ریمپ ام وی ام ایکس | MVM X33
خودروی چری تیگو۳ که در بازار ایران با نام MVM X33 S ارائه شده است را می توان به عنوان یکی از محبوبترین کراس اوورهای چینی بازار معرفی کرد. این خودرو یکی از اولین کراس اوورهای چینی بازار بود که در دوره کمرنگ شدن وجود کراس اوورهای مطرح، توانست جایگاه خوبی را در بازار پیدا کند. البته که هیچگاه این خودرو تک دیفرانسیل نتوانست و نمی تواند که در جایگاه یک شاسی بلند ظاهر شود و بیشتر به خاطر نوع ظاهر طراحی آن بود که مشتریان به سراغ آن آمدند.
بعد از عرضه موفقیت آمیز X33 توسط مدیران خودرو، شاهد بودیم که مدل دنده ای آن با فیس لیفتی به بازار عرضه شد که آن هم فروش خوبی را ثبت کرد. بعد از آن در سال گذشته X33S به عنوان نسخه به روز شده این خودرو به بازار آمد و جزء خودروهای پرفروش مدیران خودرو تا پیش از تحریمهای اخیر بحساب می آید. در زمان عرضه این خودرو طبق آمار تولید انجمن خودروسازان، X33S همچنان به نسبت رقبا استقبال بیشتری را به خود دید. این خودرو در حال حاضر در دو مدل معمولی و اسپرت به بازار عرضه می شود که هر دو اتوماتیک هستند و تنها ظاهر نسخه اسپرت با مدل معمولی کمی متفاوت است. X33S برخی فکر می کنند که موتور دو لیتری این خودرو مشابه با پیشرانه تیگو۵ و ام وی ام ۵۵۰ است. ولی در واقع چری ادعا می کند کد فنی این موتور متفاوت از دو خودرو دیگر می باشد.
معرفی / طرح خارجی
در نمای جلو به مدل تیگو۵ شباهت زیادی دارد و در نمای عقب، چراغها مانند نسل قبلی X33 میباشد، ولی نسبت به نسلهای قبلی از ظاهر زیباتر و معقول تری برخوردار است. این خودرو روی پلتفرمی مشترک با تیگو۵ ساخته می شود و با طول ۴۴۱۹ میلیمتر، عرض ۱۷۶۵ میلیمتر و ارتفاع ۱۶۵۱ میلیمتر در کلاس Compact SUV یا شاسی بلند جمع و جور قرار گرفته است که با فاصله ۲۵۱۰ میلیمتری بین محورهای جلو و عقب فضای معمولی را برای سرنشینان فراهم کرده است.
تغییرات گسترده این اتاق نسبت به نسل قبل موجب زیبایی بیشتر MVM X33S شده است. با نگاهی گذرا به نسل جدید MVM X33 می توان دریافت که شرکت چری طراحی اسپرت و جوان¬پسند را الگوی این نسل قرار داده. در نمای جلوی خودرو با چراغ هایی زیبا،جلو پنجره ای چشم نواز و سپری اسپرت تزئین شده است و تفاوت شگرفی نسبت به مدل های قبلی X33 دارد که نشان از پیشرفت قابل قبول چینی ها در گذر زمان دارد.
نمای جانبی خودرو با رینگ های نسبتا جذاب و اسپرت و ضربه گیرهای کروم با جهشی بلند نسبت به اتاق قبلی مهیج تر به نظر می رسد اما نمای عقب خودرو نسبت به سایر بخش ها کمترین میزان تغییر را تجربه کرده است و همین تغییرات اندک در بهبود نمای عقب کمک شایانی کرده است هرچند نمی توان این قسمت را بدون نقص دانست.
در واقع سادگی این بخش نسبت به نمای جلو کاملا محسوس است و استفاده از سپر تزیینی با خروجی های اگزوز غیر واقعی نیز نتوانسته مانع از نمود طراحی ساده و قدیمی این بخش شود.در یک جمع بندی کلی نسبت به طراحی خارجی MVM X33S می توان نمره قبولی را به این کراس اوور شهری داد که در تمام قسمت ها پیشرفت قابل توجهی داشته است.
