ریمپ پژو ۴۰۵
ساخت پژو ۴۰۵ به سال ۱۹۸۴ بر می گردد. این محصول کمپانی فرانسوی پژو در سال ۱۹۸۸ توانست عنوان بهترین خودروی سال را به خود اختصاص دهد.
ورود خودرو به کشور ایران نیز از سال ۱۳۶۹، به دلیل پیدا کردن جایگزین مناسبی برای پیکان که طراحی و تکنولوژی آن بسیار قدیمی شده بود، انجام شد. در ابتدا کار مونتاژ و سرهم بندی قطعات داخل می شد ولی تا سال ۱۳۷۷ شرکت ساپکو توانست ساخت بیش از نیمی از قطعات پژو ۴۰۵ را بصورت بومی انجام دهد. البته به شیوه خودش!
این خودرو تا سال ۸۱ باموتور کاربراتوری به حجم ۱۹۰۵ با کد فنی XU9 عرضه می شد و به دروغ ۲۰۰۰ خوانده می شد در حالیکه در منابع خارجی به نام ۱۹۰۰ یا ۱٫۹ لیتری شناخته می شود. به عبارتی تا دوسال پس از معرفی پژو پارس با موتور انژکتوری، تولید این خودرو با همان موتور ادامه داشت اگر چه هنوز هم عده ای کُشته مرده مدل های کاربراتوری هستند! ناگفته نماند تنظیم صحیح کاربراتور این خودرو که توسط شرکت مشهور Solex ساخته شده بود کار هرکسی نمی باشد و لِم خاص خود را دارد.
از نکات جالب موتورهای کاربراتوری، وجود تعداد محدودی ۴۰۵ اتوماتیک با گیربکس ZF آلمان هست که نگهداری و خرج بسیار پایینتری نسبت به مدل های اتوماتیک دارند. در حال حاضر نیز تعداد زیادی خودروهای دنده دستی را با این گیربکسها اتوماتیک می کنند. هم چنین تعداد محدودی ۴۰۵ استیشن نیز مونتاژ داخل داریم که در زمان عرضه به دلیل قیمت گذاری نامناسب مورد استقبال قرار نگرفت و در نهایت تا مدتها به عنوان خودروهای امدادخودرو مورد استفاده بود.
پس از عرضه این مدل با موتور انژکتوری XU7 ، اگرچه حجم موتور ۲۰۰ سی سی کمتر شده بود، اما به دلیل استفاده از گیربکس با ضرایب سنگینتر، این کاهش حجم احساس نمی شود.
موتور معروف ۱٫۸ لیتری ۸ سوپاپه (XU7JP/L3) در مقایسه با سایر خودروهای هم کلاس، به عنوان موتوری با مصرف سوخت نسبتا بالا شناخته می شد.
یکی از دلایل اصلی ریمپ ۴۰۵ و اس ال ایکس ۱۸۰۰ در تیونینگ طاهری، مصرف سوخت بالای موتور XU7 پژو همیشه از معضلات مالکین است، مصرف سوخت حدود ۱۳ لیتر در هر صد کیلومتر شهری و ۷ لیتر در صد کیلومتر برون شهری، با متوسط مصرف ترکیبی ۹٫۵ لیتر در هر صد کیلومتر درجه G را در پایین ترین رده ی محدوده مصرف سوختی را برای پژو ۴۰۵ به ارمغان آورده است.
اما هنوز این موتور طرفداران خاص خود را دارد که معتقدند صدایی جذابتر از TU5 دارد و لوازم آن بیشتر در دسترس است و هزینه قطعات و نگهداری آن پایینتر است و در شهرستانها نیز تعمیرکار آن به وفور پیدا می شود. هر چند متأسفانه پیدا کردن قطعات با کیفیت برای این خودرو همچنان جزو معضلات دارندگان آن بحساب می آید.
معرفی کامپیوتر های مورد استفاده جهت ریمپ ۴۰۵:
- از سال ۸۱ تا ۸۳: ایسیو ساژم SL96
- از سال ۸۳ تا ۸۶: ایسیو ساژم S2000
- از سال ۸۷ تا ۹۲:
- بوش M 7.4.4
- زیمنس
- ولئو S2000 SLC
- ازسال ۹۳ تا کنون:
- زیمنس یورو۴
- اس.ست(S.SAT) یورو۴
- اس.ست(S.SAT) یورو۲ (تعداد محدود)
- ولئو VB44
دلیل ریمپ ۴۰۵ ومعایب ایسیو ها:
ایسیو ساژم:
- مصرف بالای سوخت که البته این روزها با بنزین ۳هزار تومانی بسیار مورد توجه قرار گرفته
- بالا بودن دمای روشن شدن فن (۹۷ درجه) و خطر آسیب دیدن واشر سرسیلندر
- کله زدن موتور هنگام برداشتن ناگهانی پا از پدال گاز
- «خفه» دور گرفتن هنگام تخته گاز رفتن
ایسیو بوش M7.4.4:
- آوانس بودن بیش از حد کالیبراسیون برنامه ایسیو و صدای ناک زدن و کاهش عمر موتور
- بالا بودن دمای روشن شدن فن (۹۵ درجه)
- منطقی نبودن میزان مصرف سوخت خودرو بخصوص در مصرف شهری
- کم جان بودن موتور در سر گاز
ایسیو زیمنس:
- کم جانترین موتور مربوط به این ایسیو می باشد به دلیل کالیبراسیون محافظه کارانه
- در مدل های یورو۴ به دلیل نصب کاتالیزور بزرگتر و بلندتر ، موتور اصلاً نفس ندارد نسبت به یک ماشین سالم مدل ۸۷
- دمای فن ۹۱ درجه، که بهتر است ۵ درجه کمتر شود. تا دمای سرسیلندر در منطقه امن قرار گیرد.
- کشش موتور با این ایسیو در دورهای بالای ۳۵۰۰ دلچسب نیست
- مصرف سوخت بیرحمانه بخصوص در مدل های یورو۴
ایسیو S.SAT:
- ایسیو چینی و پُر ایراد ترین مدل عرضه شده برای این موتور!
- مصرف بالا
- دِل زدن در هنگام شتابگیری با کولر
- خرابی متعدد سنسور میل سوپاپ (شامل فراخوان می باشد)
- خرابی متعدد سنسور اکسیژن (شامل فراخوان بود)
- دیر برگشتن دور موتور در هنگام ترافیک که بسیار آزار دهنده است
- کمبود قدرت و گشتاور به دلیل کالیبراسیون غلط
- واکنش ضعیف نسبت به فشردن ناگهانی پدال گاز