حضور برند برلیانس به سال ۹۳ با مدل V5 بر می گردد که به تعداد بسیار محدودی توسط سایپا وارد شد و شباهت ظاهری بسیاری به BMW X3 داشت. در ادامه مونتاژ هاچ بک H330 در پارس خودرو آغاز گشت که در هر دو مدل گیربکس ۵ سرعته دنده دستی و ۴ سرعته اتوماتیک هیوندا پاورتک عرضه می شد.
نکات مثبت H330:
چهره عوام پسند و آپشن های قابل قبول نظیر فرمان برقی و تهویه مطبوع الکتریکی و سانروف و سیستم مالتی مدیا در مدل های اتوماتیک نام برد.
نکات منفی H330:
کندی در شتاب گیری، بخصوص در دنده ۲ (مدل اتوماتیک)، ضعف جلوبندی در برخی تولیدات، فقدان برخی آپشن ها نظیر بلوتوث و کروز کنترل و قیمت بالای لوازم یدکی
مزایای ریمپ برلیانس H330
هدف از ریمپ بهبود چشمگیر راندمان حرکتی خودرو با استفاده از بهینه سازی نرم افزار ECU خودرو می باشد. ریمپ تنها با ایسیو سروکار دارد و بس. نتیجه این اصلاحات در برنامه ریزی ایسیو، بصورت رفع ایرادات رفتاری خودرو نظیر تاخیر پدال گاز و عدم شتابگیری یکنواخت و بهبود ریسپانس گیربکس اتوماتیک می باشد.
رفع ایراد عملکرد بیش از حد اکونومی گیربکس
خیلی از مشتریان اعتقاد دارن خودرو در معکوس کشیدن در سربالایی ها مقاومت می کند. پس از ریمپ با اصلاح جداول دریچه گاز شاهد عملکردی سریعتر و روانتر از گیربکس خواهید بود، که طبق خواسته راننده و بدون تاخیر عمل می کند.
رفع صدای ناک (چق چق سوپاپ)
صدای ناک که در واقع صدای لغزش پیستون با دیواره سیلندر می باشد و به غلط از سوی مکانیکها به صدای سوپاپ (چق چق) مشهور است. از ایرادات قابل توجه خودروی برلیانس H330 بخصوص در مدل اتوماتیک، ناک دور میانی می باشد که در حین ابتدای دورگیری موتور، صدای آن قابل شنیدن می باشد. اصلی ترین دلیل این صدا کالیبراسیون غلط ایسیو با بنزین اکتان بالا و استاندارد آلایندگی EURO 5 می باشد. که موجب می شود سوخت ارسالی از طریق ایسیو در ابتدای دور گیری موتور کم باشد. پایین بودن بنزین جایگاه های کشور نیز در رخ دادن این صدا بی تاثیر نیست. چرا که در صورت استفاده از بنزین سوپر، این صدا قطع می شود. متاسفانه این بنزین در همه جای کشور در دسترس نیست.
رفع کپ پدال گاز برقی
دریچه گاز برقی برلیانس، یکی دیگر از دلایل پایین آمدن شتاب H330 می باشد. در سیستم دریچه گاز برقی (Electronic Throttle Control) میزان بازشدن دریچه گاز به مقداری است که در ایسیو تعریف شده نه آن مقداری که راننده پدال را فشار می دهد. به همین دلیل شما در حین رانندگی اگر ۳۵% پدال را فشار دهید، دریچه گاز به میزان ۹% باز شده و رفتار مناسبی را از موتور خودرو دریافت نکرده و به ناچار بیشتر پدال را فشار می دهید.
بر اساس نمودار زیر، میزان فشردن پدال، با باز شدن دریچه کاملاً متفاوت است. علت تاخیر و کپ در شروع حرکت، کالیبره غلط در زمینه رابطه پدال و دریچه می باشد.
رفع ایراد ضعف کشش و گشتاور در دورهای میانی و بالاتر
این ایراد را اصطلاحاً «نداشتن نفس» در دورهای بالا اعلام می کنند. یعنی فقط صدای موتور افزایش می یابد اما قدرتی حاصل نمی شود. علت این ایراد اعمال محدودیت گشتاور در جداول کالیبراسیون می باشد. این ایراد موجب می شود خودرو در دورهای بالا کشش مطلوبی نداشته باشد و در جاده کم بیاورد. ما با اصلاح جداول Optimum Torque این مشکل را به کلی برطرف می کند. در حقیقت اعمال این گونه محدودیت ها موجب شده تا هر دو موتور ۱۵۰۰ و ۱۶۰۰ سی سی این خودرو در دورهای بالاتر نسبت به ۲۰۶ اتوماتیک ضعیفتر ظاهر شوند. این موضوع پس از ریمپ براحتی قابل اصلاح می باشد.
ریمپ ECU موتور برلیانس
برلیانس H330 یک سدان کوچک شهری با موتور ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ به کد BM15 و حجم ۱۴۹۸ می باشد. قدرت خروجی این موتور ۱۰۳ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور می باشد. این موتور برای یک سدان شهری مناسب ولی به دلیل کالیبره غلط از آن یک موتور ضعیف ساخته است.
پارس خودرو از سال ۹۶ موتور ۱۶۵۰ سی سی را جایگزین موتور قبلی نمود. اما افزایش توان ده اسبی چندان چشمگیر نبود. در تیونینگ طاهری با کالیبره درست ECU، موتور خودرو بر اساس شرایط آب و هوایی و آلایندگی ایران بهینه می شود.
در برلیانس H330 از ایسیو بوش ME7 در هر دو موتور BM15 , BM16 استفاده شده است. در مجموع دارای پنج شماره کالیبراسیون مجزا می باشد. متخصصان تیونینگ طاهری در نصب کردن برنامه ها ریمپ شده، به این موضوع اهمیت ویژه ای می دهند، تا موجب خرابی ECU نگردد.
- کاهش مصرف سوخت به میزان نیم تا یک لیتر (بسته به نوع رانندگی)
- افزایش سرعت نهایی
- شروع به حرکت تیزتر، کاهش لختی شروع حرکت از سکون
- افزایش کشش و گشتاور در مسیرهای شیبدار (سربالایی ها)
- افزایش توان موتور تا ۵ اسب بخار سر چرخ
- رفع صدای مخرب ناک
- حذف خطای فرسودگی کاتالیزور
- افزایش واکنش پدال گاز