ریمپ ایسیو ام وی ام ایکس MVM X22

برخلاف خودروهای لوکس که در تمامی پارامترها سنگ تمام میگذارند، محصولات اقتصادی “به علت محدودیت بودجه” مجبورند فقط روی الویت‌هایشان تمرکز کنند و برخی را فدای دیگری نمایند. مثلاً داچیا برای ساخت ساندرو بیشتر بودجه خود را صرف دوام و کیفیت فنی نموده و در نهایت پولی برای امکانات باقی نمانده است. اما ام‌وی‌ام در ساخت X22 اولویت را بر ظاهر زیبا و آپشن‌های مناسب قرار داده است و در عوض برای توانایی‌های حرکتی مناسب دچار کمبود شده است. 

ویژگی های خودرو ایکس MVM X 22

چری تیگو ۲  از اواخر سال ۹۵ با نام ام وی ام ایکس۲۲ توسط مدیران خودرو در دو مدل دنده دستی و اتوماتیک ۴ سرعته  به بازار عرضه شد. این خودرو دارای نمایشگر بزرگ با نقشه فارسی، کروز کنترل، سانروف و سیستم کنترل پایداری (ESP) می باشد. متاسفانه ورود صدای موتور به داخل اتاق بیش از حد انتظار می باشد. سفت بودن صندلی های عقب، سیستم تهویه دستی و عدم رضایت از خدمات نمایندگی ها (نظیر کسری قطعات) جزو نکات منفی آن به حساب می آیند.     

 پس از ریمپ ایکس ۲۲ چه تغییراتی رخ میدهد؟

در پکیج ریمپ ایکس۲۲  ایسیو به روش Optimal Calibration برنامه ریزی می شود، ایراداتی که در ادامه به آن اشاره می کنیم، به کلی برطرف شده و هم زمان با افزایش توان، مصرف سوخت نیزکاهش می یابد. در این برنامه گشتاور دورهای پایین افزایش یافته و دیگر نیازی به بالا بردن دور موتور برای کشش بیشتر نمی باشد و رانندگی در دور پایینتر موجب کاهش مصرف می گردد. 

 مزایای ریمپ ام وی ام ایکس ۲۲

  • کاهش دمای عملکرد فن موتور (پیشگیری از ترکیدن رادیاتور بخاری)

یکی از مهمترین ایرادات این خودرو، دمای بسیار بالای عملکرد فن خنک کننده موتور می باشد (دور کند حدود ۱۰۶ درجه)، بالا بودن درجه حرارت آب در برخی از خودروها موجب ترکیدن رادیاتور بخاری ایکس۲۲ می گردد. تیونینگ طاهری موفق به اصلاح عملکرد دمای فن این خودرو شده است و توانسته آسیب دیدگی رادیاتور بخاری را پس از ریمپ به حداقل برساند.

 افزایش توان و شتاب

از ایرادات بارز این خودرو شتاب و توان کم آن می باشد. این ایراد در مواجهه با سربالایی ها، بخصوص در زمان پر بودن خودرو مشاهده می شود. علت این نقص، الزام خودروساز به پاس کردن استاندارد یورو ۵ می باشد. این استاندارد با بنزین های بی کیفیت و اکتان پایین دچار مشکل می شود.

پس از ریمپ و اصلاح نرم افزاری، ایسیو خودرو حدود ۱۰ درصد به توان و گشتاور موتور افزوده می شود.این مورد در خودروی ایکس ۲۲ پرو هم قابل درک می باشد که پیشنهاد می شود حتما مقاله ریمپ ایکس ۲۲ پرو را مطالعه کنید.

 رفع صدای ناک (چق چق سوپاپ)

صدای ناک که به غلط از سوی مکانیکها به صدای سوپاپ (چق چق) مشهور شده است، در واقع صدای لغزش پیستون می باشد. از ایرادات واضح خودروی ایکس۲۲، صدای ناک در دورهای میانی می باشد. اصلی ترین دلیل آن کالیبراسیون غلط ایسیو با بنزین اکتان بالا می باشد. دلیل دوم، نسبت تراکم موتور ایکس۲۲ عدد ۱۱٫۴ به یک می باشد که عدد بالایی به حساب می آید. صدای ناک موجب فرسودگی موتور و شکستگی پیستونها می گردد.

