ریمپ تیبا ۲

تیبا ۲ از اواخر سال ۹۳ عرضه شد. با توجه به اینکه پلت فرم این خودرو با تیبا کاملا یکی می باشد، آن را مدل هاچ بک خودروی تیبا می توان دانست. مهمترین تغییر فنی این خودرو تغییر مجموعه اگزوز و منبع عقب متناسب با طراحی جدید آن می باشد. این خودرو در دو تیپ ساده SX تا سال ۹۶ و EX آپشن دار از ۹۵ به بازار عرضه شد و در سال های اخیر (از ۹۹) مدل تیبا ۲ پلاس هم به لیست مدلهای ۹۹ افزوده شده است.

با توجه به اینکه تنها رقیب این خودرو در بازار ۲۰۶ تیپ ۲ و با اختلاف قیمت بالاتری می باشد؛ می توان گفت با توقف تولید پراید این خودرو ارزانترین هاچ بک بازار می باشد و تنها مزیتش ارزانتر بودن است!

نکات مثبت تیبا ۲

  • فراوانی لوازم یدکی و تعمیرکار
  • استفاده از رینگ ۱۴ اینچی در مدل های EX و پلاس
  • تغییر طرح زبانه قفل درها جهت افزایش ایمنی
  • قیمت پایینتر لوازم بدنه نسبت به کوییک و ۲۰۶ تیپ ۲
  • پیچیدگی الکتریکی کمتر نسبت ۲۰۶
  • سواری نرمتر نسبت به ۲۰۶
  • مالتی مدیا، سنسور دنده عقب و روکش چرم در مدل پلاس  (تصویر زیر)
  • ایربگ راننده و سرنشین و ترمز ضد قفل ABS

معایب تیبا ۲

  • کیفیت نامطلوب مونتاژ
  • مصرف سوخت نامناسب نسبت به حجم موتور
  • کپ کردن در هنگام حرکت
  • لرزش فرمان به علت های مختلف (تاب داشتن رینگ یا دیسک؛ با بالانس درجا مشکل برطرف می شود.)
  • کیفیت بسیار پایین ادوات اتاق
  • حذف شدن ضبط در مدل های EX!
  • صدای ناک سرگاز
  • حذف شدن رینگ اسپرت در مدلهای EX و پلاس (مدل های ۹۸ به بعد)
  •  کم کردن روغن در برخی تولیدات جدید!
  • ورود صدای زیاد موتور از دور موتور ۳۰۰۰ به بعد!
  • کیفیت پایین دیسک و صفحه در نمونه های صفر کیلومتر

 

موتور تیبا ۲

قدرت موتور تیبا، در حین رانندگی، به اندازه ای که توقع می رود نیست. دلیل ضعف موتور عدم کالیبراسیون صحیح ایسیو می باشد.  استفاده از گیربکس با ضرایب سنگین تر موجب شده که در دنده های ۴ و ۵، افت گشتاور کمتر شود.

موتور تیبا ۸۷ اسب بخار در دور موتور ۵۲۵۰ و ۱۲۸ نیوتن متر گشتاور دارد. این اعداد بر مبنای سر فلایویل بیان شده اند و قدرت واقعی سر چرخ در دستگاه داینومتر ۷۲ اسب بخار می باشد. در نسخه های یورو۴ تا ۷۰ اسب هم پایینتر می آید.

توجه: این اعداد از تست داینو بدست آمده و طبیعتا با اعداد فکاهی کاتالوگ ها فرق دارد، زیرا اعداد اعلامی توسط کارخانه ها، اعداد سر فلایویل هستند. اما بصورت طبیعی از فلایویل تا سر چرخ مقداری افت توان داریم که متاسفانه هیچ گاه به آن اشاره نمی شود چون برای آنها تبلیغات منفی به حساب می آید.

موتور تیبا توسط شرکت FEV آلمان طراحی شده است و با ریمپ می توان تا ۵ اسب توان از دست رفته را احیا کرد.

 

 مزایای ریمپ تیبا ۲

 افزایش شتاب تیبا

علت شتاب گیری کم خودرو، این است که کارخانه سازنده اولویت ECU را کاهش آلایندگی موتور قرار داده نه نهایت توان پیشرانه. در ریمپ تیبا ۲  اولویت بر افزایش تون پیشرانه تغییر میکند. به همین دلیل پس از ریمپ، عملکرد خودرو بسیار روانتر و شتاب گیری تیبا به نحو چشمگیری بهبود خواهد یافت.

