ریمپ ایسیو رانا EL و LX
خودرو رانا در اواخر شهریور ۸۷ رونمایی شد و در سال ۹۱ پا به خیابان گذاشت. خودرویی با پلتفرم ۲۰۶ SD ، ارزانتر و بی کیفیت تر. در ابتدا قرار بو موتور EF4 و EF7 بر روی این خودرو قرار بگیرد اما تا به امروز از موتور محبوب TU5 در این خودرو استفاده شده است. از سال ۹۱ به بعد ایرانخودرو تلاش کرد قطعات زیادی از این خودرو را داخلی سازی کند. همین امر سر منشا بسیاری از مشکلات رانا شد و در واقع ۲۰۶ ایرانیزه امروز هم حاصل این داخلی سازی رانا می باشد. بسیاری از قطعات ۲۰۶ ایرانیزه به رانایی در بازار شناخته می شوند.
مشکلات برقی زیاد رانا:
از آنجا که سیستم برق مالتی پلکس ۲۰۶ فرانسوی دیگر قابل استفاده نبود، شبکه برق جدیدی به نام ماکس (mux) و اکوماکس (مدلهای ۹۳ به بعد) بر روی این خودرو تعبیه گشت. که مزایا و معایب خاص خود را داشت. یکی از راههای تشخیص رانای اکوماکس از رانای ماکس پشت آمپر آن می باشد. البته باید دانست مدلهای اکوماکس، با شیشه بالابر برقی عقب و به اسم LX عرضه می گردند. این خودرو، همانند ۲۰۶ دارای نمایشگر میانی اطلاعات، در وسط داشبورد می باشند که در رانای EL وجود نداشت. از جمله این مشکلات سوختن زیاد فیوز های داخل اتاق، از کار افتادن شیشه بالابر ها، خطاهای سیمکشی، شبکه ، خطای کویل رانا و احتراق ناقص می باشد.
گیربکس بی کیفیت رانا:
از دیگر ضعف های فنی رانا ، گیربکس بی کیفیت نسبت به محصولات فرانسوی محسوب می گردد و خرابی در کشویی های گیربکس موضوعی است اجتناب ناپذیر، علت این ماجرا داخلی سازی کامل گیربکس این خودرو می باشد که به قول مکانیکها شباهت فنی با گیربکس ۴۰۵ نسبت به ۲۰۶ های سابق داراست.
و از همه مهتر مشکلات بسیار زیاد کامپیوتر موتور ECU و موتور:
رانا از ابتدای سال ۹۱ با کامپیوتر کانتینانتال به بازار ارایه شد. اما تحریمها باعث که شرکت های قطعه ساز با همکاری ایران خودرو طیف وسیعی از ایسیو ها رو تا به امروز بر روی این خودرو نصب کنند:
- Continental Sim-2k بر روی مدل های رانا EL
- Crouse Sim-2k در مدل LX رانا یورو۲ و یورو۴
- مدل EasyU 2.5 – ۲٫۸
- ایسیوی بوش ME17.9.71
- ایسیو SSAT رانا
- ایسیوی غرب استیل یا MAW
هر کدام از این ECU ها ویژگی های خاص خودشان را دارند، که در زیر به صورت کامل به بررسی مزایا و مشکلات رانا در این زمینه می پردازیم:
Continental Sim-2k بر روی مدل های رانا EL
زیمنس کنتیننتال یا همان Simenes Sim2k 34_VR، که نام آن روی قاب ایسیو نوشته شده است. این ایسیو به سفارش ایران خودرو از کره برای رانا طراحی شده است که خانواده زیمنس بوده و به زیمنس کروز کنتیننتال معروف است.
از آنجایی که موتور رانا از نوع TU5 می باشد برخی بر این باورند که بهتر بود ایسیو بوش ME7.4.4 یا Me7.4.5 در این موتور استفاده می شد. اما باید بگوییم که این ایسیو به ریمپ بسیار عالی و شگفت انگیز پاسخ می دهد.
دانش برنامه نویسی و الگوریتم شناسی ایسیو، توسط تیونینگ طاهری استخراج می شود و در فرمول و روشی کاملا متفاوت و انحصاری، تغییرات جداول انجام می گردد. بسته به نیاز مشتری می توان ریمپی سفارشی و کاستمایز ارایه نمود.
