ریمپ ایسیو هایما S5

هایما (Haima) یکی از شرکت‌های تابعه گروه فاو است که دفتر مرکزی آن در هایکو، هاینان قرار دارد که اتومبیل‌های سواری و مینیاتوری را با برند هایما به بازار عرضه می‌کند.در سال ۱۹۹۲ طی یک سرمایه‌گذاری مشترک توسط دولت استان هاینان و شرکت مزدا این شرکت برای عرضه خودروهای مزدا در چین تأسیس شد. در سال ۲۰۰۶ گروه فاو مالکیت این شرکت را بر عهده گرفت اما محصولات هایما هنوز دارای تکنولوژی مزدا هستند.

ریمپ ایسیو هایما S5
ریمپ ایسیو هایما S5

مزایای هایما S5 :

  • طراحی اسپرت و قابل قبول جلوی خودرو
  • موتور با توان مناسب و مصرف معقول
  • گیربکس ۶سرعته شرکت هیوندا پاورتک در مدل پلاس که جایگزین مدل CVT شده است.
  • مانیتور ۷اینچی به همراه دوربین دنده عقب و دوربین ۳۶۰ درجه
  • صندلی راننده برقی و سرنشین
  • کروز کنترل
  • سیستم کنترل پایداری
  • سانروف
  • استارت دکمه ای (کی لس استارت)
  • رکاب نورانی با آرم هایما (درتصویر زیر دقت کنید)
  • ایربگ راننده و سرنشین و جانبی (ساید) جمعا ۶عدد
  • خدمات پس از فروش نسبتا بهتر

توانایی های فنی هایما اس ۵

هایما S5 دومین کراس اوور چینی ایران خودرو به حساب می آید که در خراسان مونتاژ می شود و تولید آن نیز برای رقابت با کراس اوورهای جمع و جور بازار ایران آغاز شد. در حال حاضر تنها خودروی فردا SX5 را می توان رقیب جدی آن دانست. این خودرو به پیشرانه ی ۱٫۵ لیتری توربو ۱۶۱ اسب بخار و ۲۲۳ نیوتن متر گشتاور مجهز است و در محدوده سال های ۹۶ تا ۹۹ با جعبه دنده ی اتوماتیک CVT به بازار عرضه شد.

به دلیل خرابی های بسیار گیربکس CVT در این مدل از سال ۱۴۰۰ ؛ مدل S5 شش سرعته با گیربکس AT (همان گیربکس خودروی S7) جایگزین گردید که ضعف مدل قبلی را پوشاند.

در بحث ایمنی، امکانات و برخی فناوری ها، هایما S5 تا حدی پیشرفته تر از برخی محصولات دیگر ایران خودرو است و حتی می تواند گاهی از نگاه مشتریان فراتر از هایما S7 توربو قرار بگیرد. اما با حضور این خودرو در نمایشگاه های خودروی مختلف، مشخص بود که کیفیت S5 تا حدی کمتر از هایما S7 توربو است و وقتی خودرویی چون هاوال H2 به مرحله ی تولید رسید، مشخص گردید که هایما S5 توربو، برای رقابت در بحث کیفی مشکلات نه چندان کمی را با رقیب چینی اش دارد.

طرح داخلی:

فضای اتاق پوشیده از چرم دو رنگ و پلاستیک بوده و نسبت به دیگر خودروهای چینی از کیفیت بالاتری برخوردار است. داشبورد دکمه‌های مربوط به تماس تلفنی، سامانه تهویه، سیستم صوتی و خروجی‌های تهویه هوا را در بر گرفته و در بالاترین قسمت خود یک نمایشگر ۷ اینچی لمسی دارد. دسته دنده، شیشه بالابرها، فندک، جا لیوانی و دکمه استارت داخل کنسول میانی قرار گرفته‌اند. صندلی‌های جلو فضای سر و پای مناسبی ارائه کرده و در بحث راحتی نمره قبولی دریافت می‌کنند. طراحی شیشه جلو، ستون‌های A و پنجره‌های جانبی هم به گونه‌ای است که دید کافی در اختیار راننده قرار می‌‌گیرد و به نظر نمی‌رسد مشکلی در عبور از مسیرهای پرترافیک وجود داشته باشد.

