل سال و موتور ایکس یو پلاس XUP عرضه می شود. این موتور نسبت به موتور ایکس یو ام XUM که در ردیف ۵ درباره آن صحبت کرده ایم دارای تغییراتی به شرح زیر می باشد:

  • طراحی مجدد میل سوپاپ با لیفت و دیوریشن مجزا
  • سیستم خنک کننده با منبع انبساط مجزا 
  • طراحی جدید قاب هواکش (با شباهت فراوان به موتور TU5 پارس که در تصویر بالا می بینید.)
  • کالیبراسیون بر اساس استاندارد آلایندگی یورو۵
  • نصب شمع سوزنی ساخت چین بصورت استاندارد
  • سبک شدن دنده های ۴ و ۵ به عنوان تنها روش موثر برای کاهش مصرف سوخت!
  • افزایش نسبت تراکم موتور از ۹٫۵ به ۱۰٫۱ (این اتفاق پیش از این در موتور XUM هم انجام شده بود.)
  • طراحی درب سوپاپ جدید
  • تنظیم دور درجا به حدود۷۰۰ دور بر دقیقه (قبلا ۸۵۰ بود.)
  • توصیه عجیب سازنده به استفاده از روغن ۰w20 با کیفیت SN!
  • پاس کردن استاندارد  آلایندگی یورو۵ 
ریمپ پژو پارس XUP

 

 تنها راه برای پاس کردن استانداردهای آلایندگی بالاتر برای موتورهای قدیمی، ضعیف کردن آنها می باشد. و این تنها دلیلی است که مالکین خودروها برای ریمپ به مراکز معتبری مانند تیونینگ طاهری مراجعه می کنند!

در حال حاضر این خودرو با سه ایسیو زیمنس ، SB16 (عظام) و AECS عرضه می شود. در ایسیو AECS از دریچه گاز برقی استفاده شده است که تصاویر آن را در زیر مشاهده می کنید. 

به دلیل استفاده از دریچه گاز برقی این خودرو با تاخیر قابل توجهی مواجه است که در هنگام ریمپ این موضوع مورد توجه قرار گرفته و تاخیر آن پس از ریمپ به حداقل می رسد.

باتوجه به توان بیشتر پیشرانه نسبت به موتور XU7 ، شاهد شتابگیری بهتری هستیم که پس از ریمپ افزایش می یابد و شتاب صفر تا صد حدود یک و نیم ثانیه کاهش می یابد. دمای فن نیز مورد اصلاح قرار می گیرد.

ریمپ ایسیو Sb16(عظام) از مرداد۱۴۰۲ برای اولین بار در ایران در مجموعه تیونینگ طاهری قابل انجام برای مشتریان عزیز می باشد.

۲) ریمپ پارس با موتور XU7 

ریمپ پارس با موتور XU7 و کامپیوتر زیمنس ( به کویل زیمنسی و چیدمان وایرها دقت کنید)

این موتور دارای ۸ سوپاپ و حجم دقیق ۱۷۶۱ سی سی می باشد. با نسبت تراکم ۹٫۵ به یک حدود ۱۰۰ اسب بخار به ادعای سازنده تولید می کند. البته در هنگام ریمپ پارس و داینو تیون خودرو عددی فراتر از ۷۸ اسب سر چرخ نخواهید دید. 

فهرست ECU های نصب شده برای ریمپ پارس ۱۸۰۰

گروه ۱: برای ریمپ پارس با ایسیوهای زیر، با دستگاه دیاگ فابریک کارخانه تاحدی قابل انجام می باشد.

  • ایسیو مگنتی مارلی (سال ۷۹ و۸۰)
  • ایسو ساژم SL96  (سال ۸۰تا ۸۲)

گروه ۲: هر کدام به شیوه ای خاص برای ریمپ پارس قابل انجام می باشند. هیچ کدام از این ایسیوها در ایران کالیبره نشده اند.

مشکلات قبل از ریمپ پارس : مصرف سوخت بالا ، کله زدن در حین برداشتن پا از پدال گاز. خفه گاز خوردن یا با خفگی دور گرفتن، بالا بودن دمای روشن شدن فن که بشدت برای سلامت سرسیلندر ضرر دارد، صدای ناک در حین شتابگیری (صدای شق شق مشهور).

  • ایسیو ساژم S2000 (سال ۸۲ تا ۸۶)
  • ایسیو زیمنس (سال ۸۶ تا ۹۲)
  • ایسیو ولئو S2000  (سال ۸۷ تا ۹۲)
  • ایسیو بوش M 7.4.4  (سال ۸۷ تا ۹۱)

گروه ۳: کالیبراسیون غلط و ضعیف شدن بیشتر موتور. الزام به رعایت استاندارد آلایندگی یورو۴ با ضعیفتر کردن موتور در برنامه ایسیو  و استفاده از از یک کاتالیست بلندتر عبور کند تا این استاندارد را پاس کند.

مشکلات قبل از ریمپ پارس یورو۴: خودرو راه  چندانی نمی رود ولی مصرف سوخت آن به شدت بیشتر است! گاز خوردن خودرو در ترافیک، خطای دائم سنسور میل سوپاپ، خطای سنسور اکسیژن.

  • ایسیو کروز یورو۴ ( از سال ۹۳)
  • ایسیو S.SAT یورو۲ و یورو۴ (از سال ۹۳)

همه موارد بالا با ریمپ پارس کاملاً قابل حل می باشد.

راه های افزایش توان موتور XU7 و تقویت بعد از ریمپ پارس ۱۸۰۰

  • نصب هدرز با کیفیت 
  • نصب کیت مکش با کیفیت جهت ارسال هوای خنکتر به موتور
  • نصب میل سوپاپ XUM
  • نصب شمع دو پلاتین 
  • انجام پورت و پولیش سرسیلندر
  • پیستون افترمارکت با تراکم بالاتر

در صورتیکه اقدام به نصب این تجهیزات (بخصوص هدرز) نمودید،  در هنگام مراجعه برای ریمپ پارس درخواست برنامه ریمپ استیج ۲ را بدهید یا در صورتیکه بعد از ریمپ این تجهیزات را نصب کردید، با هزینه اندکی برنامه را به استیج ۲ ارتقا دهید.

در برنامه استیج ۲ از دستگاه وایدبند برای تنظیم مجدد نسبت سوخت به هوا استفاده می شود. نتیجه ریمپ پارس با دستگاه وایدبند تیونینگ طاهری بسیار قابل توجه است.