افزایش گشتاور و کشش تیبا

پس از ریمپ، گشتاور موتور تیبا در دورهای پایین افزایش می یابد. در نتیجه در سربالاییها نسبت به قبل نیاز کمتری به معکوس کشیدن دارید.

  رفع صدای ناک تیبا

این مشکل با ریمپ قابل برطرف شدن است. عموما صدای ناک از مشکلات نرم افزاری منشا می گیرد.
صدای ناک (که به صدای چق چق سوپاپ مشهور است) که در آغاز حرکت در دورهای پایین شنیده می شود. و به صدای دنده مُرده رفتن نیز مشهور است. توجه داشته باشید در صورتیکه موتور خودرو دچار مشکل لقی پیستون شده باشد با ریمپ برطرف نمی گردد.

 کاهش مصرف سوخت

خیلی از دارندگان خودروی تیبا با معضل بالا بودن مصرف بنزین به  تیونینگ طاهری مراجعه می کنند. ما با تنظیم مجدد جدول سوخت خودرو این مشکل را برطرف می کند. ضعف کالیبراسیون در موتورهای یورو۴ زیمنس و LZNF  بصورت مکرر مشاهده می گردد.

 رفع مکث و کپ بین دنده یک و دو

بعد از ریمپ، خودرو در حین شتابگیری بدون از دست دادن زمان وارد دنده دو شده و به شتابگیری ادامه می دهد. مکث بین تعویض دنده یک و دو سبب افت دور موتور  و از دست دادن زمان در حین شتابگیری می شود. این نقیصه به طور کامل با ریمپ تیبا ۲ برطرف خواهد شد.

 رفع کپ اولیه و شروع حرکت اولیه ضعیف

در برنامه ریزی ایسیو خودروهای یورو۴ عکس العمل پدال گاز کم شده و خودرو دیر گاز می خورد.

در ریمپ نسبت باز شدن پدال و دریچه گاز به صورت خطی تنظیم می شود. که دیگر شاهد هیچ تاخیری نخواهید بود. بعد از ریمپ شاهد حرکت منطقی و سریع این خودرو خواهید بود.

 حذف سنسور اکسیژن دوم و میل سوپاپ 

در بسیاری از خودروهای تیبا ۲ مشکل سنسور اکسیژن دوم و میل سوپاپ مشاهده می شود. در برخی موارد علاوه بر تعویض قطعه باز هم مشکل برطرف نشده است که با ریمپ این موضوع انجام می شود.

 افزایش کات آف

برای خودروهایی که تجهیزات تقویتی نصب کرده اند یا خودروهای استاندارد به درخواست مالک، تا ۶۵۰۰ دور بر دقیقه قابل انجام است.

 انواع ECU خودروی تیبا:

دنده دستی

  • کانتیننتال یورو۲ تا سال ۹۳
  • کروز SIM2K-48VR از سال ۹۵
  • LZNF از سال ۹۶
  •  SSAT از سال ۹۹

توجه: استفاده از ایسیو LZNF و SSAT و زیمنس کروز بصورت موازی صورت می گیرد. یعنی نمیتوان علامت خاصی رابرای شناسایی تعیین کرد. تنها با نگاه کردن به ایسیو نوع آن تشخیص داده می شود.

 

مزایای ریمپ تیبا ۲

  • کاهش مصرف و افزایش شتاب بصورت همزمان
  • کاهش و اصلاح دمای فن
  • حذف و تغییر و یا حتی اعمال محدودیت سرعت
  • حذف و تغییر محدوده کاتاف (کاتاف چیست)
  • رفع مشکل استارت سرد
  • تغییر کات آف انواع خودروها با گیربکس منوآل
  • حذف سنسور اکسیژن دوم از حلقه کنترلی ایسیو
  • حذف سنسور میل سوپاپ و حتی سایر سنسور ها از حلقه کنترلی ایسیو
  • تنظیم و تغییر دور سلو (آرام) جهت حذف لرزش موتور
  • انجام کات آف رگباری و هارد کات آف
  • انجام بک فایر

ارسال دیدگاه