ریمپ هیوندا سانتافه قدیم (CM)

خودروی هیوندا سانتافه در سال ۸۵ همزمان با ازاد شدن واردات خودرو به بازار ایران وارد شد و در آن برهه زمانی می توان این خودرو را در کنار سورنتو BM جزو پیشتازان شاسی بلند کره ای دانست که به رقابت با پرادو می پرداختند. استقبال خوب بازار از این شاسی بلند را می توان در نکات مثبت آن دسته بندی کرد که هنوز بعد از گذشت هشت الی یازده سال، آن را به عنوان خودرویی خوش فروش در گروه دست دوم های خارجی شناخت.

طراحی داخلی جادار و مناسب و قابلیت چهار چرخ محرک در کنار امکانات مختلف (که بسته به اینکه از کدام مبدا وارد شده باشد متفاوت است) و فراوانی قطعات یدکی، جزء امتسازات این خودرو و مصرف سوخت بالا، گیربکس چهارسرعته و ضعف کیفیتی چرم داخل اتاق و دور فرمان که به مرور دچار پوسیدگی می شود از امتیازات منفی آن به حساب می آید.

سانتافه CM ابتدا با موتور ۲۷۰۰  سی سی با کد دلتا به توان ۱۸۵ اسب بخار به بازار داخلی عرضه شد و پس از آن در سال ۲۰۱۰ با موتور ۳۵۰۰ سی سی سری لامبدا به بازار عرضه شد که با توان ۲۷۶ اسب بخار و گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک مشکل کشش خودرو برطرف ولی معضل مصرف سوخت همچنان باقی ماند! ضمن اینکه محدودیت سرعت اعمالی در برخی مدلهای عرضه شده در سرعت ۱۹۵ کیلومتر بر ساعت برخی مالکان را ناراضی نگه داشت!

مزایای ریمپ برای سانتافه قدیم CM

۱) حذف تاخیر دریچه گاز 

در این خودروها عملکرد دریچه گاز در شروع حرکت به نوعی محدود شده که نمی توان عکس العمل مناسبی را حین حرکت با تخته گاز دریافت کرد. علت این معضل برنامه ریزی ایسیو بر مبنای رعایت استانداردهای آلایندگیست که در شروع حرکت دریچه به میزانی کمتر از خواست راننده باز می شود و این روند تا دور موتور ۳۰۰۰ کاملاً محسوس است. تیونینگ طاهری با اصلاح رفتار دریچه گاز این مشکل را برطرف می کند.

۲)  افزایش کشش و شتاب بخصوص در دورهای میانی

افزایش کشش جزو نکات برتر ریمپ محسوب شده به این معنی که طبیعتا یک موتور شش سیلندر ضعف دور میانی ندارد، اما سوال اینجاست که آیا می توان بر اساس شرایط آب و هوای کشور از آن توان بیشتری استحصال کرد یا نه؟ که جواب مثبت است. موتورهای شش سیلندر درصورت سلامت موتوری راندمان بیشتری به ریمپ می دهند.

۳) ناک دور میانی در اثر فرسودگی موتور

در خودروهایی که دارای کیلومتر کارکرد بالایی هستند، به مرور زمان و به دلیل رسوب و کربن گرفتگی پیستون ها دچار ناک دور میانی می شوند. این معضل با اصلاح جدول آوانس جرقه کاملا قابل برطرف شدن است.

۴) حذف خطای فرسودگی کاتالیست

متاسفانه به دلیل فقدان بنزین با کیفیت در کشور، به مرور زمان کاتالیزورهای این خودروها دچار کاهش راندمان شده که توسط ایسیو شناسایی و بصورت خطای فرسودگی کاتالیست با کد ۰۴۲۰ باعث روشن شدن چراغ چک می شود. این ایراد با ریمپ قابل برطرف شدن است.

۵) رفع محدودیت سرعت

در برخی از نسخه های وارداتی سانتافه، ایسیو در سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده که به درخواست مالک این مشکل قابل برطرف شدن می باشد و محدودیت برطرف می گردد.

ریمپ ایسیو سانتافه

هیوندا سانتافه همانطور که بالاتر گفتیم با دو موتور ۲۷۰۰ و ۳۵۰۰ سی سی به با بازار ایران عرضه شده و از دو ایسیو دلفی MT38 در مدل ۲۷۰۰ و دلفی MT86 در مدل ۳۵۰۰  استفاده شده. برای ریمپ این خودروها نیازی به باز کردن ایسیو نبوده و انجام عملیات ریمپ از OBD و K-TAG (پین ایسیو)  امکانپذیر است.  چهره هر دو ایسیو مشابه شکل پایینی می باشد.

ارسال دیدگاه