صنعت خودروی ایران پس از پایان جنگ یک دهه رکورد را تجربه کرده بود و همه از آن به عنوان صنعت مرده نام می بردند و بسیاری نیز عقیده داشتند، کارخانه های خودروسازی باید تعطیل شوند و ضرورتی برای حضور صنعت خودرو در کشور وجود ندارد. در این میان این صنعت دوباره راه خود را با پیکان شروع کرد و حال پس از واردات خودرو و ورود خودرو های متنوع کره ای فشار دوباره ای بر روی این صنعت تشدید شده بود و این سوال مطرح شد که چرا ما نمی توانیم خودرو طراحی کنیم و چرا حتی قیافه پیکان نیز مدت هاست تغییر نکرده است؟ از همه جالب تر آن بود که پژو ۴۰۵ که در ابتدا به صورت مونتاژ کامل وارد بازار می شد، حتی اطلاعات فنی اش در اختیار مهندسان ارشد ایران خودرو نیز قرار نمی گرفت.

طرح خودروی ملی که ایده آن نیز چندان در ایران تازه نبود، دوباره پس از پایان واردات خودرو برای تولید یک پیکان جدید آغاز شد تا به همه اثبات شود ما هم می توانیم مانند کره خودمان به طراحی خودرو بپردازیم. نخستین بار مردم در حاشیه بازی های فوتبال جام ملت های آسیا ۹۶ شاهد تیزری بودند که نشان می داد، طراحی خودروی ملی آغاز شده است. اما تا پیش از تولید سمند در سال ۸۱ از خودروی ملی خبری نبود.

ریمپ ایسیو سمند در اتوتیونینگ طاهری
ریمپ ایسیو سمند در اتوتیونینگ طاهری

. سمند در مدل‌های مختلف زیادی ساخته شد: سمند معمولی (X7)، سمند EL، سمند SE و سمند LX. با وجود اینکه خودروی دنا عملا فیس‌لیفت سمند است، به دلیل استفاده نکردن از نام سمند به طور رسمی در خانواده سمند قرار نمی‌گیرد. تولید سمند معمولی متوقف شده است و سمند SE جایگزین آن شد. سمند SE با سمند LX از نظر فنی هیچ تفاوتی ندارد اما سمند LX آپشن‌ها و امکانات بیشتری دارد. سمند LX یک مدل دیگر به نام سمند LX-EF7 دارد که از نظر امکانات و ویژگی‌ها تفاوتی با LX ندارد اما موتور آن موتوری قوی‌تر است و در نتیجه سمند LX-EF7 خودرویی سریع‌تر، با شتاب‌تر و کم‌مصرف‌تر از سمند LX عادی است. چیزی حدود هشت سال از تولید سمند EF7 می‌گذرد و این خودرو همچنان محبوب است و وضعیت آن در بازار خرید و فروش خودروی دست دوم نیز خوب است.

 مهم‌ترین نکته‌ای که در مورد که سمند وجود دارد، این است که این خودرو را خودروی ملی می‌دانند و خودروسازان کشور مدعی‌اند طراحی این خودرو در داخل کشور انجام شده و نشان‌دهنده اصالت خودروسازی ایران است. اما تحلیل‌ها نشان می‌دهد که هر بخش از سمند چه از لحاظ طراحی و چه از لحاظ فنی و ساختاری، از خودروسازان جهان به امانت گرفته شده ‌است.

 این بدان معناست که سمند نه تنها اصالت ظاهری ندارد بلکه مشتری وقتی از این موضوع اطلاع پیدا می‌کند کمی نسبت به امنیت و اصالت سمند مردد می‌شود. درون کابین فضای نسبتاً کافی برای سرنشینان وجود دارد و صندلی‌های نرم و راحت از اصلی‌ترین مشخصه‌های آن به‌شمار می‌رود که همین موضوع باعث می‌شود مردم سمند را خودرویی مناسب برای سفرهای بین شهر انتخاب کنند. اما آن سوی میدان خودرویی است که از لحاظ ظاهری از وضعیت بهتری بهره می‌گیرد، همچنین در میان مردم به خصوص جوانان از مقبولیت بیشتری برخوردار است. ﭘﺮﻭژﻩ ﺗﻮﻟﻴﺪ ۲۰۶ ﺻﻨﺪﻭقدﺍﺭ ﺭﺍ ﻣﻰﺗﻮﺍﻥ ﻳﻜﻰ ﺍﺯ ﺣﺮﻛﺖﻫﺎﻯ ﻣﺜﺒﺖ ﺩﺭ ﺻﻨﻌﺖ ﺧﻮﺩﺭﻭﺳﺎﺯﻯ ﻛﺸﻮﺭﻣﺎﻥ ﺩﺍﻧﺴﺖ. ﭘﺮﻭژﻩ‌ﺍﻯ ﻛﻪ ﺑﻪ

