ریمپ هیوندای i10
هیوندای i10 یکی از خودروهای کم مصرف و جذاب خودروسازی هیوندای است که به دلیل مزایایی همچون کوچک و کم مصرف بودن، در زمان عرضه خود، طرفداران بسیاری را جذب کرد. هیوندای از بزرگترین شرکت های خودروسازی در کشور کره جنوبی است که محصولاتی بسیار باکیفیت و البته با طراحی زیبا و مورد پسند عام تولید می کند. با این وجود باید بگوییم تمامی خودروهای وارداتی با وجود کیفیت خوب و مناسبی که دارند، به ریمپ ایسیو نیاز فوری دارند. زیرا یکی از مشکلات شایع در آنها، عدم هماهنگی با بنزین موجود در ایران است و خودروی هیوندای i10 نیز از این قضیه مستثنی نمی باشد.
معرفی خودرو هیوندای i10
هیوندا آی ۱۰ از کوچکترین مدل های “هاچ بک” از برند هیوندای است که به دلیل استقبال فراوان از این خودرو، از سال ۲۰۰۷ تاکنون در چندین نسل، تولید و عرضه شده است. طراحی این خودرو یک بار هم در سال ۲۰۱۳ فیس لیفت شد که به زیبایی ظاهری بیشتر آن انجامیده است.
در تیونینگ طاهری تمامی پروسه ریمپ خودروهای وارداتی با دستگاههای بهروز و اورجینال و نرم افزار اورجینال شرکتی انجام میگیرد. |
هیوندا آی ۱۰ اولین بار در سال ۱۳۹۶ و توسط کرمان موتور وارد ایران شد و هم اکنون، مونتاژ و عرضه آن متوقف شده است. با این وجود بازار خرید و فروش مدل های دست دوم آن بسیار داغ است.
مشخصات فنی هیوندای i10
- حجم موتور: ۱۲۴۸ سی سی
- حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار): ۸۶ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور بر دقیقه
- حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر): ۱۲۱ نیوتن متر ۳۸۰۰ دور بر دقیقه
- نوع جعبه دنده: اتوماتیک تیپ ترونیک
- شتاب ۰ تا ۱۰۰ (بر حسب ثانیه): ۱۲٫۲ ثانیه
- مصرف سوخت شهری (بنزین): ۷٫۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
- مصرف سوخت جاده ایی (بنزین): ۵٫۰ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
- مصرف سوخت ترکیبی: ۵٫۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
- نهایت سرعت: ۱۶۶ کیلومتر
- استاندارد آلایندگی: یورو ۶
دلایل انجام ریمپ ایسیو هیوندا i10
ناک موتور و احتراق پیشرس
یکی از دلایلی که باعث می شود ریمپ ایسیو در هیوندای i10 و البته خودروهای وارداتی دیگر در ایران لازم و ضروری باشد، مشکل ناک موتور می باشد. این خودرو دارای استاندارد آلایندگی یورو ۶ است و این یعنی اینکه موتور و ایسیو آن به هیچ عنوان با بنزین بی کیفیت موجود در جایگاه های سوخت ایران هماهنگی ندارد. این عدم هماهنگی در نهایت منجر به بروز احتراق ناقص بنزین در موتور و بروز صدای ناک در آن می شود.
ناک موتور را به راحتی می توان با ریمپ ایسیو برطرف کرد و تنظیمات ایسیو را با نوع بنزین موجود در ایران تغییر داد و هماهنگ نمود. در غیر این صورت یا باید از بنزین سوپر استفاده کرد که هم گران است و هم در تمام جایگاه های سوخت موجود نیست. یا اینکه شاهد کاهش عمر مفید موتور خودرو باشید. زیرا ناک موتور در نهایت باعث خرابی و از کار افتادن قطعات حیاتی موتور می گردد.
توان و شتاب پایین موتور
استانداردهای آلایندگی در خودرو هیوندای i10 باعث شده تا توان و شتاب موتور محدود شود. به این دلیل که ایسیو، اجازه گاز خوردن و افزایش سرعت و شتاب مخصوصا در دور موتور پایین را نمی دهد. توان واقعی موتور و شتاب آن، از چیزی که در هنگام استفاده از هیوندا آی ۱۰ ریمپ نشده می بینیم، با آنچه که در مشخصات خودروسازی آمده، متفاوت است و این به دلیل همان محدودیت هایی است که در ایسیوی آن برنامه ریزی شده است.
کند بودن عملکرد گیربکس اتوماتیک
هیوندا آی ۱۰ در مسیرهای سربالایی و نیز در شروع حرکت از حالت ساکن بسیار کند و ضعیف عمل می کند و تعویض دنده در آن با مشکل و ناهماهنگی همراه است. کنترل عملکرد گیربکس در محدوده تنظیمات ایسیو می باشد و با برنامه ریزی دوباره و انجام ریمپ، می توان عملکرد گیربکس را بسیار بهبود داد و مشکل در تعویض دنده را برطرف نمود.
ریمپ هیوندا آی ۳۰
مزایای کلی ریمپ Hyundai i30
- حل مشکل تاخیر پدال گاز
- کاهش مصرف سوخت و بهینه سازی آن در هیوندا آی ده
- افزایش توان و شتاب موتور مخصوصا در دورهای پایین
- افزایش گشتاور موتور تا ۱۰ درصد
- هماهنگ کردن ایسیو و موتور با بنزین ایران و حل مشکل ناک
- آپدیت گیربکس و حل مشکل در تعویض دنده
- اصلاح و کاهش دمای فن موتور
- افزایش محدوده کاتاف
- حذف محدودیت سرعت
- حذف سنسور اکسیژن دوم
- رفع خطاهای کاذب چراغ چک