نگاهی به چگونگی عملکرد و کار ریمپ ایسیو

اغلب خودروهای مدرن ECU (یا واحد کنترل موتور) دارند که در واقع یک رایانه کوچک است و کارکرد موتور را کنترل می کند. سازندگان خودرو از طریق تنظیم نرم افزار ایسیو بطور پیش فرض قبل از فرستادن وسیله نقلیه به بازار، موتور را تنظیم می نمایند. این کار به این دلیل است که تولیدکنندگان مجبور به فروش اتومبیل های خود در سراسر جهان هستند، به این معنی که در تنظیمات نرم افزاری ایسیو باید قوانین و محدودیت ها، شرایط آب و هوایی و کیفیت متفاوت سوخت را در نظر بگیرند. به همین دلیل تنظیمات ایسیو بصورت کلی و با در نظر گرفتن تمامی پارامترهای کمی و کیفی دنیا و تولید انبوه انجام می شود.

در این مطلب ریمپ ایسیو اتوتیونینگ طاهری به معرفی یک از گروه های مهندسی خلاق که در این عرصه به بهترین شکل با تکنولوژی جدید جهت افزایش توان و قدرت خودرو و کمک به محیط زیست، فعالیت می کنند می پردازیم.

ریمپ ایسیو چگونه کار می کند؟

ریمپ ایسیو جایگزین نرم افزار اصلی ایسیو می گردد، برنامه اصلی خودرو بصورت کلی و بر اساس نیاز مشتری مورد بازنگری قرار می گیرد و در ریمپ ایسیو نرم افزار ایسیو برای دستیابی به حداکثرراندمان تغییر پیدا می کند. این کار با عنوان ریمپ ایسیو شناخته می شود زیرا که مپ ایسیو موتور خودرو را کنترل می کند و ریمپ پارامترهای اصلاح شده ایسیو می باشد که مورد بازنگری قرار گرفته است. هنگامی که اتومبیل شما ریمپ می شود می شود، نرم افزار تنظیم شده به پورت سریال خود (یا OBD پورت) وصل می گردد و سپس مپ خودرو را با نسخه جدید (ریمپ ایسیو) تغییر می دهد تا عملکرد موتور را افزایش دهد. توانایی فلش بطور مستقیم از طریق OBD باعث شده است که صنعت ریمپ ایسیو جهش چشمگیری پیدا کند.

نحوه کار ریمپ ایسیو
نحوه کار ریمپ ایسیو

ریمپ چه تاثیری بر روی خودرو دارد؟

با تکیه بردستاوردهای علمی توانایی تغییر تمامی پارامترهای کنترلی موتور وجود دارد. بطور مثال بسیاری از افراد این سوال برایشان پیش می آید که چگونه می توان با تغییرریمپ موتور و ریمپ ایسیو هم توان خروجی بیشتری از موتور گرفت و هم کاهش مصرف سوخت. نکته قابل توجه این است که تمامی پارامترهای عملکردی ایسیو در جدول های جداگانه ای وجود دارد که می توان این پارامترها را جداگانه تغییر داد. به طور مثال زمانی که شما نیاز به شتاب گیری دارید معمولا دریچه گاز به طور کامل باز می گردد و دور موتور بالا می باشد. بنابراین در ریمپ می توان پارامتر های سوخت و جرقه را فقط در دورهای بالا و زمان شتاب گیری تغییر داد ودر ناحیه دور آرام و حالت کروزتغییری در سوخت و افزایش پارامترها نداشت.

اتوتیونینگ طاهری با تغییر در جداول سوخت وجرقه می تواند افزایش قدرت موتور چشمگیری برای شما به ارمغان بیاورد.

– تغییر جداول سیستم متغییر منیفولد ورودی با هدف تغییر جریان گردابه وچرخشی در دورهای مختلف موتور.