طرح داخلی
با بازکردن درب خودرو شاهد به روز رسانی هایی در این قسمت هستیم که واقعا قابل قبول انجام شده است. طراحی کلی کابین با رویه جدید در طراحی و افزایش قابل توجه کیفیت رو به رو بوده و باز هم در مقایسه با نسل قبل بسیار بهتر شده است. کابین نسل جدید خودروی ام وی ام X33 S در قسمت داشبورد، دستخوش تغییرات عمدهای شده است که فضایی راحت برای پنج نفر با امکانات رفاهی و ایمنی نسبتا مناسبی را فراهم نموده است. پانل کنترلی راننده مجهز به صفحات کیلومتر شمار و دور موتور آنالوگ میباشد که در هنگام روشن بودن خودرو توسط لامپهای LED وضوح مناسبی را فراهم میکنند و همچنین یک صفحه دیجیتال به عنوان کامپیوتر سفری، اطلاعاتی مانند مصرف سوخت، مسافت سنج، سرعت متوسط و مسافت باقیمانده با سوخت موجود در باک را ارائه میدهد.
در قسمت وسط بالای داشبورد و زیر دریچههای کولر، یک صفحه نمایش لمسی بزرگ ۸ اینچی تعبیه شده است که اطلاعات مورد نیاز راننده مانند سیستم صوتی و تصویری، ناوبری GPS، دوربین دید عقب (RVC)، تماس تلفنی هندزفری و بلوتوث تلفن همراه را نمایش میدهد. سیستم صوتی خودرو تنها مجهز به پورت USB بوده و فاقد ورودی CD و Aux می باشد که با چهار بلندگو توانایی پخش فایلهای صوتی و تصویری مختلف را دارد. دکمههای کنترل سیستم صوتی، هندزفری و بلوتوث بر روی غربیلک فرمان تعبیه شدهاند. سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک هوشمند خودرو در زیر صفحه نمایش تعبیه شده است. نسبت به نسلهای قبلی X33، کابین خودرو از قطعات باکیفیتتر به رنگ مشکی با قطعات تریم قرمز رنگ، تشکیل شده است.
فضاسازی کابین از موارد مهم در یک شاسی بلند محسوب می شود و MVM X33S با اینکه فضای چندان زیادی ندارد اما موجب آزار و اذیت شما نخواهد بود.
البته نمیتوان منکر فضای سرنشین وسط صندلی عقب چندان راحت نیست،شد و اگر قصد مسافرت پنج نفره را داشته باشید، باید هر از چند گاهی سرنشینان جای خود را با نفر وسط عوض کنند تا از فشار وارده بر ستون فقرات او کاسته شود زیرا ضربات جاده از محور عقب به راحتی سرنشنان عقب نیز منتقل می گردد! از این جهات MVM X33S با اینکه پیشرفت بسیار زیادی را تجربه کرده است اما هنوز برای رسیدن به بهترین های این کلاس راه زیادی را پیش رو دارد و نمی توان این خودرو را یک کراس اوور خانوادگی بسیار راحت برای مسافرت توصیف کرد.
استفاده از رنگ قرمز در حاشیه دریچه های تهویه و قسمت هایی از درب خودرو موجب اسپرت شدن نمای داخلی شده است. صفحه LCD 8 اینچی با قابلیت لمسی و متصل به دوربین دنده عقب نشان از تکنولوژیک شدن MVM X33S دارد. از نظر ارگونومیک نیز می توان نمره قبولی را به این شاسی بلند شهری داد.