به طور مثال در ریمپ این ایسیو می توان دمای کارکرد فن ها را به عدد دلخواه پایین آورد، تا موتور در دمای خنک تر کار کند (برای این موتور و ایسیو عدد ۷ درجه مناسب می باشد). فن دور کند در رانا در دمای ۹۶٫۸ درجه و فن دور تند در دمای ۱۰۳ دریجه زده می شود. بعد از ریمپ رانا، دمای فن ها را به ترتیب بر روی ۹۰ و ۹۷ قرار می دهیم تا آمپر آب از وسط عبور نکند.
Crouse Sim-2k در مدل LX رانا یورو۲ و یورو۴:
این ایسیو نیز مانند زیمنس کانتینتال بوده که در شرکت کروز ایران تولید می گردد .به دلیل تحریم های وارد شده به کشور، مهندسین ایرانی کروز دست به ساخت و تولید ایسیوی کانتینتال نموده و با نام کروز Crouse Sim2k 34_VR آن را به بازار عرضه کردند.
مدل EasyU 2.5 – ۲٫۸ رانا:
اگر رانای شما دریچه گاز برقی دارد بنابراین ایسیو آن یا EasyU2.5-2.8 بوده و یا بوش ME17.9.71 که در ادامه در مورد ME17.9.71 نیز توضیح می دهیم:
به دلیل تغییرات استاندارد آلایندگی و بهینه سازی آن، کارخانه سازنده برای گرفتن این استاندارد دو راه پیش رو داشت:
راه اول: با افزایش تکنولوژی موتور و بهینه سازی آن و استفاده از تکنولوژی هایی مثل سیستم متغیر سوپاپ، مانیفولد متغییر و … از پس استانداردهای یورو برآید.
راه دوم: از طریق محدود کردن میزان زمان پاشش در حین شتاب گیری و حرکت خودرو به این مهم دست یابد. در این روش از دریچه گاز برقی استفاده می شود و سعی در محدود کردن میزان گاز خوردن خودرو میکنند. بنابراین استفاده از دریچه گاز برقی و ایجاد تاخیر در گاز خوردن از سوی کمپانی سازنده و عامدانه به منظور کنترل آلایندگی اعمال شده است.
این ایسیو نیز به ریمپ پاسخ مطلوبی می دهد و با ریمپ ایسیو، می توان رفع تاخیر رانا را به طور کامل انجام داد.
در ایسیو رانا با دریچه گاز برقی، اطلاعات فشردن پدال گاز ابتدا وارد ایسیو می شود. سپس توسط ایسیو اطلاعات ورودی پدال گاز پردازش می گردد و دستور باز شدن دریچه گاز ارسال می گردد. این پروسه به خودی خود، باعث ایجاد تاخیر در پدال گاز رانا می گردد. به طور مثال وقتی که راننده ۳۰ درصد پدال را فشار داده باشد دریچه گاز ۲۵ درصد باز می شود.
در ریمپ این ایسیو، تیونینگ طاهری می تواند با تغییر الگوریتم دستوری بین پدال گاز و دریچه گاز، تاخیر دریچه گاز رانا را به طور کامل حذف کند. به این معنی که وقتی راننده پدال گاز را ۲۰ درصد فشار دهد دریچه گاز هم ۲۰ درصد و همزمان با هم باز می شوند. ایسیوی EasyU2.5-2.8 دارای جداول محدود کننده گشتاور در قالب ۱۶ بیت بوده و الگوریتم کنترلی بسیار پیچیده ای را ایجاد کرده است.
توجه:
اگر ریمپ رانا در این مدل ایسیو به دست افراد متفرقه انجام شود خودرو دچار آسیب میگردد. مثلا اگر راننده به شمال یا جنوب کشور سفر کند و خودرو دچار تغییر فشار هوا می گردد. به دلیل ایراد در برنامه های متفرقه مراکز غیر مجاز، خودرو گاز نمی خورد و چراغ چک روشن می شود. خاموشی چراغ چک رانا، باعث خاموشی موتور می شود .بنابراین بهتر است مراکزی که دارای تخصص در ریمپ رانا هستند را انتخاب نمایید.
ریمپ ایسیو رانا، علاوه بر رفع تاخیر دریچه گاز، سبب افزایش شتاب و کشش رانا میگردد. در نتیجه، باعث کاهش مصرف سوخت رانا می گردد. همچنین دمای کارکرد فن ها را نیز می توان کاهش داد تا موتور در دمای مناسب تری کار کند. ریمپ این ایسیو نیز در تیونینگ طاهری از طریق پورت دیاگ رانا انجام می گردد.