تفاوت سمند EF7 و سمند LX چیست؟

سمند LX و سمند EF7 از نظر طراحی ظاهری، طراحی داخل کابین و همچنین امکانات رفاهی و ایمنی کاملا مشابه یکدیگر هستند. سمند EF7 و سمند LX تنها در مشخصات و ویژگی‌های فنی با یکدیگر متفاوت هستند. موتور سمند LX معمولی ۱۷۶۱ سی‌سی حجم دارد که از حجم موتور ۱۶۴۵ سی‌سی سمند EF7 بیشتر است. سمند EF7 ۱۶ سوپاپ دارد و سمند LX ۸ سوپاپ. از نظر قدرت موتور نیز سمند EF7 با تولید ۱۱۳ اسب بخار، توان بیشتری نسبت به ۹۴ اسب بخار سمند LX دارد و گشتاور آن نیز از سمند LX معمولی بیشتر است. از سوی دیگر مصرف سوخت سمند EF7 به دلیل قدرتمندتر بودن موتور بیشتر از سمند LX است. همچنین تفاوت‌هایی در سیستم الکترونیکی دو خودرو وجود دارد.

 طراحی ظاهری و داخلی سمند EF7

از نظر طراحی تفاوت زیادی میان سمند EF7 و دیگر مدل‌های سمند وجود ندارد. یکی از معایب انواع سمند طراحی ظاهری آن است که در مقایسه با رقیبان خارجی حرف چندانی برای زدن ندارد. اما اگر بخواهیم ظاهر سمند را با خودروهای داخلی مشابه مقایسه کنیم، وضعیت سمند از بسیاری از خودروهای دیگر بهتر است. سمند از نظر طراحی داخلی نسبت به دیگر خودروهای تولید داخل وضعیت قابل قبولی دارد اما اصلا نمی‌توان طراحی داخلی آن را با سدان‌های رقیب خارجی مقایسه کرد. اولویت در ساخت انواع سمند پایین نگه داشتن قیمت آن بوده است و به همین دلیل خبری از امکانات لوکس خودروهای خارجی نیست. نمای داخلی سمند EF7 نیز بسیار ساده است و خلاقیت‌هایی مثل استفاده از تریم طرح چوب نیز نتوانسته جذابیت طراحی داخلی سمند را بالا ببرد. یکی از مزیت‌های انواع سمند جادار بودن آن است و سمند EF7 نیز از این قاعده مستثنی نیست و برای همه سرنشینان فضای کافی برای سواری راحت و با آسایش وجود دارد. کیفیت مواد مورد استفاده در طراحی داخلی سمند EF7 نیز قابل قبول است.

سمند LX EF7 از موتوری به نام EF7 استفاده می‌کند و علت نام‌گذاری این خودرو نیز استفاده از همین موتور است. این موتور ۱۶ سوپاپ ۱.۷ لیتر حجم دارد و می‌تواند ۱۱۳ اسب بخار نیرو و ۱۵۵ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. نیروی تولیدی توسط این موتور از طریق یک گیربکس ۵ سرعته دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. این موتور در کلاس قیمتی سمند موتوری نسبتا قدرتمند محسوب می‌شود. سمند LX EF7 می‌تواند در ۱۲.۹ الی ۱۳.۴ ثانیه تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت شتاب بگیرد. حداکثر سرعت این خودرو ۲۰۰ کیلومتر است. مصرف سوخت این ماشین نیز در کلاس سدان‌های ارزان بازار مناسب است. سمند LX EF7 در هر ۱۰۰ کیلومتر بین ۷.۹ تا ۸.۲ لیتر بنزین مصرف می‌کند و استاندارد آلایندگی آن یورو ۴ است.

 مزایا و معایب سمند EF7

این مدل سمند همچنان برخی از مشکلات دیگر مدل‌های سمند را با خود به همراه دارد. کاربران زیادی از کیفیت رنگ بدنه و کیفیت مونتاژ سپرها شکایت دارند. مصرف سوخت این خودرو هم کمی بالاست که با توجه به وزن زیاد و بزرگی این خودرو، امری طبیعی است. شاسی آن بیش از حد سنگین است و بعد از چند سال استفاده دچار استهلاک در ناحیه اکسل عقب می‌شود. از جمله مزایای آن می‌توان به پشتیبانی خوب ایران‌خودرو و همچنین تامین قطعات یدکی آن اشاره کرد.

