در خصوص ریمپ ایسیو «Rimp ECU» باید اذعان کرد که ریمپ در واقع یک برنامه نرم افزاری برای خودرو است و به هیچ عنوان با قسمت های سخت افزاری اتومبیل و «ای سی یو» ارتباطی ندارد.

به بیانی دیگر بهتر است اینگونه بگوییم که « ریمپ ایسیو » در برنامه نرم افزاری خودرو تغییر و تحول ایجاد می کند بدون آنکه تغییر و یا تعویضی در قطعات سخت افزاری صورت پذیرد.

بهتر نمودن جدول ها و پارامترهای عملکردی «ECU» و دوباره نگری و دوباره برنامه ریزی نمودن، همگی بیانگر معنی و مفهوم برای ریمپ ای سی یو است.

تاثیراتی که ریمپ بر روی اتومبیل شما می گذارد را می توان از روی بالارفتن فوق العاده شتاب اتومبیل به آن پی برد در غیر اینصورت چیزی نیست که با چشم قابل مشاهده گردد و نمی توان آن را لمس نمود.

در ابتدا برای درک بهتر، توضیحاتی درباره «ای سی یو» (ECU) خودرو می دهیم و پس از آن نگاه تخصصی به مزایای ریمپ می اندازیم.

ای سی یو خودرو چیست و نقش آن در عملکرد موتور خودرو چگونه است (Car Ecu)؟

ای سی یو خودرو یک قطعه الکترونیکی مثل قطعات کامپیوتر یا هر مدار الکتریکی دیگر می باشد که می تواند یکسری کارهای از پیش تعیین شده را انجام دهد در بحث خودرو ای سی یو مغز و دستور دهنده یا کنترل کننده موتور خودرو می باشد.

تغییرات نرم افزاری در فرایند ریمپ ایسیو
تغییرات نرم افزاری در فرایند ریمپ ایسیو

همانطور که می دانید یک موترو خودرو برای راه اندازی و روشن شدن نیاز به سه عامل: هوا، سوخت و حرارت – که همان جرقه زنی شمع می باشد- نیازمند است.

و برای روشن ماندن و تغییر دور موتور و تغییر قدرت موتور خودرو مستلزم آنست که در هر زمان به یک مقدار مورد نیاز سوخت و هوا وارد موتور خودرو گردد و این تغییر در میزان ورودی هوا و سوخت به موتور خودرو نیازمند یک کنترلر و یا همان فرماندهنده که به آن «ای سی یو» می گویند می باشد.

البته ای سی یو به غیر از کنترل و فرماندهی موتور خودرو اعمال دیگری را نیز کنترل و مدیریت می نماید.

حال ای سی یو برای کنترل و مدیریت هر یک از عملکردهای موتور خودرو بر طبق یک اصول یا چهارچوبی عمل می نماید که به آنها « تیبل » و یا همان جداول ای سی یو می گویند.

تیبل ها و جداول ای سی یو حاوی مقادیری می باشند که بوسیله آنها ای سی یو می تواند بر عملکرد موتور خودرو کنترل محافظت و یا اعمال تغییراتی داشته باشد.

این اطلاعات و دستورات و یا پروگرام بسته به نوع ای سی یو در یک جای ای سی یو ذخیره هستند و ای سی یو دائما این حافظه را رصد کرده و طبق این اطلاعات موتور خودرو را مدیریت می نماید.

اطلاعات و پروگرام ای سی یو بسته به نوع ای سی یو در یک آی سی به نام« آی سی فلش » و در بعضی از ایسیوها این اطلاعات در « میکرو کنترلر » به صورت هگزا ذخیره و در دسترس ای سی یو قرار دارد.

مزایای ریمپ ای سی یو خودرو چیست؟

ریمپ ای سی یو مزایای بسیار زیادی دارد ولی مهمترین مزایای آن شامل: 

  • افزایش شتاب قدرت و سرعت نهایی خودرو
  • بهبود و از بین بردن ۱۰۰ درصدر کپ کردگی و تنبلی اول حرکت خودرو مخصوصا در خودروها با دریچه گاز برقی که بیشتر با این مشکل مواجه هستند.
  • روان شدن سریع دور گیری و بهبود عملکرد موتور خودرو
  • تغییر کاتاف یا همان تغییر آر پی ام (Rpm Limit)
  • تغییر (افزایش یا کاهش) محدودیت سرعت نهایی یا همان اسپید لیمیت خودرو (Speed Limit)
  • کاهش مصرف سوخت و افزایش نسبی شتاب خودرو و کاهش میزان آلایندگی هوای خودرو (بسته به نوع ریمپ)

و مزایای بسیار دیگر که در سایر مقالات تخصصی وب سایت اتوتیونینگ طاهری به مخاطبان گرامی ارایه خواهیم داد.

ارسال دیدگاه