ریمپ ایسیو تیگو ۸

خودروی فونیکس تیگو ۸ پرو که در بازارهای جهانی به چری تیگو ۸ پلاس شناخته می شود از سال ۲۰۲۰ در بازارهای جهانی عرضه شده است. نبود رقبای کره ای ؛ ژاپنی و آلمانی به روز در ایران و حضور این خودرو موجب شد که رقابتی جالب در این بخش از بازار بین علاقمندان و مخالفان خودروهای چینی صورت بگیرد. در بین هموطنانش نیز دیگنیتی پرستیژ و فیدلیتی پرستیژ (که بزودی عرضه خواهدشد) نیز چشمک میزنند!

این خودرو در سال ۱۴۰۱ معرفی شد و با قیمت ۱٫۸ میلیارد تومانی خود بسرعت مشهورتر شد، اما با به هم ریختن بازار ارز در اواخر همین سال ، قیمت رسمی آن توسط کارخانه ۲٫۲۷۰ میلیارد تومان تعیین شد! به هر حال همانطور که در ادامه مقاله خواهیم دید، صنعت خودروی چین بار دیگر اثبات می کند که فاصله اش را چقدر با بازارهای جهانی کاهش داده و روند پیشرفت آن در این ۱۵ سال که از حضورش در بازار ایران می گذرد قابل تحسین است!

مزایا تیگو ۸

  • موتور TGDi با توان ۱۹۰ اسب بخار و گشتاور ۲۹۰ نیوتن متری
  • گیربکس ۷ سرعته DCT طراحی شده به کمک گتراک
  • صندلی برقی راننده و سرنشین به همراه گرمکن و سردکن دوحالته
  • سیستم نیمه خودران
  • سیستم رادار بین خطوط (LKA)
  • سیستم پیشگیری از انحراف از مسیر (TJA)
  • کروز کنترل فعال (ACC) به همراه ترمز اضطراری
  • سیستم رادار نقاط کور با قابلیت هشدار به سرنشینان عقب
  • مانیتور ۱۲ اینچی به همراه دوربین ۳۶۰ درجه
  • سقف پانورامیک به همراه سانروف
  • دوربین ثبت وقایع
  • سیستم PPS (شناسایی سوییچ در یک محدوده مشخص از خودرو به همراه باز شدن خودکار درها و درصندوق عقب)
  • رکاب برقی
  • فرمان برقی حساس به سرعت به همراه شیفتر دنده
  • در صندوق عقب برقی
  • سیستم فرمان صوتی (VOICE COMMAND)
  • ردیف سوم صندلیها
  • سیستم تهویه مطبوع دوگانه تمام دیجیتالی با صفحه نمایش ۸ اینچی و فیلتر تصفیه مخصوص
  • چراغ های LED با سیستم گردش همره با فرمان AFS
  • ترمزهای قوی و با گیرایی بالا
  • هندلینگ مناسب

 

معایب تیگو ۸

  • حساسیت موتور به بنزین بی کیفیت با توجه به تکنولوژی بالا ساخت
  • تاخیر پدال گاز در شروع حرکت
  • نیاز به رعایت حساسیت های نگهداری موتور توربو
  • تراکم ۱۰ موتور که خطر ناک را افزایش می دهد
  • مصرف بالای سوخت
  • فقدان سیستم پارک خودکار
  • لگ توربو
  • پیچیدگی های برق و الکترونیک به دلیل آپشنهای فراوان
  • نیاز به دقت در نگهداری و استفاده از گیربکس DCT

 

چرا ریمپ تیگو ۸ لازم است؟

همانطور که می دانید موتور خودروی تیگو۸ توسط شرکت ACTECO ساخته شده که از تکنولوژی شرکت اتریشی AVL استفاده کرده است! بنابرین با موتور پرتوانی مواجه هستیم که شتاب صفرتاصدی معادل ۹ الی ۱۰ ثانیه (بسته به شرایط مختلف) را برای این خودروی ۱٫۵تنی فراهم کرده است. اما مهمترین نکته این موتور، استاندارد آلایندگی یورو۶ این موتور می باشد.

موتور F4J16 ساخت شرکت ACTECO که چری برای ساخت موتورهایش احداث کرده است و این خانواده یک موتور ۲ لیتری توربوشارژ تزریق مستقیم هم دارد که در مدل پرومکس مورد استفاده قرار گرفته است.

لازمه پاس شدن این استاندارد، استفاده از بنزین مرغوب می باشد، اما در کشور ما در شهر تهران نیز گاهی اوقات بنزین سوپر یا حتی معمولی یورو۴ نیز در دسترس نیست! به همین دلیل تهدید خطر پدیده ناک در این موتور افزایش می یابد. بطور کلی در تمام موتورهای GDi عرضه شده در ایران به دلیل ماهیت این موتورها در لین کار کردن نسبت به موتورهای MPFI ، خطر احتراق زودرس (ِdetonation) بالاتر است و متاسفانه به همین دلیل عمر این موتورها زودتر از نمونه های معمولی کاهش می یابد.

در مورد سایر ایرادات نظیر تاخیر پدال در شروع حرکت و لگ توربو در گذشته بسیار صحبت شده و ما در پروسه ریمپ تخصصی این خودرو ، کاملا به این موضوع واقفیم و آنها را به حداقل می رسانیم. ایسیو مورد استفاده در این موتور به روز از سری MED17 شرکت Bosch می باشد که مشابه این ایسیو در خودروهای آلمانی نظیر بنز و ب ام و نیز مشاهده می شود.

ارسال دیدگاه