ایمنی
از نظر امکانات ایمنی و رفاهی نیز MVM X33S در شرایط قابل قبولی قرار دارد که شامل کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، سنسور پارک، روکش چرمی صندلی ها، تنظیم صندلی راننده در ۶ جهت،تنظیم برقی آینه کناری، تهویه مطبوع خودکار، کروز کنترل، سانروف، مه شکن جلو و عقب، پشتیبانی سیستم ترمز از ABS و EBD، تنظیمات سیستم رانندگی بین دو حالت eco و sport می شود.
پشت فرمان
هنگامیکه که خودرو روشن میشود، حالت رانندگی به صورت از پیش تعیین شده (default) روی حالت ECO تنظیم شده است که مصرف سوخت اقتصادی خودرو را باعث میشود. حالت رانندگی Sport توسط دکمهای در سمت چپ زیر غربیلک فرمان قابل انتخاب است، البته اگر واقعا می خواهید خودرو راه برود، می بایست بی درنگ حالت اسپرت را انتخاب کنید و افزایش مصرف سوخت را به جان بخرید!
پس از روشن کردن پیشرانه با درگیر کردن گیربکس CVT شروع به حرکت می کنیم، ابتدای رانندگی واکنش به پدال گاز با مقداری تاخیر روبرو است که می توان آن را گردن گیربکس CVT انداخت، اما واقعیت این است که گویا ارتباط الکترونیکی صحیحی بین پدال گاز، موتور و پیشرانه وجود ندارد.
به خصوص در حالت قرار گرفتن گیربکس بر روی دنده عقب، ممکن است موتور نسبت به فشردن پدال گاز برای چند لحظه هیچ واکنشی نشان ندهد و ظاهرا این مشکل به شکل موردی در تعدادی از X33 های تحویلی وجود دارد که شرکت سازنده در صدد رفع آن است.
از همان حالت ثابت رانندگی می توان دریافت که با تمهیداتی که چیده شده صدای نفوذی به کابین که در نسل قبلی کاهش یافته و نسل جدید x33 در زمینه صدا و عایق کاری توانسته اند به آرامش فضای کابین بیفزاید و تقریباً این آرامش در هنگام حرکت نیز ادامه دارد، اگر آهسته و بدون تخت کردن پدال گاز باشد در غیر اینصورت صدای موتور به داخل کابین بوضوح وارد می شود.
همانطور که گفته شد، این کراس اوور اتوماتیک به درد خانواده هایی می خورد که آنچنان اهل شتاب گرفتن با خودرو نیستند. زیرا سبک فعالیت گیربکس X33S به شکلی است که شتاب خوب و قابل توجهی را به شما ارائه نمی دهد. مصرف سوخت این خودرو در شرایط ترافیک شهری و جاده های کوهستانی با کولر روشن، حدود ۱۰٫۵ تا ۱۲ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر هست. باید اشاره کرد که کولر X33S حساس به دور موتور بالا بوه و وقتی به موتور فشار می آورید، قطع کن خودکار کولر وارد عمل می شود. این سیستم با توجه به گیربکس CVT باعث می شود در گردنه های جاده ها و شتابگیری ها عملا باد گرم نصیبتان شود!. ولی در جاده های کفی و با دور موتور ثابت، میزان خنک کنندگی کولر X33S مطلوب است.
در بحث هندلینگ می توان گفت که شرایط X33S تا حدی نسبت به قبل خوب شده است. پایداری این خودرو را می توان در جاده ها قابل قبول و مثبت اعلام کرد. در نسخه های قبلی X33 برخی مالکان عدم تعادل این کراس اوور را در جاده های لغزنده یا سرعت بالا اعلام می کردند که در این نسخه اصلاح شده که البته استفاده از تایرهایی با سایز رینگ بزرگتر بی تاثیر نیست. همچنین عملکرد ترمزهای خودرو هم خوب بود و در سراشیبی ها به نسبت مطلوب واکنش نشان می داد.
همچنین در برخی خودرو ها، در مسیرهای سربالایی صدای زوزهای از گیربکس CVT و موتور خودرو به گوش میرسد که چندان خوشایند نیست و حس فشار آمدن به خودرو را به راننده القاء میکند.