  • تغییر جداول بوست توربو شارژ و افزایش بوست توربو به منظور افزایش توان در محدوده عملکردی ایمن توربو شارژو راندمان بهینه به منظور افزایش توان موتور.
  • تغییر نواحی مختلف جداول توربو و spool mode برای کاهش تاخیر توربو (lag) و وارد شدن زودتر توربو به زیر بوست.
ریمپ ایسیو چگونه کار می کند
ریمپ ایسیو چگونه کار می کند
  • تغییر در عملکرد دمای فن از دیگر مواردی است که می توان با ریمپ ایسیو به آن نایل شد. باتوجه به اینکه بعضی از خودروها درمناطقی با شرایط دمایی خاص و گرم کار می کنند و بالا رفتن دمای موتور باعث خرابی موتور و سوختن واشر سر سیلندر می گردد. اتوتیونینگ طاهری با تغییر نقطه عملکرد فن مایع خنک کننده می تواند دمای خودرو را در حد ایده ال نگه دارد تا از آسیب های جدی وارد به موتورجلوگیری کند.
  • با بازنگری جداول مربوط به پدال گاز و دریچه گاز و انجام ریمپ ایسیو تاخیر دریچه گاز بطور چشمگیری کاهش یافته و رانندگی را برای راننده لذتبخش می کند.
  • رفع محدودیت سرعت توسط ریمپ ایسو؛ در خودرو های جدید به دلیل مسائل ایمنی به خصوص با توجه به استانداردهای خودرو و شرایط جاده ای هر کشوری محدودیت سرعت اعمال می گردد. با توجه به اینکه بعضی از علاقه مندان تمایل به افزایش سرعت و شرکت در بعضی از مسابقات را دارند. اتوتیونینگ طاهری این موضوع را بطور کامل می تواند رفع کند.
  • تغییر جداول گشتاور نیز با ریمپ ایسیو امکان پذیر می باشد که اتوتیونینگ طاهری با تخصص کامل بر روی این جداول لیمتر قادر به انجام ریمپ و تغییرات می باشد.
  • افزایش کاتاف با ریمپ ایسیو نیز تا هر محدوده ای قابل انجام می باشد . به درخواست مشتری کاتاف تا دور بالاتر امکان پذیر می باشد اما نکته قابل توجه این است که افزایش کاتاف بدون افزایش راندمان حجمی هیچ تاثیری در توان خروجی موتور ندارد.
ریمپ ایسیو انواع خودروهای سواری در اتوتیونینگ طاهری
ریمپ ایسیو انواع خودروهای سواری در اتوتیونینگ طاهری
  • ریمپ با سوخت E85 (اتانول): اتوتیونینگ طاهری با تغییرات اساسی در جداول سوخت و جرقه موتور توانایی تغییر سوخت موتور از بنزین به E85 (85% الکل – ۱۵ % بنزین ) را دارد. به علت اکتان بالای الکل (۱۱۶)  و خاصیت خنک بودن آن حداکثر راندمان  حاصل می گردد.
  • در موتورهایی که مجهز به کلیه لوازم افتر مارکت هستند و برای مسابقه ستاپ شده اند بعلت تغییرات گسترده و متفاوت بودن نسبت سوخت به مقدار زیاد، سنسور اکسیژن توانایی اندازه گیری مقداری را در محدوده مجاز نداشته و به همین علت سنسور اکسیژن را از حلقه کنترلی خارج نموده و سیستم را OPEN LOOP می نمایند.

6 thoughts on “عملکرد ریمپ ایسیو و چگونگی کار ریمپ ایسیو با شرح کامل

  1. رحیمی

    با سلام.در مورد ماشین های ایرانی ریمپ ایسیو از کدام سال تولید به اینور میتونه اجرا شه؟

    1. سلام و عرض ادب. اکثرا از مدل ۸۳ به بالا

  2. سینا نوروند

    ایا ریمپ ایسیو واقعن موجب میشه که مصرف سوخت کمتر بشه؟

    1. سلام با ریمپ ایسیو اصولی در حد نیم الی یک لیتر مصرف سوخت کاهش پیدا می کنه

  3. شهرام سنجش

    ایا یمپ ایسیو غیر قابل شناساییه؟ یعنی میشه تشخیص داد یه خودرو ریمپ شده یا نه؟ ممنون از سایت مفیدتان

    1. با عرض سلام. بستگی به ایسیو خودرو و… داره

ارسال دیدگاه