ریمپ ام وی ام ۵۵۰

پس از موفقیت خودروی MVM 530 ؛ و با توجه به اینکه خودروهای چینی برعکس خودروهای داخلی بسرعت به روز می شوند، مدل ۵۵۰ در جهت رفع ایرادات ام وی ام ۵۳۰ عرضه شد.

ام وی ام ۵۵۰ یک ماشین سدان متوسط شهری میباشد که در ظاهر زیبا و متشخص است. بهترین و مهم ترین نکته مثبت ام وی ام ۵۵۰ ظاهر ماشین است که نسبت به مدل ۵۳۰ اصلاح شده است و در عین سادگی هم لوکس و جذاب و مدرن به چشم میاید . یکی از دلایل فروش ام وی ام ۵۵۰ همین طراحی آن است که بهترین تضمین برای فروشش میباشد .

ام وی ام ۵۵۰ درون کابین طراحی اش همانند بدنه ماشین زیبا است اما درون کابین نقاط ضعف زیادی وجود دارد که توی ذوق میزند و با توجه به کلاس ماشین چندان نکته مثبتی نیست . کیفیت ساخت و مونتاژ ام وی ام ۵۵۰ چندان بالا نیست و با توجه به قیمت ماشین قابل قبول نمیباشد . هم چنین کیفیت متریال مورد استفاده در کابین ماشین هم نسبتا پایین است و این کیفیت با توجه به قیمت ماشین اصلا مناسب نیست . امکانات رفاهی و ایمنی استفاده شده در ام وی ام ۵۵۰ مناسب است و در این زمینه ماشین خوبی بنظر میرسد . از نظر ابعاد هم ام وی ام ۵۵۰ ماشین جاداری است.

پیشرانه استفاده شده در خودروی ام وی ام ۵۵۰ چهار ۴ سیلندر خطی است و ۱۹۷۱ سی سی حجم دارد و با توجه به پارامتر های مختلف ماشین را نسبتا چالاک و سر حال ساخته است . حداکثر قدرت پیشرانه ام وی ام ۵۵۰ ۱۳۹ اسب بخار است که در دور موتور ۵۵۰۰ دور در دقیقه به دست میاید و گشتاور ۱۸۲ نیوتن متر هم در دور موتور ۴۳۰۰ دور در دقیقه حاصل میگردد و در اختیار راننده ماشین قرار میگیرد .

با ریمپ می توان توان خودرو را تا ۱۴۹ اسب بخار افزایش داد و گشتاور را تا ۱۹۴ نیوتن متر افزایش داد

مشخصات فنی خودرو MVM 550

پیشرانه MVM 550 از نوع دو لیتری، چهار سیلندر و تنفس طبیعی بوده که توانایی استخراج نیرویی معادل ۱۳۹ اسب بخار در دور موتور ۵۷۵۰ و گشتاوری برابر با ۱۸۲ نیوتن-متر در دور موتور ۴۳۰۰ را داراست. همچنین گیربکس پنج سرعته دستی و یا جعبه دنده cvt با حالت تیپ ترونیک هفت سرعته، نیروی پیشرانه را به چرخ‌ های جلو انتقال می‌ دهند.

ضمنا پیشرانه ۱٫۸ لیتری نیز در بازار کشور مبدا برای این خودرو عرضه شده که ۱۳۰ اسب بخار قدرت داشته و گشتاور تولیدی آن معادل ۱۷۰ نیوتن-متر است.
وزن این خودرو با پیشرانه دو لیتری به همراه گیربکس دستی، در حدود ۱۳۶۶ کیلوگرم است و این در حالی است که با تجهیز mvm550 به گیربکس CVT، چیزی در حدود ۳۵ کیلوگرم به وزن خالص خودرو اضافه خواهد شد. مخزن سوخت این خودرو بالغ بر ۵۰ لیتر گنجایش دارد.

 

لیست تجهیزات رفاهی ایمنی mvm550 به شرح ذیل است:

۲ عدد کیسه هوا (راننده، سرنشین جلو)، سیستم ضد بلوکه ترمز ABS + ترمزهای دیسکی برای هر چهارچرخ، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، کمربند های ایمنی سه نقطه‌ای، سانروف برقی، سنسور دنده عقب، سیستم فرمان برقی، آینه‌ های برقی جانبی به همراه گرم‌کن، سیستم صوتی بر روی فرمان، چهار عدد بلندگو، استریو، صندلی‌ ها با روکش چرمی، نشانگر لحظه ای مصرف سوخت، پاور ویندوز، سیستم ایموبلایزر، رینگ‌ های آلومینیمی و لامپ‌ های مه شکن جلو.