به دلیل نبود سیستم ESP در این خودرو به نظر می رسد که بر روی مسیر های لغزنده حفظ جانب احتیاط الزامی باشد، اما در مجموع هندلینگ و پایداری ام وی ام ایکس ۳۳ اس خوب است و نمی توان نقطه ضعف چندان بزرگی را به این بخش وارد دانست.
تسلط راننده به ابعاد و زوایای بدنه نیز مناسب به نظر می رسد و مشکلی از نظر دید جانبی و رو به عقب وجود ندارد.
اما در نقطه مقابل هندلینگ خوب، سیستم تعلیق خودرو علی الخصوص در ردیف دوم صندلی نسبتا خشک احساس می شود و ضربات و پستی بلندی های بی شمار شهرهای بزرگ کشور را به اتاق منتقل می کند، هر چند این مشکل نیز در میان خودروهای کراس اوور با سیستم تعلیق ساده (غیر تطبیق پذیر) کاملا شایع است و حتی شامل حال برند های اروپایی هم می شود.
در یک جمع بندی کلی MVM X33S را بسیار بهتر از اتاق قبلی می دانیم که برای خانواده هایی مناسب می باشد که می خواهند با شرایط پیش فروش خودرویی شاسی بلند سوار شوند.
مضاف بر اینکه از طراحی مطلوبی چه در در نمای داخلی و چه در نمای بیرونی برخوردار است و از نظر امکانات ایمنی و رفاهی نیز همانند اکثر محصولات چینی می تواند توجه خریداران را به خود جلب کند
مشخصات فنی
زیر کاپوت این خودرو همانند گذشته موتور ۲ لیتری ۴ سیلندر با حجم دقیق ۱۹۷۱ سی سی نصب شده است که ۱۳۹ اسب بخار توان خروجی دارد،البته چری در این موتور از سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ دوگانه (DVVT) استفاده کرده که مدعی است موجب بهبود راندمان موتور شده است. همچنین حداکثر گشتاور این خودرو ۱۸۰نیوتن متری اعلام شده است که قادر خواهد بود ظرف مدت حدود ۱۴٫۷ ثانیه (سایت خودروبانک) سرعت ام وی ام X33 را از ۰ کیلومتر به ۱۰۰ کیلومتر برساند. حداکثر سرعت این خودرو نیز به ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت می رسد.
خدمات پس از فروش
در نگاه اول اینطور به نظر می رسد که به دلیل حضور چندین ساله ی شرکت ام وی ام در کشور و فروش نسبتا مناسب X33 می توان با خیال راحت و فارغ از مشکلات مرسوم تامین قطعات خودروهای چینی،نسبت به خرید آن اقدام نمود، اما در واقعیت برخی از مشتریان از کمبود قطعات مدل های جدید در بازار گله مند هستند و با مشکلاتی جدی بخصوص در شهرستان ها مواجه شده اند.
ریمپ MVM X33s
ایسیو خودروی MVM X33s از نوع bosch me 7.9.7 می باشد که با دریچه گاز برقی اداپته شده است. این مدل ایسیو دارای پردازشگر ST10F275 می باشد. پیشرانه استفاده شده در خودروی ام وی ام ۵۵۰ چهار ۴ سیلندر خطی است و ۱۹۷۱ سی سی حجم دارد و با توجه به پارامتر های مختلف، موتوری پرتوان را شاهد هستیم . حداکثر قدرت پیشرانه MVM X33s ۱۳۹ اسب بخار است که در دور موتور ۵۵۰۰ دور در دقیقه به دست میاید و گشتاور ۱۸۲ نیوتن متر هم در دور موتور ۴۳۰۰ دور در دقیقه حاصل میگردد و در اختیار راننده ماشین قرار میگیرد .
