ریمپ ایسیو ریو

خودروی ریو اولین بار در سال ۲۰۰۰ میلادی توسط شرکت کیا موتورز کره جنوبی در دو مدل سدان و هاچ‌بک تولید شد.

ریمپ ایسیو ریو

تولید ریو در ایران

خودرویی که ما در ایران با آن سر و کار داریم فیس لیفتی از همان خودروی سال ۲۰۰۰ است که ارتقاء در موتور، تعلیق، ترمز و طراحی جدید داخلی و خارجی، تغییراتی بودند که بر آن در سال ۲۰۰۲ اعمال شدند. این خودرو در بین سال های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۱ در ایران و توسط شرکت سایپا مونتاژ شده است که البته تمامی قطعات این خودرو وارداتی بودند. به دلیل شتاب بالا و مصرف پایین، ریو طرفداران زیادی پیدا کرد.

موتور ریو 
موتور این خودرو ۴ سیلندر است و حجم آن برابر ۱۴۹۳ سی‌سی است. این موتور توانایی تولید قدرت ۹۷ اسب بخار را در ۵۵۰۰ دور در دقیقه دارد. این موتور به علاوه گیر بکس ۵ دنده و دستی ریو مونتاز می‌توانند سرعتی معادل ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت را با شتاب صفر تا ۱۰۰ کمتر از ۱۲ ثانیه ایجاد کند. مصرف سوخت این خودرو هم در حدود ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.

ریمپ ایسیو ریو

تغییرات جداول سوخت و جرقه در این خوردو با انواع ایسیو باعث رسیدن به حداکثر توان این موتور می شود. معمولا بین ۱۰ تا ۱۵ % افزایش توان بسته به نوع موتور قابل دستیابی است. لازم به ذکر است خودرو های دارای هدرز را می توان تعییرات بیشتری به منظور افزایش توان داد.

مراحل ریمپ ایسیو ریو

مرحله ۱(ریمپ اکونومیک): در این مرحله بر روی جداول سوخت، جرقه، سنسور اکسیژن و دریچه گاز به نحوی کار می شود که بدون کاهش توان و گشتاور خودرو مصرف سوخت خودرو نزدیک به ۱۰ % کاهش مصرف سوخت حاصل شود.

مرحله ۲ (ریمپ ایسیو بر روی موتور استاندارد): در این مرحله بر روی جداول سوخت، جرقه، اکسیژن و دریچه گاز به نحوی تغییرات اعمال می گردد که بدون افزایش زیاد مصرف سوخت حداکثر توان موتور و گشتاور تا ۱۰ % حاصل گردد. نکته قابل توجه این است که تمامی تغییرات با توجه به شرایط آب و هوایی و جغرافیایی و کیفیت سوخت بنزین ایران کاستومایز می شود تا بدون ایجاد مشکل در موتور و کاهش عمر موتور ارائه گردد. نکته قابل توجه این است که خودروهای استاندارد که فاقد هدرز، کیت مکش و… اگر بدون در نظر گرفتن کیفیت سوخت اقدام به افزایش زیاد اوانس جرقه برای حصول حداکثر قدرت گردد منجربه ناک (احتراق پیش رس) و افزایش دمای احتراق می گردد. در حالت ناک نرخ انتقال حرارت نزدیک به ۱٫۷ برابر شده و گاها باعث ذوب شدن پیستون می شود و همین افزایش دما تخریب کاتالیزور را نیز در بر می گیرد. اتوتیونینگ طاهری تغییرات را با علم کامل به این موتورها انجام می دهد:

الف – در این استیج تاخیر دریچه گاز به طور کامل مرتفع شده و حداکثر توان و گشتاور ممکن بطور واقعی بدست می آید.

ب – همچنین امکان حذف سنسور اکسیژن دوم یا غیر فعال کردن و همچنین اصلاح پارامتر ها بهطور کامل انجام می گردد.

ج – افزایش کاتاف نیز تا محدوده ۷۰۰۰ دور نیز که محدوده ایمنی است انجام می گردد. به درخواست مشتری کاتاف تا دور بالاتر امکان پذیر می باشد اما نکته قابل توجه این است که افزایش کاتاف بدون افزایش راندمان حجمی هیچ تاثیری در توان خروجی موتور ندارد.

مرحله ۳ (ریمپ بر روی موتور با لوازم افترمارکت و تغییر یافته): در این مرحله بر روی جداول سوخت، جرقه، اکسیژن و دریچه گاز به نحوی تغییرات اعمال می گردد که بدون افزایش زیاد مصرف سوخت حداکثر توان موتور و گشتاور تا ۱۵% بسته به تغییرات مکانیکی حاصل گردد. در این استیج که معمولا با نصب هدرز یا حدف کاتالیزور، کیت مکش، تراکم، میل سوپاپ و… همراه است می توان حداکثر اعمال تغییرات را برای حصول حداکثر توان و گشتاور انجام داد. در این استیج معمولا مشتریان از از بنزین با اکتان بالا استفاده نموده و این نکته باعث می شود که قدرت موتور و گشتاور بهبود یافته و احتمال پدیده ناک کمتر شود.

الف– همچنین امکان حذف سنسور اکسیژن دوم یا غیر فعال کردن و همچنین اصلاح پارامتر ها به طور کامل انجام می گردد.

ب- افزایش کاتاف نیز تا محدوده ۷۵۰۰ دور نیز که محدوده ایمنی است انجام میگردد.به درخواست مشتری کاتاف تا دور بالاتر امکان پذیر می باشد اما نکته قابل توجه این است که افزایش کاتاف بدون افزایش راندمان حجمی هیچ تاثیری در توان خروجی موتور ندارد

ج- معمولا در این استیج به هنگام نصب میل سوپاپ با lift وduration و lsa بیشتر دور آرام موتور به هم ریخته و علاوه بر لرزش ونوسان دور موتور ، خلاء مانیفولد ورودی کاهش یافته و بوستر ترمز ضعیف عمل می کند که اتوتیونینگ طاهری با تغییرات روی جداول دور آرام کلیه مشکلات فوق را مرتفع نموده است.

نتایج ریمپ ایسیو ریو

– کاهش مصرف و افزایش شتاب بصورت همزمان

– کاهش و اصلاح دمای فن

– حذف و تغییر و یا حتی اعمال محدودیت سرعت

– حذف و تغییر محدوده کاتاف

– رفع مشکل استارت سرد

– تغییر کات آف انواع خودروها با گیربکس منوآل

– حذف سنسور اکسیژن دوم از حلقه کنترلی ایسیو

– تنظیم و تغییر دور سلو (آرام) جهت حذف لرزش موتور.

ارسال دیدگاه