علاوه بر این‌ها، هایما S5 توربو از لحاظ ایمنی و رفاهی نیز دست پُر به ایران آمده و از فهرستی شامل ورود بدون کلید + دکمه استارت، فرمان هیدرولیک، تهویه مطبوع خودکار، نمایشگر ۷ اینچی لمسی داشبورد، چراغ روزتاب، سانروف برقی، سامانه کنترل فشار باد لاستیک‌ها، تنظیم ارتفاع نور چراغ‌های جلو، آینه‌های جانبی تمام‌برقی با گرم‌کن و راهنما، شیشه بالابر برقی جلو و عقب، تریم چرم دو رنگ اتاق، کامپیوتر سفر، صندلی‌های تاشو ۶۰/۴۰ عقب، آینه مرکزی الکتروکرومیک، رینگ‌های ۱۷ اینچی آلومینیومی، حسگر و دوربین دنده عقب، تنظیم صندلی راننده و سرنشین کناری در ۶ و ۴ جهت، ۶ کیسه هوا، ایموبیلایزر، قابلیت نصب صندلی کودک، قفل کودک درهای عقب و باز شدن خودکار درها هنگام تصادف سود می‌برد.

در‌های خودرو با دستگیره‌های اهرمی آسان‌بازشو باز می‌شوند و‌ هایما برای خوشامدگویی به سرنشینان ‌روی رکاب چارچوب هر در‌، نوشته نورانی Haima را قرار داده که چنین جزئیاتی در عمده خودروهای این کلاس به چشم نمی‌خورد. فضای داخلی این خودرو با تودوزی چرم مصنوعی دو رنگ مشکی/قهوه‌ای حس و حال خوبی را به سرنشیان القا می‌کند اما باید دید که این تریم در دراز‌مدت دوام خوبی دارد یا خیر. طراحی کنسول میانی که دربرگیرنده یک نمایشگر ۷ اینچی لمسی به همراه دکمه‌های کنترلگر سیستم صوتی و سیستم تهویه مطبوع است، ساده اما شکیل صورت‌گرفته و به طور کلی با غربیلک خوش‌فرم چهارشاخه، دسته دنده و… همخوانی دارد.

همچنین فضای داخلی خودرو در جلو حتی برای افراد بلندقامت کاملا راضی‌کننده است و مشکلی برای قرارگیری در پشت فرمان نخواهید داشت، اما موضوعی که ممکن است اندکی آزاردهنده باشد، نحوه جانمایی ادوات در داخل کابین این خودرو است که اندکی به دور از اصول صورت گرفته. برای مثال دکمه استارت زیر کنسول میانی و پشت دسته دنده جا خوش کرده که برای لمس‌کردن آن باید به جلو متمایل شوید و به غیر از این، در دسترس سرنشین کناری قرار دارد! همچنین نمایشگر لمسی این خودرو که در بالای کنسول قرار گرفته نیز فاصله چندان مناسبی تا دستان سرنشین ندارد و با توجه به اینکه سیستم مدیای خودرو فاقد موس کنترلگر است برای انتخاب منوها و انجام تنظیمات باید به جلو خم شوید که این موضوع در هنگام رانندگی تمرکز را به هم می‌زند. دکمه‌های بالابر هر چهار شیشه در سمت راست ترمز دستی قرار گرفته‌اند که با توجه به برجسته‌بودن شصتی‌ها ممکن است در صورت برخورد بی‌اختیار دست چپ سرنشین جلو یا حتی قرار گرفتن یک کیسه مشما مملو از خریدهای روزانه، شیشه‌ها پایین روند! هرچند که عادت کردن به جایی که برای این دکمه‌ها در نظر گرفته شده نیز یک بحث کاملا مجزاست.

دکمه تنظیم آیینه‌های جانبی هم درست در جلوی زانوی سمت چپ راننده قرار گرفته که برای تنظیم آن هم باید خم شده و پیش از هرچیز به دنبال دکمه‌ها بگردید و جالب اینجاست که دکمه جمع‌کننده آیینه‌های جانبی تنها در صورتی که خودرو روشن باشد عمل می‌کند! اما از تمام این مسائل که بگذریم، کیفیت ساخت متریال داخلی این خودرو و همچنین طراحی کلی کابین به هیچ وجه شما را نا‌امید نخواهد کرد و به عنوان یک خودرو‌ چینی قابل قبول است. البته لازم به ذکر است که در صورت تنظیم صندلی‌ها برای سرنشینان قدبلند در جلو، فضای عقب بسیار محدود خواهد شد که این موضوع در خودروهای این کلاس امری روتین است بنابراین آن را شاسی بلند جادار نبینید کما اینکه هموطنش یعنی اس۷ نیز علی رغم ظاهر شاسی بلندگونه جادار نیست.