با ریمپ می توان توان خودرو را تا ۱۴۹ اسب بخار افزایش داد و گشتاور را تا ۱۹۴ نیوتن متر افزایش داد. MVM X33s شتاب اولیه نسبتا ضعیفی دارد که شما را از شتابگیری ماشین ناامید می کند و در صورت استفاده از حالت اسپرت مصرف سوخت ماشین افزایش خواهد داشت و چندان ماشین اقتصادی تلقی نمی شود اما با ریمپ ایسیو می توان مصرف شهری این خودرو را تا حد ۱ لیتر در هر صد کیلومتر کاهش داد. پیشرانه این خودرو با یک گیربکس از نوع CVT کوپل شده است که با موتور ماشین نا هماهنگ است و عملکرد چندان راضی کننده ای هم ندارد ، دقیق عمل نمیکند و چندان هوشمند نیست ولی می توان با ریمپ ایسیو هماهنگی بهتری بین موتور و گیربکس ایجاد نمود. از طرف دیگر در خیلی از موارد دیده شده است که خودرو در حال شتابگیری ، صدای ناک می دهد (بخصوص در سربالایی) که این صدا برای سلامت موتور در درازمدت مضر است و علت آن برنامه ریزی غلط ایسیو است که با بنزین ایران تطبیق داده نشده، اما در تیونینگ طاهری این نقیصه نیز کاملاً برطرف می گردد.
یکی از مشکلاتی که دارندگان این خودرو با آن مواجه هستند، کشش پایین خودرو در سر بالایی ها می باشد. منشا این ایراد در برنامه ایسیو موتور می باشد که از سوی کارخانه و به دلیل استانداردهای یورو۵ ایسیو را محدود کرده است. هنگامی که شما پدال گاز را سریعا تا انتها فشار می دهید. دریچه گاز به دلیل تاخیری که دارد دیر باز شده و شتاب گیری سریع اتفاق نمی افتد. برای رفع این ایراد تیونینگ طاهری می تواند پارامتر های دریچه گاز و گشتاور خودرو تغییر دهد تا شتاب گیری سریع و بی نقص اتفاق بیفتد. در حقیقت پس از ریمپ، در مود اکو (ECO ) نیاز حرکتی خودرو تامین می شود و احتیاجی به استفاده از مود اسپرت برای شتاب بیشتر نمی¬باشد.
تیونینگ طاهری در ریمپ MVM X33s می تواند توان و گشتاور موتور را تا ۱۰ اسب بخار و گشتاور را تا ۱۲ نیوتن متر سر چرخ افزایش دهد. همچنین با روش ریمپ ترکیبی می توانیم مصرف سوخت را تا ۱ لیتر کم کنیم، اما توان خودرو را افزایش دهیم. از آنجایی که اطلاعات تعویض دنده (معکوس کشیدن ها) در ایسیو ذخیره می شود می توانیم با ریمپ تاخیر دریچه گاز را بهتر کرده و معکوس های خودرو را نیز سریعتر از قبل کنیم.
بطور کلی ریمپ برای خودرو ایکس ۳۳ فواید ذیل را دارد :
۱- کاهش مصرف سوخت
۲- افزایش شتاب
۳- افزایش توان و گشتاور
۴- رفع تاخیر دریچه گاز
۵- رفع کپ اولیه حرکت
۶- شتاب گیری ثانویه بهتر
۷- بهبود کشش خودرو در سربالایی ها
۸- رفع خطای کاتالیست
۹- بهبود عملکرد گیربکس و هماهنگی بهتر با موتور (آپدیت گیربکس)
۱۰- افزایش شتاب صفرتا صد در حدود یک الی دو ثانیه
۱۱- رفع مکث گیربگس در حین حرکت به عقب
۱۲- کاهش قابل توجه دل زدن د حین حرکت ثابت با کروزکنترل
۱۳- رفع صدای ناک (مناسب شهرستانهایی که از بنزین یورو۴ برخوردار نیستند.)