ریمپ ایسیو تیبا
معرفی و بررسی کلی تیبا
تیبا به عنوان یکی از محصولات ملی سایپا، با هدف جایگزینی پراید و ارائه امکانات بیشتر وارد بازار شد. این خودرو از نظر طراحی ظاهری، ترکیبی از سادگی و بهروزرسانیهای جزیی را ارائه میدهد. بخش جلویی خودرو با چراغهایی کشیده و جلوپنجره باریک، ظاهری متفاوت از پراید دارد و قسمت عقب آن نیز با طراحی چراغهای عمودی و سپر یکپارچه، ظاهری نسبتا مدرنتر به خود گرفته است.

مشخصات فنی تیبا
پیشرانه تیبا همان موتور ارتقا یافته پراید است که با کد M15 شناخته میشود. این موتور ۴ سیلندر خطی، حجم ۱۵۰۳ سیسی دارد و قادر به تولید ۸۷ اسب بخار قدرت در ۵۳۰۰ دور در دقیقه و گشتاور ۱۲۸ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه است. سیستم انتقال قدرت در نسخههای پایه از نوع گیربکس ۵ سرعته دستی بوده و مصرف سوخت ترکیبی آن حدود ۷ لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده است. ترمزهای جلو دیسکی و ترمزهای عقب کاسهای هستند. سیستم تعلیق جلو مکفرسون و عقب از نوع تیر پیچشی نیمه مستقل است.
مزایای تیبا
قیمت اقتصادی و هزینه نگهداری پایین از مهمترین مزایای این خودرو هستند. تیبا با مصرف سوخت نسبتا کم، تامین قطعات آسان و تعمیرپذیری بالا، گزینهای محبوب برای استفاده شهری به شمار میرود. طراحی داخلی ساده ولی کاربردی، فضای مناسب برای سرنشینان عقب و صندوق جادار نیز از دیگر نکات مثبت این خودرو هستند.
معایب تیبا
هرچند تیبا نسبت به پراید ارتقاء یافته، اما همچنان نقاط ضعف خود را دارد. کیفیت پایین متریال کابین، صدای نفوذی موتور به داخل، ایمنی متوسط در تصادفات و سیستم تعلیق خشک از جمله ایرادات آن محسوب میشود. همچنین شتاب اولیه در حالت استاندارد متوسط است و در سربالاییها یا با بار کامل، افت توان محسوس دیده میشود.
معرفی ECU تیبا
ایسیو یا واحد کنترل الکترونیکی موتور تیبا، در نسخههای مختلف این خودرو از برندهای سایکو (Siemens/SAIC) و کروز (Crouse/Sagem) استفاده شده است. این ECU وظیفه مدیریت کامل فرآیند احتراق را برعهده دارد، شامل کنترل زمانبندی جرقه، مقدار سوخت تزریقی، موقعیت دریچه گاز، عملکرد سنسورهای موتور و حتی سیستم کنترل آلایندگی. در نسخههای جدیدتر، ECU تیبا به صورت هماهنگ با دریچه گاز برقی عمل میکند که امکان تنظیم دقیقتر پارامترهای عملکردی را فراهم میآورد.
مشکلات برنامهریزی کارخانهای ECU تیبا
برای رعایت استاندارد آلایندگی یورو ۴ و کاهش مصرف سوخت، برنامه پیشفرض ECU تیبا محافظهکارانه نوشته شده است. این موضوع باعث تاخیر محسوس در پدال گاز، واکنش کند موتور به شتابگیری و افت توان در شرایطی مانند روشن بودن کولر یا حرکت در سربالایی میشود. همچنین محدودیت کاتآف دور موتور و تنظیمات سوخت، اجازه استفاده از حداکثر توان موتور را نمیدهد.
فرآیند ریمپ ECU تیبا
ریمپ ECU به معنای بازنویسی و اصلاح جداول نرمافزاری داخل واحد کنترل موتور است. در این فرآیند، زمان جرقهزنی بهینه میشود تا احتراق کاملتری رخ دهد، نقشه سوخت بهگونهای تغییر میکند که موتور در شرایط مختلف بیشترین بازدهی را داشته باشد و تاخیر دریچه گاز کاهش مییابد. همچنین محدودیتهای کاتآف برداشته شده و در صورت حذف کاتالیست، خطای سنسور اکسیژن دوم غیر فعال میشود.
مزایای ریمپ ECU تیبا
با انجام یک ریمپ ایسیو اصولی در تیونینگ طاهری روی ECU تیبا، راننده تغییرات محسوسی را تجربه میکند. شتاب صفر تا صد حدود یک ثانیه بهبود مییابد، واکنش پدال گاز سریعتر شده و توان موتور در دورهای میانی و بالا افزایش پیدا میکند. کشش خودرو در سربالاییها بهتر میشود و تاخیر ناشی از دریچه گاز برقی به حداقل میرسد. همچنین در برخی تنظیمات، مصرف سوخت در رانندگی عادی اندکی کاهش پیدا میکند.
پس از ریمپ ECU چه محدودیت هایی از خودرو برداشته می شود؟
خدمات ریمپ ایسیو تیبا در اتوتیونینگ طاهری خودرو به شرح ذیل می باشد:
- رفع تاخیر پدال گاز تیبا ( رفع کپ دریچه گاز تیبا ) :
هنگامی که بر روی پدال گاز فشار می دهیم بین عملکرد و فشار شما تاخیری چند میلی ثانیه ای وجود دارد که با ریمپ ایسیو قابل رفع می باشد.
- حذف کاتاف تیبا :
دور موتور خودرو در حالت معمول بین ۵۵۰۰ تا ۶۵۰۰ بالا می رود. حال با ریمپ ecu می توان این محدودیت را تا جایی که شما بخواهید برداشت.
- افزایش شتاب تیبا :
یعنی افزایش شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر خودرو که در حالت معمول برای سراتو ۱۳٫۵ ثانیه می باشد. ( در واقع تا نهایت ۲ ثانیه قابل کاهش است )

- کاهش مصرف سوخت تیبا
- افزایش توان موتور تیبا :
همراه با این آپشن نیز باید حتما موتور نیز تقویت گردد (بدون تقویت موتور به هیچ عنوان توصیه نمی شود)
- اصلاح دمای آب ( تغییر عملکرد فن ) تیبا :
با این آپشن فن دور تند و کند در دماهای پایین تری شروع به کار می کند. این آپشن خصوصا در مناطق با آب و هوای گرم بسیار ضروری است.