ایسیوی بوش ME17.9.71 رانا:
تاخیر دریچه گاز در این مدل ایسیو، بسیار بیشتر از ایسیو EasyU2.5-2.8 می باشد چرا که این ایسیو کنترل بهتری بر روی آلایندگی و استانداردهای یورو دارد. یکی از پیپچیده ترین نوع ایسیوهای استفاده شده توسط ایران خودرو در سالهای اخیر ایسیو بوش ME17.9.71 می باشد. این ایسیو دارای پردازشگر SAK TC 1724 بوده که دارای پسووردی۱۶ رقمی است.
برای ریمپ این ایسیو نیاز به تجهیزات و پروگرمرهای اورجینال و روز دنیا می باشد. تیونینگ طاهری ریمپ این ایسیو را بدون باز کردن ایسیو و از طریق PIN OUT ایسیو انجام میدهد.
ایسیو SSAT رانا:
ایسیوی SSAT ایسیویی چینی بوده و ریمپ این مدل ایسیو بر روی رانا کاری دشوار می باشد. این ایسیو دارای دریچه گاز سیمی بوده و با این حال تاخیر زیادی در گاز خوردن دارد .
برای ریمپ این ایسیو در خودروی رانا، می بایست برنامه پایه آن را داشته باشید، یعنی برنامه دقیق و منحصر به این مدل ایسیو. ایسیوی SSAT در رانا از نوع SSAT NO FLASH می باشد، که قابلیت خواندن با دستگاه های معمولی را ندارد و فقط می توان برنامه آن را ریخت. برای داشتن برنامه پایه این ایسیو نیاز به نرم افزار و پروگرمر خاص دارذ.
ایسیوی غرب استیل یا MAW:
می توان گفت که ضعیف ترین ایسیوی استفاده شده در خانواده رانا به لحاظ الگوریتم های کنترلی ایسیوی MAW یا غرب استیل می باشد. این ایسیو، صرفا دارای جداول دریچه گاز برقی، سوخت و جرقه و … می باشد و امکانات بیشتری ندارد.
به لحاظ ضعف ساختاری، ریمپ این ایسیو کمی سخت تر از سایر ایسیوهای رانا می باشد. چراکه باید جدوال و الگوریتم های کنترلی را در نرم افزار تیونینگ وینولس WinOls بصورت متفاوت از سایر ایسیوها استخراج نمود. به این روش به اصطلاح روش نظیر به نظیر می گویند.
توجه: برخی از مراکز ریمپ مدعی هستند که این ایسیو از الگوریتم چکسام پیچیده بهره گرفته است. درصورتی که این ایسیو برخلاف سایر ایسیو ها اصلا چیزی به نام چک سام ندارد!
چک سام نوعی الگوریتم کنترلی در ایسیو می باشد که به منظور جلوگیری از ریمپ ایسیو توسط کارخانه سازنده در برنامه ایسیو قرار گرفته است تا نتوانید آن ایسیو را ریمپ کنید. ولی به طرز عجیبی در این ایسیو از چک سام استفاده نشد است!
مزایای ریمپ تخصصی تیونینگ طاهری برای خودروی رانا:
- کاهش شتاب صفر تا صد رانا، در حدود ۲ ثانیه (بسته به شرایط و آمادگی موتور)
- افزایش توان رانا تا ۱۰ اسب بخار و ۱۱ نیوتن متر گشتاور
- رفع تاخیر پدال گاز رانا به طور کامل
- افزایش کشش رانا در سربالایی هنگام روشن بودن کولر
- کاهش مصرف سوخت رانا تا یک لیتر
- کاهش دمای فن رانا، دور تند و کند به میزان ۷ درجه به صورت استاندارد
- امکان کمتر شدن دمای فن رانا در صورت درخواست مشتری به مقادیر کمتر
- افزایش کات آف رانا تا عدد دلخواه
- قابلیت ایجاد کات آف رگباری رانا (در صورت درخواست مشتری)
- رفع خطای فرسودگی کاتالیست (در خودروهای فاقد کاتالیست)
- رفع محدودیت سرعت نهایی (Speed Limit)
- رفع صدای ناک سرگاز رانا (Knock)