 رفع مشکل تاخیر پدال گاز

دریچه گاز برقی، یکی دیگر از دلایل شتاب پایین ایکس۲۲ است. در سیستم دریچه گاز برقی (Electronic Throttle Control)  میزان بازشدن دریچه گاز به مقداری است که در ایسیو تعریف شده نه آن مقداری که راننده پدال را فشار می دهد. به همین دلیل شما در شروع حرکت چه هفتاد درصد پدال را فشار دهید، چه صددرصد، تغییری را در شتاب شروع حرکت مشاهده نمی کنید. باز شدن پدال گاز به صورت کامل (Full Throttle) معمولا بعد از دور موتور ۳۵۰۰ صورت می گیرد، به همین دلیل راننده مجبور است برای دریافت کشش بهتر، دور موتور را بیشتر بالا برده و در نتیجه مصرف سوخت خودرو افزایش می یابد. 

 افزایش کشش و گشتاور دورهای بالا

این ایراد را اصطلاحاً «نداشتن نفس» در دورهای بالا اعلام می کنند. یعنی فقط صدای موتور افزایش می یابد اما قدرتی حاصل نمی شود. علت این ایراد اعمال محدودیت گشتاور در جداول کالیبراسیون می باشد. این ایراد موجب می شود خودرو در دورهای بالا کشش مطلوبی نداشته باشد و در جاده کم بیاورد. تیونینگ طاهری با اصلاح جداول Optimum Torque این مشکل را به کلی برطرف می کند. 

مشخصات فنی موتور ایکس ۲۲

خودروی MVM X22 از موتوری به حجم دقیق ۱۴۷۸ سی سی با کد SQRD4G15B با حداکثر توان ۱۰۵ اسب بخار و ۱۳۵ نیوتن متر در ۲۷۵۰ دور بر دقیقه سود می برد. استفاده از سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ (VVT-I)   از نکات مثبت این موتور به حساب می آید.

الزام موتور به استاندارد آلایندگی یورو ۵ موجب شده این موتور علی رغم اصلاح و به روز رسانی فنی، نسبت به نسل قدیمی اش (مورد استفاده در خودروی MVM 315) حدود ۵ نیوتن متر و ۲ اسب بخار ضعیف تر باشد.

 مشخصات ایسیو خودرو MVM X22

ایسیو خودرو ایکس ۲۲ از نوع مگنتی مارلی  (Magneti Marelli 9GC) است. استفاده از این ECU در خودروهای چینی تازگی دارد و نحوه ریمپ آن دارای نکات خاصی می باشد.

تصویر ECU مگنتی مارلی خودرو ام وی ام ایکس ۲۲

ریمپ این ایسیو  از طریق OBD و بدون نیاز به باز کردن ایسیو و بوسیله دستگاه TNM انجام می گردد. 

 مزایای ریمپ ام وی ام ایکس ۲۲

  • افزایش توان و گشتاور به میزان ۱۰ الی ۱۵ درصد
  • رفع صدای ناک در دورهای میانی
  • اصلاح دمای بالای عملکرد فن خنک کننده موتور
  • رفع مشکل کمبود کشش دورهای بالای موتور
  • رفع تاخیر پدال و دریچه گاز
  • کاهش مصرف سوخت به میزان یک لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر
  • بهبود عملکرد گیربکس اتوماتیک (نیاز کمتر به معکوس کشیدن)
  • حذف خطای فرسودگی کاتالیست (در صورت حذف کاتالیزور)
  • افزایش تاپ اسپید (سرعت نهایی)
  • کاهش شتاب صفر تا ص

ارسال دیدگاه