ریمپ ۲۰۶ تیپ ۵ با ایسیو زیمنس (ایرانیزه)

پژو ۲۰۶ را می‌توانیم به جرئت یکی از موفق‌ترین محصولات تاریخ این خودروساز فرانسوی بدانیم. این هاچ‌بک جمع‌وجور بیش از دو دهه است که در بازار خودرو کشورمان هم عرضه می‌شود و کماکان مثل روزهای اول محبوب است. در این میان، نسخه تیپ ۵ این خودرو به لطف توانایی‌های حرکتی مناسب و آپشن‌های قابل‌قبول خود جایگاه ویژه‌ای نزد خریداران دارد. به همین بهانه تصمیم گرفتیم تا در این مقاله  از تیونیگ طاهری به  بررسی پژو ۲۰۶ تیپ ۵ و ریمپ آن برویم:

ریمپ ۲۰۶ تیپ ۵ با ایسیو زیمنس (ایرانیزه)
ریمپ ۲۰۶ تیپ ۵ با ایسیو زیمنس (ایرانیزه)

 

معرفی پژو ۲۰۶ تیپ ۵

پژو ۲۰۶ نخستین بار در سال ۱۹۹۸ معرفی و به بازار عرضه شد. این خودرو نسبت به نسل قبلی خود (پژو ۲۰۵) زبان طراحی کاملاً متحول‌شده و مدرنی داشت و به همین دلیل با استقبال فوق‌العاده‌ای در سراسر دنیا روبه‌رو شد. تا جایی که پژو تولید آن را در فرانسه تا سال ۲۰۱۲ یعنی ۶ سال بعد از معرفی جانشین آن (پژو ۲۰۷) ادامه داد.

شرکت ایران خودرو که در دهه ۷۰ و ۸۰ شمسی به عنوان شریک استراتژیک پژو محسوب می‌شد، پس از تجربه تلخ مونتاژ پژو ۲۰۵ در دهه ۷۰، از سال ۱۳۸۰ در اقدامی هوشمندانه به سراغ پژو ۲۰۶ رفت و این هاچ‌بک جذاب را در تیپ‌های مختلفی روی خط مونتاژ خود آورد.

پژو ۲۰۶ تیپ ۵ هم به عنوان نسخه فول‌آپشن دنده‌ای این خودرو از سال ۱۳۸۲ به بازار آمد و تا سال ۱۳۹۹ (به استثنا سال ۱۳۹۱) تولید شد. در اوایل دهه ۸۰ شمسی که پژو ۲۰۶ تیپ ۵ به بازار آمد؛ بازار خودرو کشورمان به شدت تشنه و کم تنوع بود. تا جایی که این خودرو هم از نظر فنی و هم از نظر آپشن بسیار به‌روز به نظر می‌رسید و با استقبال کم‌نظیری از سوی خریداران مواجه شد.

ریمپ ۲۰۶ تیپ ۵ با ایسیو زیمنس (ایرانیزه)

پیشینه ورود پژو ۲۰۶ به بازار ایران به سال ۱۳۸۰ باز می‌گردد. در دهه ۸۰ شمسی این هاچ‌بک خوش‌چهره اروپایی، یکی از مدرن‌ترین خودروهای مونتاژی ایران بود اما این روزها دیگر کمتر کسی احساس خوبی از دیدن ۲۰۶ در خیابان‌ها دارد! ۲۰۶ در ابتدا شش تیپ مختلف داشت، ولی از سال ۱۳۹۱ فقط تیپ‌های ۲ و ۵ آن در خطوط تولید باقی ماندند. مهم‌ترین تغییر درمیان تیپ‌های ۲۰۶ برای تیپ ۲ آن اتفاق افتاد که از سال ۱۳۹۰ به ترمزهای ABS و همچنین ایربگ‌ راننده مجهز شد و سپس از سال ۱۳۹۲ ایربگ سرنشین جلو نیز به آن اضافه شد. سری نخست تیپ ۵ نیز تا قبل از ۱۳۸۶ با قطعات مرغوب فرانسوی تولید می‌شد اما بعدها و با داخلی‌سازی بیشتر آن، این روزها دیگر تفاوت کیفی چندانی میان تیپ‌۲ و تیپ۵ وجود ندارد. افت شدید کیفیت، کهنه‌شدن طراحی و تکنولوژی‌های قدیمی این خودرو، در کنار دوام فنی نه‌چندان زیاد آن باعث شده است که ۲۰۶ دیگر آن هاچ‌بک دوست‌داشتنی دهه ۸۰ شمسی نباشد. ایران خودرو از اوایل سال ۹۸، «سنسور عقب» و «سی دی پلیر» را از تجهیزات استاندارد خانواده ۲۰۶ حذف کرد و «ترمز دیسکی عقب» را هم از تیپ ۵ برداشت. در بهار ۱۴۰۱ ایران خودرو، پژو ۲۰۶ پانوراما را معرفی کرد که سقف شیشه‌ای و رینگ آلومینیومی داشت و ترمز عقبش از نوع دیسکی بود. سایر ویژگی‌های ۲۰۶ پانوراما دقیقا مشابه ۲۰۶ تیپ ۳ است. 

ریمپ ۲۰۶ تیپ ۵ با ایسیو زیمنس (ایرانیزه)

بسیاری از دوستان بر این باورند که ایسیوی زیمنس ایرانیزه قابلیت ریمپ را ندارد یا اینکه ایسیوی ME7.4.4 از زیمنس بهتر است.

اما باید گفت که ایسیوی زیمنس یکی از بهترین ایسیو های موجود در دنیا بوده و ریمپ این ایسیو در تیونینگ طاهری امکان پذیر است.

این ایسیو متشکل از جداول اصلی مانند سوخت،جرقه، لیمیتر ها و محدود کننده ها،گشتاور، سنسور اکسیژن، حجم هوا و … می باشد.

در ریمپ ۲۰۶ تیپ ۵ با ایسیو زیمنس می تواند توان موتور را تا ۱۰ اسب بخار افزایش دهد و گشتاور را تا ۱۲ نیوتن متر ارتقا دهد.

دمای روشن شدن فن دور کند ۹۶٫۸ درجه و روشن شدن دور تند ۱۰۲٫۳ درجه می باشد. که می توان با ریمپ ایسیو دمای روشن و خاموش شدن فن ها را کم تر کرد تا آمپر از وسط بالاتر نیامده تا قطعات موتور و واشر سرسیلندر در دمای کمتری کار کنند.

همچنین کاتاف را در این مدل می توان تا عدد دلخواه مشتری افزایش داد.

کپ بین دنده ها مخصوصا دنده ۲ و ۳ نیز با ریمپ  رفع می گردد.

اگر کاتالیست خودرو را حذف کرده باشید این امکان وجود دارد که با ریمپ خطای کاتالیست را نیز رفع کنیم.

تمام خدمات ریمپ در  تیونیگ طاهری ابتدا توسط کارشناسان شرکت تست می شود، سپس توسط مشتری نیز تست شده و درصورت رضایت کامل مشتری هزینه دریافت می گردد.