ایجاد تغییرات فنی در موتور ماشین برای به­‌دست آوردن شتاب و سرعت بیشتر انجام می­ گیرد، هم­چنین در کنار این تغییرات باید سیستم ترمزگیری و کنترل ماشین هم بهبود پیدا کند تا به‌­صورت همروند یک ماشین تقویت شده داشته باشید. تقویت موتور ماشین راه‌های مختلفی را شامل می­ شود.

اولین چیزی که باید به آن توجه شود، سیستم اگزوز خودرو است. زمانی که انفجار داخل اتاقک انفجار موتور صورت گیرد، دود و صدای ناشی از آن باید به­ خوبی خارج شود که این سیستم اگزوز شامل:

مانیفولد دود
کاتالیزور
منبع اگزوز
می ­باشد. کارهای دیگری که می­ توان برای تقویت موتور ماشین انجام داد را بیشتر بررسی می­ کنیم:

هدرز در موتور ماشین
همانطور که در بالا اشاره کردیم، سیستم اگزوز برای خارج کردن دود ناشی از احتراق درون سیلندر باید به­ خوبی وظیفه ­اش را انجام دهد. در کنار این، نصب قطعه‌ای به­نام هدرز می تواند به تخلیه سریع­تر و کامل­تر سیلندر از گازهای منفجر شده و مکش قدرتمندتر و تنفس بهتر موتور کمک شایانی کند. هدرز درواقع مانند مانیفولد است که بر اساس اصول مکانیک سیالات شکل گرفته و شکل خاص و سطح صیقلی آن به خروج گازهای اتاقک احتراق کمک می­کند و به تنهایی باعث افزایش ۵ الی ۱۰ درصدی قدرت موتوری خودروها می ­شود.

تراتل در موتور ماشین
قطعه­‌ی دیگری که برای تنفس بهتر خودرو در موتور ماشین قرار می­ گیرد تراتل است. این قطعه برای هر سیلندر ورودی به­‌صورت جداگانه تعبیه شده است و کاهنده‌ی اثر منفی مکش سیلندرها بر روی یک­دیگر است. هم­چنین فضای بیشتری برای ورود هوا قرار می ­دهد و ازآن­جایی که تراتل­ها هوای بیشتری را بدون وجود فیلتری وارد موتور می­ کنند، موجب دوده گرفتن مجاری سوپاپ­ها هم می­ شود که باید به این نکته هم توجه داشته باشید.

فیلتر هوا در موتور ماشین
تمام این تمهیدات برای تنفس بهتر ماشین است، پس اگر از تراتل استفاده نمی­ کنید حتما باید فیلتر هوای خودرو خود را با فیلتر هوای اسپرت تعویض کنید. این­کار افزایش قدرت تولیدی خودرو را موجب خواهد شد.

چیپ تیونینگ در موتور ماشین

یک مغز متفکر خودرو است که کنترل و هدایت سنسورهای مختلف خودرو مانند سنسور اکسیژن، دورشمار، سرعت و … را برعهده دارد. با نصب این قطعه می ­توانید بالاترین میزان پاشش سوخت، زمان­بندی شمع‌ها، میزان ورودی هوا و … را تنظیم کنید و شاهد تاثیر بسزایی در راندمان کاری موتور ماشین خود باشید.

به موارد دیگر از کار‌های مهمی که می­توانید برای تقویت موتور ماشین خود انجام دهید، در زیر به­صورت خلاصه اشاره می­شود:

تعویض سرسیلندر
تغییر در این قسمت عملکرد موتور را به ­صورت فوق‌العاده‌ای ارتقا می ­دهد. هم­چنین می ­توانید از سرسیلندرهایی استفاده کنید که به ازای هر سیلندر از هشت سوپاپ یا بیشتر بهره می‌برند.

تعویض شمع­ها
تغییر شمع­های معمولی با شمع­ های سوزنی و ایردیوم می­ تواند به احتراق درون سیلندرها کمک کند تا مقاومت کمتری دربرابر جرقه داشته باشند.

کوئیک شیفتر
دور موتور در زمان تعویض دنده کاهش پیدا می ­کند و افزایش سرعت متوقف می­ شود. برای رفع این مشکل می­ توانید از این قطعه استفاده کنید تا در فاصله بین تعویض دنده‌ها تا حدی از کاهش شتاب و سرعت­گیری جلوگیری کند.

استفاده از توربو شارژ یا سوپرشارژ
برنامه ­ریزی دوباره‌ی کامپیوتر یا ECU خودرو
استفاده از بنزین سوپر به ­خاطر احتراق بهتر

ارسال دیدگاه