کیفیت نسبتا پایین رنگ بدنه و سپرها، کیفیت ناکافی سیستم صوتی، افت قیمت شدید در بازار دست دوم، نبود نشانگر دمای آب، فقدان آینه آرایش، عدم امکان تنظیم ارتفاع صندلی، حرارت بالای لوله های بخاری در کنار پای راننده، جزو مواردی است که نارضایتی برخی مالکان را نتیجه داده است.

همچنین بعضی از مالکان اظهار داشتند در صورتی که قبل از توقف، از کولر خودرو استفاده کنند و پس از توقفی کوتاه و خاموش بودن خودرو، مجددا کولر را وارد مدار نمایند، مدتی طول می‌ کشد تا کمپرسور کولر پس از چند مرتبه تلاش نافرجام، وارد مدار شده و سیستم کولر عملکرد عادی خود را پی بگیرد.

 

عملکرد خودرو ام وی ام ۵۵۰

ام وی ام ۵۵۰ در بازار ایران با موتور دو لیتری چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ عرضه می شود. این پیشرانه ۱۳۲ اسب بخار را با گشتاور ۱۸۰ نیوتون متر تولید می کند. در نسخه دنده ای این نیرو توسط یک گیربکس ۵ دنده به چرخ های جلو و در نسخه اتوماتیک با یک جعبه دنده اتوماتیک CVT منتقل می شود. نسخه اتوماتیک این خودرو یک گیربکس پیوسته با قابلیت قرارگیری در وضعیت L و تیپ ترونیک ۷ سرعته دارد.

فرمان هیدرولیک این خودرو عملکردی مانند خودروهای دیگر دارد و آنچنان متفاوت از سایر خودروها طراحی و ساخته نشده است. با اینکه از نظر مالکان ۵۵۰، این خودرو سدان امکانات کافی و کابردی را دارد، ولی از نگاه بازار رقابتی، نبود برخی امکانات ساده مانند امکان تنظیم ارتفاع صندلی راننده از کمبود های این خودرو به حساب می آید.

واقعیت مسئله این است که ام وی ام ۵۵۰ تا حد قابل قبولی به عنوان یک خودرو نرم خانوادگی به حساب می آید. وقتی نرمی ۵۵۰ را با رقبایی چون برلیانس H330، جک J5 اتوماتیک و دنا مقایسه می کنید، تا حدی بازی سیستم تعلیق آن نسبت به رقبا بیشتر است. البته که برخی این حرکت نوسانی سیستم تعلیق را آنچنان مطلوب ندانسته و اعتقاد دارند که حرکت متناوب خودرو در برخورد با چاله ها و سرعتگیرها، کنترل خودرو را سخت می کند.

در طول مسیر توانستیم که با کولر روشن مصرف سوخت کمتر از ۹ لیتر را در جاده های بزرگراهی با سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت ثبت کنیم. همچنین در ترافیک های شهری و مسیرهای کوهستانی این عدد به ۱۰٫۲ و ۱۱ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر هم رسید. نسخه های دنده ای این خودرو از نظر کشش و راه رفتن به مراتب بهتر از مدل اتوماتیک بود. در گردنه و پیج های تند جاده های منتهی به طالقان، مدل دنده ای ام وی ام ۵۵۰ چالاکتر ظاهر شد.

ولی نسخه اتوماتیک هم آنچنان بی جان بود. به هر حال کمی رانندگی و یافتن قلق گیربکس CVT این خودرو می شد تا شروع به حرکت خوب و کشش مناسب را جاده های کوهستانی داشت. هندلینگ و پایداری ۵۵۰ را می توان به نسبت خوب اعلام کرد.

وقتی پایداری این خودرو را با پنج سرنشین به نسبت برخی رقبای دیگر مورد مقایسه می کنیم، می توان آن را در همان حد رقبا دانست. همچنین وضعیت L گیربکس که باعث می شد تا ۵۵۰ با سنگین ترین حالت حرکت کند، کنترل بهتری را در اختیار راننده می گذاشت. این حالت گیربکس می توانست در شیب های تند رو به پایین و رو به بالا حرکت یکنواختی را برای خودرو داشته باشد.

یکی از معایب رایج گیربکس های CVT که بیشتر در نسخه های چینی خود را نشان می دهد، صدای نا متعارف آن در دورهای بالا است. بدیهی است که بسیاری از افراد به علت ناآشنا بودن با گیربکس در بدو استفاده از آن، هنگام شتاب گیری با صدای زیاد گیربکس و موتور در کابین مواجه می شوند.

