ریمپ هیوندا آی سی Hyundai i30

گهیوندای i30 (آی سی) اولین هاچ‌بک کره‌ای بود که در سالهای قبل واردات به بازار کشورمان راه یافت و هرچند در دوره خودش با رقیبی سرسخت مثل مزدا ۳ هاچ‌بک رورو بود، اما آمار فروش خوبی را ثبت کرد.

ریمپ هیوندا آی سی
ریمپ هیوندا آی سی

ایسیو هیوندای I30

ایسیو این خودرو siemens sim2k-47 می باشد که به دلیل کالیبراسیون خاص و ماهیت برنامه این ایسیو ریمپ آن در تیوننیگ طاهری توسط مهندسان کار آزموده و متخصص انجام شود. پیشرانه ۲لیتری آن با کد G4GC به صورت ۴ سیلندر خطی DOHC 16v با نسبت تراکم ۱۰٫۱ به قدرت ۱۴۳ اسب بخار و گشتاور ۱۸۶ نیوتن متر تولید کند.

  در تیونینگ طاهری تمامی پروسه ریمپ خودروهای وارداتی با دستگاه‌های به‌روز و اورجینال و نرم افزار اورجینال شرکتی انجام می‌‌‌‌‌گیرد.

نسل اول آن با کد FD در سال ۱۳۸۶ به ایران وارد شد. از مزایای این خودرو می توان موتور پرتوان که با ریمپ قابل افزایش عملکرد می باشد ،گیربکس ۴ دنده اتوماتیک که بهتر بود پنج دنده باشد! ، فرمان برقی ، روکش صندلی چرم، سانروف دوحالته ، سنسور باران ، کروز کنترل ، شیشه های ضد UV ، کابین جادار ، کول باکس در داشبورد و سیستم نمایش اطلاعات سفر مطرح کرد همچنین ظاهر و هندلینگ این خودرو احساس داشتن یک خودرو اسپرت را به مالک آن می دهد.

سیستم تعلیق خشک ، جلوبندی ضعیف ، چهره قدیمی و بازار دست دوم ضعیف از معایب آن به حساب می آید.

 از ایرادات نرم افزاری این خودرو که به کمک ریمپ برطرف می شوند می توان به کندی حرکت اولیه ، ناک سرگاز ( صدای چق چق) ، معکوس دیرهنگام گیربکس و مصرف سوخت بالا نام برد در حالیکه از خودرویی با موتور ۲۰۰۰ سی سی توانی بیشتر و مصرفی پایینتر قابل استحصال است.

نتایج ریمپ i30 

  • افزایش شتاب و توان

شتاب و توان این خودرو که در قبل از ریمپ در محدود شده بود به صورت محسوس افزایش پیدا می کند. و توان خودرو در دور پایین افزایش می یابد.

  • سازگار شدن با بنزین ایران

با توجه به کالیبراسیون این موتور با بنزینهای با کیفیت، در صورت استفاده از بنزین نامرغوب شاهد افت توان یا صدای ناک خواهیم بود که پس از ریمپ ، موتور خودرو با بنزین بی کیفیت تطبیق داده می شود و مشکل کشش و توان با بنزین بی کیفیت کشور سازگار می گردد و دیگر نیازی به محلول اکتان نخواهید داشت.

  • کاهش مصرف سوخت

با تنظیم درصد اختلاط سوخت و هوا در تمامی دور ها و بهینه کردن آن مصرف بنزین این خودرو حدود ۰٫۵ الی ۱ لیتر بسته به سبک رانندگی کاهش می یابد.

  • رفع ایراد عملکرد بیش از حد اکونومی گیربکس

در پروسه ریمپ توسط تیونینگ طاهری  مشکل دیر معکوس کشیدن این خودرو برطرف می شود.

  • رفع صدای ناک ( شق شق)

صدای ناک  که به غلط از سوی مکانیکها به صدای سوپاپ (چق چق) مشهور شده است، در واقع صدای لغزش پیستون می باشد. از ایرادات واضح برخی خودروهای i30 ، صدای ناک سرگاز می باشد. اصلی ترین دلیل آن کالیبراسیون غلط ایسیو با بنزین اکتان بالا می باشد. که بعد از ریمپ مشکل ناک سرگاز این خودرو بطور کامل برطرف می گردد.

  • رفع خطاهای کاذب موتور

گاها ایسو های زیمنس هیوندای و کیا  با خطاهای کاذبی مواجه می شوند که ایرادی در ماشین اعمال نکرده و نمایندگیها هم از خاموش کردن چراغ چک این خودرو ناتوان اند . متخصصان ما  اینگونه خطاها به سادگی حذف می کنند سایر خطاها به درخواست مشتری عزیز قابلیت حذف دارند.

مزایای ریمپ  i30  :

  • حذف خطای احتراق ناقص به دلیل بنزین نامناسب
  • افزایش توان تا ۵ اسب بخار
  • افزایش گشتاور تا ۱۰ درصد
  • سازگاری موتور با بنزین اکتان پایین و افزایش عمر موتور
  • کاهش مصرف سوخت
  • افزایش عکس العمل گیربکس اتوماتیک
  • رفع صدای ناک سر گاز
  • افزایش کشش موتور در دور پایین
  • کاهش زمان شتاب صفر تا صد تا یک ثانیه (بسته به شرایط و آمادگی موتور)
  • حذف خطای فرسودگی کاتالیزور

پرسش و پاسخ

۱- آیا پیش از ریمپ سرویس یا اقدامی لازم است؟

بدیهی است رعایت سرویس های دوره ای خودرو نظیر سرویس شمع ، فیلتر سوخت (در خودروهای کیا و هیوندا این فیلتر در پمپ بنزین قرار دارد و غفلت از آن موجب اسیب دیدگی انژکتورها می گردد.)  و عدم فرسودگی فیلتر هوا در بالا بردن نتیجه ریمپ بسیار تأثیر گذار است.

۲- شمع مناسب i30 چه نوعی می باشد؟

در دفترچه این خودرو مدل BKR5ES-11 با دهنه ۱٫۱ پیشنهاد شده که با توجه به کیفیت پایین بنزین جمع کردن دهنه شمع پیشنهاد می گردد و توصیه شده هر ۱۲ هزار کیلومتر بازدید و در ۳۶ هزار کیلومتر تعویض گردد.
توجه داشته باشید خرابی کویل به دلیل تعویض دیرهنگام شمع با ریمپ قابل برطرف کردن نمی باشد.

۳- آیا ریمپ استهلاک موتور را افزایش می دهد؟

بدیهی است که با ریمپ اصولی و دقیق به دلیل اصلاح برنامه ریزی ایسیو با شرایط آب و هوایی ایران، استهلاک موتور کاهش یافته و عمر آن نیز افزایش می یابد. جهت آسودگی شما، خدمات تیونینگ طاهری دارای ۳۰ ماه گارانتی معتبر نیز می باشد. جهت جلوگیری از آسیب، از ریمپ خودرو در مراکز متفرقه خودداری فرمایید.