ریمپ ۲۰۶ RC روی داینو

کمپانی پژو از زمان عرضه خودروی ۲۰۶ چهار اتاق (که بعدا با اختراع مدل SD به پنج عدد افزایش یافت) رابرای این محصول طراحی کرده بود.

ریمپ ۲۰۶ RC
ریمپ ۲۰۶ RC

جالب است بدانید اگرچه هیچ گاه مدل های سه در به ایران راه نیافت. اما ارزان ترین و گرانترین مدل ۲۰۶ در همین نمونه اتاق سه در قرار دارد. ایران خودرو در نمایشگاه خودرو سال ۸۳ نمونه ای دو در از ۲۰۶ را که فاقد شیشه ردیف دوم بود را تحت عنوان ۲۰۶ کار به عرضه گذاشت اما هیچ گاه تولید نشد.

نمونه ای از ریمپ آرسی توسط تیونینگ طاهری را در زیر مشاهده می کنید:

قبل از صحبت کردن درباره ریمپ ارسی بهتر است که  معروفترین موتورهای خانواده پژو ۲۰۶ را مجددا بررسی و دسته بندی کنیم:

  • موتور tu1 به حجم ۱۱۰۰ سی سی (موتور مورد استفاده در لوآپشن ترین ۲۰۶ عرضه شده در فرانسه که فاقد کولر بود.)
  • موتور tu3 به حجم ۱۳۴۰ سی سی ، که معرف حضور تک تک ایرانیان می باشد. این موتور بعدا با کد EC3 که ۱۶ سوپاپ است جایگزین می شود.
  • موتور tu5 به حجم ۱۵۹۸ سی سی ، که نیازی به معرفی ندارد! این موتور بعدا با کد EC5 جایگزین شد که در ایران به TU5Plus مشهور است.

اما پژو دو موتور پرقدرت تر نیز در سبد محصولات خود داشت:

  • موتور EW10J4   به حجم ۱۱۹۷ سی سی : متعلق به ۲۰۶ GTi با توان حدود۱۳۸ اسب بخار. (شاید جالب باشد بدانید موتور خودروهای ۴۰۷ و سیتروئن سی۵ شباهت زیادی به مدل gti دارند.) این موتور به کد RFN مشهور است.(نسبت تراکم ۱۰٫۸ به یک)
  • موتور EW10J4S به حجم ۱۱۹۷ سی سی  متعلق به ۲۰۶ RC:  با توانی معادل ۱۷۷ اسب بخار که به کد RFK نیز مشهور است. (نسبت تراکم ۱۱به ۱ )

۲۰۶ ارسی در حقیقت نسخه خیابانی از نمونه مسابقه ای پژو WRC  است که در مسابقات رالی به همین اسم شرکت کرده بود. شتاب این خودرو بنا به گفته کارخانه عددی حدود ۷٫۵ ثانیه در شرایط ایده آل می باشد.

ارسی در ایران

همانطور که مستحضر هستید ۲۰۶ ارسی تنها نسخه دو در دارد. با توجه به اینکه هیچ وقت در ایران نسخه ۲در عرضه نشد، به همین علت ۲۰۶ ارسی فابریک در ایران شاید به ندرت پیدا شود. به همین علت اکثر خودرها از موتورهای استوک وارداتی استفاده می کنند.

به دلیل توان بالای موتور، این اتاق دارای تغییرات فنی زیادی شده است تا استحکام و پایداری آن افزایش یابد. از جمله این تغییرات می توان به :

  • نصب سیستم کنترل پایداری ESP
  • تغییر طراحی اکسل عقب جهت حفظ تعادل بیشتر در سر پیچها (که در ایران به اکسل آرسی مشهور است)
  • تغییر سیستم ترمزها جهت افزایش عملکرد
  • تغییر قطر میل موجگیر جلو خودرو
  • استفاده از صندلی هایی جدید که راننده را بهتر در بر می گیرد و فرم مسابقه ای دارد.
  • استفاده از رینگهای ۱۷ اینچی معروف به چلنجر

مهمترین نکته اینست که در کنار نصب موتور آرسی می بایست سایر تغییرات نیز صورت پذیرد تا بتوان خودرو را کنترل کرد.

ریمپ ارسی در تیونینگ طاهری

وقتی با یک موتور قوی روربه رو هستید، که از پایه دارای توانایی بالقوه ای می باشد شما میتوانید با ریمپ ارسی توان بالاتری دریافت کنید. ایسیو این خودرو از نوع مگنتی مارلی با کد IAW48P می باشد.

ریمپ ارسی از پورت OBD صورت می گیرد و نیازی به باز کردن ایسیو آن نمی باشد.

مزایای ریمپ  RC 206

  • افزایش شتاب تا ۸ اسب بخار
  • حذف خطای کاتالیست
  • افزایش کشش در دور موتورهای پایین
  • رفع تاخیر پدال گاز بخصوص در هنگام تخت کردن پدال گاز ( به ویژه دور موتورهای پایین زیر ۳۵۰۰)
  • افزایش کات آف تا ۸۰۰۰ دور بر دقیقه ( کات آف فابریک خودرو روی ۷۳۰۰ دور بر دقیقه می باشد)
  • حذف خطای فاز جرقه زنی
  • رفع صدای ناک دور ابتدایی به دلیل بنزین بی کیفیت و تراکم بالای موتور
  • تنظیم مجدد AFR جهت هماهنگی با تجهیزات افتر مارکت نظیر هدرز