ولی نکته ای عجیب که در گیربکس اتوماتیک ۵۵۰ وجود دارد، حالت تیپ ترونیک آن است که می تواند رانندگی لذت بخش تری را در اختیار راننده بگذارد. ولی همین حالت تیپ ترونیک بسیاری از مواقع باعث می شود که هوش راننده بر کامپیوتر خودرو پیروز شود.

به عبارت ساده کامپیوتر گیربکس ۵۵۰ آنچنان باهوش نیست و در حالت D به صرفه رفتار نمی کند. این مسئله را زمانی متوجه شدیم که در جاده کفی با سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت، در حالت D گیربکس دور موتور حدود ۳۱۰۰ rpm بود و وقتی دسته دنده را در وضعیت تیپ ترونیک قرار دادیم، متوجه شدیم که خودرو به حالت اوور درایو کامل نرفته در در دنده ۶ قرار داد. وقتی خودرو را در دنده ۷ قرار دادیم دور موتور به کمتر از ۲۴۰۰rpm آمد و باز هم به صورت یکنواخت حرکت کرد. این یعنی اینکه خودرو بعد از چند دقیقه متوجه رانندگی یک نواخت راننده نشده و فشار به موتور را کمتر نکرده بود.

به هر حال ام وی ام ۵۵۰ به عنوان سدان چینی مونتاژ داخلی در بازار کشور شناخته می شود که فروش خوبی را داشته است و توانسته نظر مشتریان زیادی را به سمت خود بکشاند. ولی بهتر است که مدیران خودرو معرفی این محصول را در بازار قوی تر انجام دهد تا بتواند افت قیمت این سدان را در بازار به نسبت رقبا کاهش دهد.

یکی از دغدغه های خریداران خودروهای چینی افت قیمتی است که مالکان آن در آینده با آن روبه رو می شوند. در صورتی هم که مدیران خودرو بتواند امکانات ۵۵۰ را افزایش دهد و از طرفی کیفیت آن را بالا ببرد، بدیهی است که می تواند فروش بهتری را برای آن تجربه کند. البته در زمان نگارش این مقاله، تولید این خودرو توسط مدیران خودرو متوقف شده است.

مزایا و معایب ام وی ام ۵۵۰ قبل از ریمپ

از جمله نکات مثبتی که موجبات خرسندی بسیاری از مالکان MVM 550 را فراهم آورده است، می توان به مشخصات فنی مناسب و کیفیت درخور متعلقات پیشرانه و گیربکس اتوماتیک اشاره نمود.

اکثر قریب به اتفاق مالکان از پیشرانه و گیربکس اتومبیل خود راضی بودند و این رضایت در نظرات صاحبان نسخه اتوماتیک مجهز به گیربکس CVT، بیشتر نمود پیدا می‌ کرد. عملکرد گیربکس ضریب متغیر پیوسته در رانندگی های شهری کاملا مورد رضایت مشتریان واقع شده ولی در حالت تخته گاز جز بالارفتن صدای موتور و ورود آن به اتاق ، اتفاق دیگری نمی افتد.

عملکرد جعبه دنده دستی نیز اگرچه مورد رضایت مالکان واقع شده است اما برخی از مالکان از وجود صدایی شبیه به «زوزه» در دنده‌ های یک و دو ابراز نارضایتی می‌ کنند.

عایق بندی صوتی کابین نیز در حد مناسبی ارزیابی شده و اکثر سوال شوندگان از نرمی سیستم تعلیق و سکوت نسبی کابین ابراز خوشحالی کرده اند. قدرت مناسب سیستم گرمایش و سرمایش کابین، صدای اندک پیشرانه، دید خوب کابین، نرمی مناسب فرمان هیدرولیک، صندلی‌ های اصطلاحا خوش نشین که در مقایسه با برخی از خودروهای هم رده، خستگی کمتری را بر بدن راننده وارد می‌ کنند و قدرت کاملا مناسب سیستم ترمز، در زمره مواردی جای می‌ گیرند که مالکان مورد تحقیق، از وجود چنین مزیت هایی در خودرو خود، کاملا احساس خرسندی پیدا کرند.

از سوی دیگر اما برخی از این عزیزان با مشکلات و نواقصی در اتومبیل خود مواجه شده‌اند که در ادامه به آگاهی شما مخاطبان گرانقدر خواهد رسید.