از دیگر ایرادات این خودرو به موارد زیر اشاره نمود:

۱) نا هماهنگ بودن گیربکس با موتور خودرو که واقعا آزاردهنده است، بخصوص در تعویض دنده از یک به دو کاملا مشهود بوده و شاهد افت شتاب اولیه می باشد.

 ۲) تاخیر دریچه گاز

 ۳) مکث بین تعویض دنده

 ۴) ورود صدای موتور به اتاق در سرعت های بالای ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت

 ۵) کُپ کردن خودرو در هنگام حرکت با کولر روشن

۶) دل زدن موتور هنگام شروع حرکت

 ۷) دید ضعیف به اطراف خودرو علی الخصوص دید از جلو و ایجاد مزاحمت ستون های جلو برای راننده

 ۸) ضعف کیفی قطعات الکتریکی

۹) بالا بودن دمای آب و داغ شدن موتور بخصوص در نمونه های دوگانه سوز

 ۱۰) روغن ریزی قطعه اویل ماژول (در قدیم)

۱۱) خرابی سنسور میل سوپاپ

 ۱۲) گیرکردن سوپاپ CVVT

مزایای ریمپ ایسیو سمند

در صورتیکه موتور خودرو در بهترین شرایط عملکردی باشد می توانیم با بنزین معمولی خودرو را تا ۸ اسب بخار تقویت کرده (بدون تجهیزات) و تا ۱۰نیوتن متر گشتاور را افزایش دهیم در حالیکه در حالت طبیعی شاهد افزایش مصرف نخواهید بود. 

 

ریمپ ایسیو سمند
ریمپ ایسیو سمند

خودروی سمند LX-EF7 تا کنون با دو مدل ایسیو عرضه شده است:

۱) گروه ایسیوهای زیمنس:

زیمنس تک سوز بنزینی یورو۲

زیمنس بنزینی یورو۴

زیمنس بنزینی دوگانه سوز با ریل گاز ماتریکس

 ۲) گروه ایسیوهای بوش :

ایسیو بوش بنزینی ME7.4.9

ایسیو بوش بنزینی ME 17 (از سال ۹۶)

ایسیو بوش دوگانه سوز ME 7.4.9

ایسیو بوش دوگانه سوز ME 17 (از سال ۹۶)

رفع مشکل مصرف سوخت

وزن اتاق بالا ، گیربکس با ضرایب دنده سنگین و عدم سازگاری بنزین باعث می شود مصرف سوخت سمند EF7 به خصوص در شهر بالا می باشد . با ریمپ سمند EF7 می توانیم مصرف سوخت شهری رو کاملا پایین بیاریم چجوری ؟؟ نکته مهم عدم سازگاری با بنزین است، وقتی موتور و برنامه ایسیو با بنزین در جایگاه سازگار باشه نسبت سوخت و هوا AFR در حالت ایده آل قرار میگیره و مصرف خودرو پایین میاد.

سمند EF7 به علت مشکلات متعددی همچون مصرف سوخت بالای شهری باعث نارضایتی مشتریان شده است، مرکز اتوتیونینگ طاهری با تغییرات جدول سوخت و جرقه بدون کاهش توان موتور و افزایش دمای موتور، مصرف سوخت این خودرو را نزدیک به ۱ لیتر در هر صد کیلومتر کاهش می دهد.

رفع ایراد داغ کردن موتور EF7

کارکرد زیاد و مداوم فن دور تند باعث بالا رفت مصرف سوخت، خرابی باتری و فشار مضاعف به آلترناتور خودرو می گردد. با اصلاح ضریب کار کرد فن بصورت نرم افزاری این ایراد رفع می گردد و روشن شدن فن دور تند و کند را به ترتیب از ۱۰۲ و ۹۵ به ۹۶ و ۹۰ می رساند.