 

مباحث فنی و تجربه رانندگی

S5 با پیشرانه توربوشارژ ۱٫۵ لیتری به بازار ایران راه پیدا کرده است. موتوری که در کنار مصرف سوخت پایین به دلیل حجم کم، قدرت بسیار خوب ۱۶۱ اسب بخار و گشتاور قابل توجه ۲۲۳ نیوتن‌متر را به تولید خواهد رساند. همچنین گیربکس این خودرو از نوع CVT (ضریب متغیر اتوماتیک) بوده که با وجود قابلیت تیپ ترونیک، امکان تعویض دنده به صورت دستی نیز برای شما فراهم خواهد بود. تا اینجای کار و ‌روی کاغذ همه چیز ایده‌آل به نظر می‌رسد اما سوال اینجاست که آیا‌ هایما S5 در عمل نیز همانطور که بر روی کاغذ به نظر می رسد، خودروی چابکی است؟ در مقام مقایسه باید گفت که پژو ۲۰۰۸ نیز با حجم ۱٫۶ لیتر و توربوشارژر قدرتی مشابه این خودرو تولید می‌کند اما با توجه به بهره‌گیری از جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک در آن خودرو، شتاب صفر تا ۱۰۰ محصول پژو به کمتر از ۹ ثانیه می‌رسد. همچنین ‌هایما S5 در قیاس با رقیب هموطنش یعنی جک S3 که از موتور ۴ سیلندر ۱٫۶ لیتری اتمسفریک بهره می‌برد، در حدود ۵۴ اسب بخار قدرت بیشتر دارد که مطمئنا تاثیر بسزایی ‌روی تفاوت عملکرد دینامیکی این دو خودرو خواهد داشت.

اما مسئله اینجاست که گیربکس CVT به کار رفته بر روی‌ هایما S5 عملکرد موتور ۱۶۱ اسب بخاری آن را بسیار محدود می‌کند و هرچند که پیشرانه این خودرو نیز همچون دیگر پیشرانه‌های توربو در ابتدای شروع حرکت تا به بوست رسیدن توربوشارژر اندکی تاخیر و کُندی دارد، اما با تمام شدن تاخیر توربو یا همان توربو لگ، باز هم گیربکس CVT ضریب مناسبی را برای شتاب‌گیری در‌خور ۲۲۳ نیوتن‌متر گشتاور این خودرو به شما ارائه نمی‌کند و بیشینه کشش S5 عملا در ۴۰۰۰ الی ۵۰۰۰ دور بر دقیقه صورت می‌گیرد. البته خوشبختانه صدای موتور این خودرو به اندازه برادر بزرگ‌ترش S7 توربو آزاردهنده نیست و سر و صدای آن به فراخور قدرت و کشش به گوش می‌رسد.

گیربکس خودرو نیز در انتخاب وضعیت‌های دنده بین P،N،R و D اندکی تاخیر دارد و جالب است بدانید که پس از انتخاب هر یک از وضعیت‌های R و D، خودرو به محض فشردن پدال گاز راه نمی‌افتند و پیش از هرچیز اندکی گاز هرز را تجربه خواهید کرد و این بزرگترین عیب حرکتی این خودرو محسوب شده که در ادامه با توضیح مقوله ریمپ ، نحوه اصلاح آن را توضیح خواهیم داد. اما جدای از این مباحث، ترمزهای S5 هرچند با وجود اینکه پدال ترمز خیلی نرم بوده و اگر عادت نداشته باشید حس می‌کنید ترمز ضعیفی در انتظار شماست، عملکرد بسیار خوبی دارد و با ترمزگیری از سرعت‌های ۴۰، ۶۰ و ۸۰ کیلومتر بر ساعت، به لطف بهره‌گیری از مواردی مثل ABS، EBD و BAS شتاب منفی خوبی را به شما القا خواهد کرد. البته باید گفت که در مانورهای ناگهانی، بازی‌های عرضی اتاق ممکن است شما را وارد چالش کند اما به لطف سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش خودرو تحت کنترل باقی می ماند.

مزایای ریمپ هایما S5توربو پلاس 

  • رفع لگ Lag توربو
  • رفع تاخیر دریچه گاز در شروع حرکت
  • آپدیت گیربکس و افزایش سرعت عمل در معکوس دهی
  • کندی اولیه در حین دورگیری
  • افزایش کشش و گشتاور تا ۱۵%
  • افزایش توان موتور تا ۷ اسب بخار (مدل اتمسفریک) و ۱۷ اسب در مدل توربو (ویدیو داینو تیون را در پایین مشاهده کنید.)
  • افزایش ریسپانس پدال گاز (تیز شدن واکنش پدال)
  • رفع صدای ناک در دور میانی (در مدل اتوماتیک)
  • حذف سنسور اکسیژن دوم یا خطای فرسودگی کاتالیزور در صورت حذف کاتالیست
  • افزایش سرعت نهایی