یکی از مشکلاتی که تعداد بیشتری از مالکان مورد تحقیق با آن مواجه شده‌اند، احساس وقوع لرزش در پیشرانه، به محض رسیدن دور موتور به محدوده ۲۷۰۰ تا ۲۹۰۰ دور در دقیقه است. با گذر عقربه دورسنج از محدوده ذکر شده، این مشکل با تعویض شمع یا بررسی دستهموتورها قابل بررسی می باشد.

مراجعه به برخی از نمایندگی‌ های شرکت سازنده نیز مشکل را حل نموده بود. البته برخی دیگر از نمایندگی‌ ها نیز به بعضی مالکان اعلام کردند که به منظور رفع عیب مذکور فراخوان خواهند داد. تا این لحظه اطلاع دقیقی مبنی بر فراخوان شدن و یا نحوه رفع عیب مذکور که گریبان برخی مالکان mvm550 را گرفته، در دست نیست.

نکته منفی دیگری که موجب سلب آسایش برخی از صاحبان این خودرو شده بود، از کوبش و صدای تعلیق جلو در حین عبور از روی ناهمواری‌ های مسیر نشأت می‌ گرفت تا حدی که بسیاری برای رفع مشکل فوق از کمک فنرهای خودروی ماکسیما به جای کمک‌ های استاندارد MVM 550 استفاده کرده بودند.

البته بنابر اطلاعات غیر رسمی، این عیب در تولیدات جدید رفع شده است. یکی دو مورد هم روغن ریزی جعبه فرمان گزارش شد که با مراجعه به نمایندگی و استفاده از گارانتی، جعبه فرمان به طور کامل و بدون اخذ هزینه از مشتری، تعویض شد.

پیشرانه ام وی ام ۵۵۰ با یک گیربکس از نوع CVT کوپل شده است که با موتور ماشین نا هماهنگ است و عملکرد چندان راضی کننده ای هم ندارد ، دقیق عمل نمیکند و چندان هوشمند نیست ولی می توان با ریمپ ایسیو هماهنگی بهتری بین موتور و گیربکس ایجاد نمود.اگر نمیدانید ریمپ چه کاری انجام می دهد،پیشنهاد میکنیم مقاله ریمپ چیست و چگونه انجام می شود را مطالعه کنید.

خودروی MVM 550 در بازار ایران جایگاه مناسبی را پیدا کرده است. ECU این خودرو بوش ME7.9.7 می باشد. این مدل ایسیو دارای پردازشگر ST10F275 می باشد. یکی از مشکلاتی که دارندگان این خودرو دارند این است که کشش خودرو در سر بالایی ها ضعیف می باشد.

منشا این ایراد در برنامه ایسیو می باشد که از سوی کارخانه و به دلیل استانداردهای یورو۴ ایسیو را محدود کرده است. هنگامی که شما پدال گاز را سریعا تا انتها فشار می دهید. دریچه گاز به دلیل تاخیری که دارد دیر باز شده و شتاب گیری سریع اتفاق نمی افتد. برای رفع این ایرادتیونینگ طاهری می تواند پارامتر های دریچه گاز و گشتاور خودرو تغییر دهد تا شتاب گیری سریع و بی نقض اتفاق بیوفتد.

تیونینگ طاهری در ریمپ ام وی ام ۵۵۰  می تواند توان و گشتاور موتور را تا ۱۰ اسب بخار و گشتاور را تا ۱۲ نیوتن متر سر چرخ افزایش دهد. همچنین با روش ریمپ ترکیبی  می توانیم مصرف سوخت را تا ۱ لیتر کم کنیم.

از آنجایی که اطلاعات تعویض دنده (معکوس کشیدن ها) در ایسیو ذخیره می شود می توانیم با ریمپ تاخیر دریچه گاز را بهتر کرده و معکوس های خودرو را نیز سریعتر از قبل کنیم.

بطور کلی ریمپ ام وی ام ۵۵۰  فواید ذیل را دارد :

۱- کاهش مصرف سوخت
۲- افزایش شتاب
۳- افزایش توان و گشتاور
۴- رافع تاخیر دریچه گاز
۵- رفع کپ اولیه
۶- شتاب گیری بهتر
۷- بهبود کشش خودرو در سربالایی ها
۸- رفع خطای کاتالیست
۹- بهبودن در تعویض دنده ها (نرم تر شدن تعویض دنده و معکوس های سریع تر)

اگر کاتالیست خودرو را حذف کرده باشید این امکان وجود دارد که با ریمپ خطای کاتالیست را نیز رفع کنیم.

 

ارسال دیدگاه