رفع صدای ناک با ریمپ ایسیو

ناک یا همان صدای پیستون که چق چق چق در موتور صدا می دهد به شدت باعث کاهش عمر موتور ، افت توان و افزایش مصرف سوخت می گردد. این خودرو می شود. برای رفع این مشکل شما باید بنزین سوپر استفاده کنید یا از مکمل بنزین استفاده کنید. و این هزینه گزافی برای مشتری دارد. ما با ریمپ ایسیو سمند EF7 کالیبراسیون جداول رو با استاندارد یورو ۲ و اکتان ۸۴ سازگار می کنیم که باعث می شود ناک موتور با ریمپ سمند به طور کامل رفع شود.

کپ اولیه و شروع حرکت اولیه ضعیف

به خاطر داشته باشید که بیشترین حالت تولید آلایندگی خودرو در زمان شتابگیری هست به همین علت کمپانی ها با استفاده از دریچه گاز برقی ، باز شدن دریچه گاز رو محدود میکنند. به زبان ساده تر یعنی وقتی شما پدال گاز رو ۵۰ درصد فشار میدید دریچه گاز ۵۰ درصد باز نمیشه !!ایسیو باز شدن دریچه گاز کنترل می کند تا آلایندگی بالانرود و همین باعث ضعف اولیه خودرو میشه.

 ما با ریمپ سمند EF7 نسبت باز شدن پدال گاز با دریچه گاز رو خطی می¬کنیم و عکس العمل پدال گاز را به گونه ای اصلاح می کنیم که دیگر شاهد هیچ تاخیری نخواهید بود و شما بعد از ریمپ تازه شاهد حرکت منطقی و سریع این خودرو خواهید بود.

رفع مکث و کُپ بین دنده یک و دو با ریمپ ایسیو

بعد از ریمپ شما قادر خواهید بود که در حین شتابگیری بدون از دست دادن زمان وارد دنده دو شده و به شتابگیری ادامه دهید، باید دانست به دلیل مکث بین تعویض دنده یک و دو شاهد افت دور موتور و از دست دادن زمان در حین شتابگیری خواهیم بود که این نقیصه به طور کامل با ریمپ ایسیو این خودرو برطرف خواهد شد.

 چگونه همزمان با کاهش مصرف، قدرت موتور افزایش می یابد؟

جواب این سؤال نیاز به یک توضیح اولیه دارد، با توجه به صحبت های بالا بعد از ریمپ سمند EF7 برنامه ایسیو با موتور و بنزین معمولی سازگار می شود مصرف سوخت کاهش می یابد و ما در جداول سوخت می توانیم در دورهای بالا (۳۵۰۰ به بالا ) و در شرایط شتابگیری و تخته گاز نسب سوخت به هوا رو در حالت حداکثر قدرت قرار دهیم همین باعث افزایش توان و شتاب می شود.

یعنی وقتی در شهر و اتوبان یا زمانهایی که از سرگاز استفاده می کنید مصرف شما کاهش می یابد و در زمانی که نیاز به شتاب و قدرت در سراشیبی ها دارید از جداول بهینه شده حداکثر قدرت استفاده می کنید.

افزایش برد خودرو در حالت گاز CNG

یکی دیگر از مزایای ریمپ برای خودروهای دوگانه سوز، افزایش برد این خودروها در حالت گاز است! بنابراین شما شاهد این خواهید بود مصرف گاز خودرو یز کاهش پیدا خواهد کرد.

توانایی حذف سنسور دوم اکسیژن در صورت حذف کاتالیست

اگر خودروی شما دارای خطای فرسودگی کاتالیست باشد یا کاتالیست ماشین خود را حذف کرده باشید و به همین دلیل چراغ چک خودرویتان روشن باشد یا این خطا را دایم داشته باشید ، ما قادر هستیم تا این خطا را برای همیشه حذف کرده و چراغ چک را خاموش کنیم.

توانایی حذف سنسور میل سوپاپ بدون از کار افتادن شیربرقی CVVT

اگر خودروی شما بصئرت دایم دچار مشکل خطای سنسور میل سوپاپ است و یا رفع این ایراد موجب صرق هزینه هنگفتی می باشد، می توانیم این سنسور را برای شما از ایسیو حذف کنیم بدون آنکه سیستم CVVT خودرو از کار بیفتد ، در حالت عادی با بروز این خطا، شما شاهد آن خواهید بود که سیستم زمانبندی از کار می افتد و خودرو در دورهای بالا همچون سابق دور نمیگیرد، به همین علت شاهد آن خواهید بود که شبیه به حالتی خفه شکل دور می گیرد، موارد بسیاری از مشتریان به ما مراجعه نموده اند که به دلیل ریمپ غیراصولی و روش غلط حذف سنسور میل سوپاپ ، خودروی آنها عملکرد سیستم زمانبندی متغیر را از دست داده بود بنابراین در انتخاب شرکت متخصص درست اقدام کنید.

