کات آف (cutoff) در واقع زمانی است که سوپاپ ورودی موتور بسته میشود و برای چند لحظه ورود هوا یا سوخت به داخل پیستون قطع میشود.
کاتاف و ایسیو
امروزه کات آف مخصوص پیشرانههای انژکتوری است که از طریق ECU یا همان مغز خودرو مدیریت میشوند. در اتومبیلهای مدرن امروزی زمانی که دور موتور خودرو به شدت بالا میرود و میخواهد از محدوده قرمز رنگ روی صفحه مربوطه گذر کند، برای چند لحظه سوخت رسانی به موتور قطع میشود و جرقهای در زیر پیستونها شکل نمیگیرد و پس از آن دوباره سوخت رسانی شروع میشود تا خودرو بتواند به دور موتور بالاتر برسد. میزان زمانی که یک موتور کات آف میکند به سیستم خنککننده آن بستگی دارد؛ زیرا در صورتی که موتور در زمان کات آف به اندازه مناسب خنک نشود، در دور موتور بالاتر منفجر خواهد شد. مهندسان صنعتی در خودروهای مسابقهای مدرن سعی کردهاند که بازه زمانی کات آف را به حداقل برسانند تا راننده بتواند در سریعترین زمان ممکن به دور موتور بالا برسد. در واقع در زمان کات آف، فقط سوپاپهای خروجی باز است و همین موضوع باعث میشود میزان گاز خارج شده از اگزوز خودرو، به حداکثر برسد. خارج کردن ناگهانی گازها باعث بوجود آمدن صدایی میشود که در صنعت تیونینگ اتومبیل به صدای کات آف معروف است. البته کات آف کردن هیچگاه بی ضرر نیست و به موتور اتومبیل شما فشار زیادی وارد میکند؛ از همین رو کات آف کردن بیمورد و بیدلیل هیچگاه پیشنهاد نمیشود.
برنامه ریمپ ایسیو و دور موتور بالای ۹۰۰۰
در نظر بگیرید دور موتور بالا میتواند برای پیشرانه خودرو شما بسیار خطرناک باشد؛ از همین رو مهندسان با بهرهگیری از متد برنامهدهی، ریمپ ECU یا کامپیوتر خودرو را به شکلی تنظیم کردهاند که با قطع کردن روند تزریق سوخت و همچنین کاهش میزان اکسیژن داخل سیلندرها، مانع از رسیدن دور موتور خودرو به بیش از ۹۰۰۰ میشوند. در واقع استاندارد یک اتومبیل شهری، رسیدن به دور موتور ۹۰۰۰ تا ۹۵۰۰ است؛ اما در اصل بسیاری از پیشرانههای استفاده شده در خودروهای شهری و معمولی، توانایی رسیدن به دور موتور ۲۰۰۰۰ دارند. از همین رو امروزه فقط خودروهای مسابقهای یا تیونینگ و ریمپ ایسییو شده توانایی داشتن دور موتوری بیش از ۹۰۰۰ دارند. متخصصان حوزه خودرو از دو طریق باعث میشوند مرز اتومبیل در بالا بردن دور موتور شکسته شود. روش اول روش مکانیکی است که با بستن دو پیچ بر سر سوپاپها مانع از بسته شدن آنها در زمان کات آف میشوند. در این روش در بازه زمانی که کات آف رخ میدهد، اکسیژن به داخل سیلندرها وارد شده و پروسه جرقه زدن در زیر پیستونها ادامه مییابد. همچنین گاهی اوقات با تعویض دریچه تزریق سوخت باعث میشوند روند سوخت رسانی ادامه یابد و کات آف صورت نگیرد که این امر بسیار خطرناک به حساب میرود.
در خودروهای مدرن، متخصصان حوزه تیونینگ با نصب یک پاور باکس بر روی ECU اتومبیل و برنامهدهی مجدد، باعث میشوند کامپیوتر خودرو نتواند دستور کات آف را صادر کند و پروسه سوخت رسانی ادامه مییابد. این امور باید توسط متخصص انجام بپذیرد و اتومبیل فقط در شرایط مسابقهای میتواند از کات آف موتور گذر کند.