کاهش نیم لیتری مصرف سوخت شهری

هر راننده ای می خواهد تا مصرف سوخت خودروی خود را کاهش دهد و برای این اتفاق باید به شرایط آب و هوایی، رطوبت، بنزین و … دقت بیشتری نمود که با آپدیت و اصلاح نرم افزاری مصرف سوخت کمتر وعمر قطعات نیز بیشتر می گردد.

رفع صدای هاااااار (صدایی شبیه دور گرفتن با حالت خفگی)

پس از ریمپ به دلیل سریعتر شدن عکس العمل موتور و کشش بیشتر، حالت واماندگی در دور میانی که منجر به ایجاد صدای هاااار میشد، از بین رفته و به داخل اتاق وارد نمی شود.

آیا با انجام ریمپ ایسیو گارانتی خودرو رو باطل می شود؟

مرکز اتوتیونینگ طاهری برای رفع مشکلات سمند EF7 کلیه کارهای ریمپ ایسیو را بدون باز کردن ecu و از طریق پورت دیاگ OBDII انجام می دهد.

بعضی از مشتریان می پرسند که آیا در شرکت ایران خودرو با دیاگ زدن متوجه نمی شوند که خودرویشان ریمپ شده؟

باید بگوییم خیر. زیرا دیاگ یک نوع اسکنر می باشد و قابلیت دسترسی به جداول قفل شده ایسیو را ندارد و تغییرات نرم افزاری (ریمپ) در حافظه اصلی وجود دارد و دیاگ فقط به حافظه موقت دسترسی می دهد. پس هیچ شخصی با هیچ نوع دستگاهی نمی تواند ادعا کند که می تواند بفهمد خودرو ریمپ شده.

هزینه و ریمپ سمند EF7

اگر خودرو شما در شرایط مناسب باشذ با اندکی هزینه ریمپ ایسیو سمند EF7 را انجام دهید و از شر تمام مشکلات به طور قطع خلاص شویذ.

آیا ریمپ ایسیو از بین می رود؟

سوال خیلی مشتریان این است که آیا بعد از مدتی برنامه پاک نمی شود، با سرباتری برداشتن پارامترها به حالت اولیه بر نمی گردد یا با دیاگ زدن ایسیو ریمپ شده با حالت فابریک بر نمی‌گردد ؟؟ باید بگوییم خیر و به هیچ عنوان مگر اینکه در شرایط خاص و خرابی ایسیو با استفاده از دستگاه مخصوص ecu ریمپ شده را مجددا دانلود یا برنامه ریزی کنند.

 چرا خود کارخانه خودرو ریمپ ایسیو را انجام نداده؟

به علت پاس کردن استانداردهای آلایندگی یورو ۴ ، سازگاری با هر شرایط آب و هوایی، سازگاری با شرایط سخت، افزایش عمر موتور در زمان گارانتی، موتور خودرو را محدود می کنند که متاسفانه درصد قابل توجهی از توان موتور را محدود می کنند.

برداشتن کاتاف ایسیو

درصورت تمایل مشتری می توان کاتاف خودرو را از ۶۵۰۰ به ۷۰۰۰ دور افزایش داد اما افزایش بیشتر ازین مقدار واقعا برای موتور ضرر دارد و به هیچ عنوان توصیه نمی گردد. افرادی که تمایل به رانندگی در این محدوده را دارند باید بدانند که لازم است موتور خودرو به تجهیزات تقویتی نظیر کیت مکش مجهز شود تا راندمان موتور در دورهای بالا حفظ شود.

 افزایش دور آرام و رفع ایراد لرزش درجا

در حالت عادی دور موتور خودروی سمند EF7 حدود ۸۰۰ است، و درصورتیکه به دلیل افزایش کیلومتر یا بالابودن کارکرد خودرو یا ضعف کویل ها، شاهد لرزش درجا هستید می توانیم با اندکی بالابردن دور موتور به دور آرام ۸۵۰ یا ۹۰۰ و اصلاح جدول warm up ، این لرزش را برای همیشه برطرف کنیم و از شر لرزش درجا راحت شوید. یادتان باشد این آپشن رایگان است اما با یادآوری مالک انجام می شود زیرا این اقدام بصورت سفارشی انجام می پذیرد و در حالت عادی بر روی پکیج ریمپ ایسیو اعمال نمی گردد.