ریمپ ایسیو لیفان X60 

لیفان ایکس ۶۰  (Lifan x60) یکی از کراس‌اوورهای موجود در بازار ایران است که در دهه ۱۳۹۰ توسط کرمان موتور به بازار ایران عرضه شد. لیفان X60 رقیب جدی ام وی ام X33 در بازار ایران محسوب می‌شود که از نظر مشخصات فنی و امکانات رفاهی، در سطحی مشابه با نسل اول و دوم این خودرو قرار می‌گیرد.

همانند سایر خودروهای کرمان موتور، ابتدا لیفان X60 دنده‌ای توسط این شرکت به تولید رسید که از نظر امکانات رفاهی در سطح ضعیفی قرار داشت. پس از مدتی کرمان موتور لیفان X60 اتوماتیک را به تولید رساند که علاوه بر گیربکس اتوماتیک، به امکانات بیشتری نیز مجهز بود. آخرین نسخه عرضه شده از این خودرو لیفان X60 فیس‌لیفت بود که در سال ۱۳۹۶ توسط کرمان موتور معرفی شد. لیفان X60 شروع خوبی در بازار ایران داشت اما به مرور از فروش آن کاسته شد تا در نهایت کرمان موتور تصمیم گرفت تولید این خودرو را متوقف کند. آخرین نسخه‌های لیفان X60 در سال ۱۳۹۷ به تولید رسیدند. در این مقاله تیونینگ طاهری به بررسی ریمپ لیفان ایکس  مکی پردازیم.۶۰

ایسیو لیفان ایکس ۶۰

خودروی LIFAN X 60 از ابتدا تا کنون فقط با موتور ۱۸۰۰ سی سی با کد LFB479Q عرضه شده است. به دلیل کالیبراسیون بیش از حد اکونومیک، حداکثر توان و گشتاور در دورهای بالا ایجاد می شود. این کار موجب شده خودرو در دور پایین و استفاده شهری رفتاری غیر طبیعی داشته باشد.

ECU مورد استفاده مدل دستی از نوع Delphi MT22.1 و در مدل اتوماتیک از نوع بوش ME17 می باشد. ایسیوهای سری ME17 همگی دارای پسورد مخصوص به خود بوده و می بایست با تجهیزات خاصی پروگرام شود. برنامه  مدل دنده دستی دارای دو نوع software reference بوده و نمی توان به جای همدیگر استفاده کرد بنابراین استفاده از برنامه های کپی شده، مشکلات خاص خود را به همراه دارد.

مزایای ریمپ ایسیو لیفان X60 

رفع عدم کشش و شتاب در شیب

به علت کمبود کشش در مواجهه با سربالایی، راننده مجبور است با معکوس به حرکت خود ادامه دهد. در برنامه ایسیوی این خودرو جدولی به نام Maximum torque during shift gear (Nm) وجود دارد. به این معنا که می توان حداکثر گشتاور را در هر دنده تعیین نمود. با استفاده از این جدول می توان کاری کرد که گشتاور اولیه در ابتدای حرکت بیشتر از قبل باشد تا ایراد بالا نرفتن از شیب را رفع کنیم.

رفع تاخیر پدال گاز در حرکت اولیه

از ایرادات فراگیر خودروهای لیفان، تاخیر در شروع حرکت می باشد. به این شکل که راننده به آن میزانی که پدال را فشار میدهد بازخوردی دریافت نمی کند، حتی اگر پدال را تا انتها فشار دهد. دلیل این ایراد عدم هماهنگی میان پدال و میزان بازشدن دریچه گاز برقی می باشد. در برنامه ریمپ تیونینگ طاهری، رفتار پدال و دریچه گاز خطی سازی می شود تا به همان میزانی که پدال گاز فشرده می شود، دریچه نیز باز شود.

رفع صدای ناک و احتراق پیش رس

 صدای ناک که به اشتباه به صدای شق شق سوپاپ نیز مشهور است، در واقع صدای برخورد پیستون با جداره سیلندر در اثر احتراق پیش رس است. مهمترین دلیل این رخداد در خودروهای چینی، الزام موتور به پاس کردن استاندارد یورو ۵ است.  این الزام موجب می شود ایسیو در سوخت رسانی دچار محدودیت شود. و از طرف دیگر بنزین بی کیفیت موجب احتراق پیش رس می شود. در برنامه ریمپ شرکت تیونینگ طاهری، این ایراد نیز در نظر گرفته شده و به کلی برطرف می گردد.

بهبود سرعت عمل گیربکس اتوماتیک

گلایه خیلی از دارندگان خودروی ایکس ۶۰ اتوماتیک، کندی گیربکس نسبت به درخواست راننده است. با ریمپ تیونینگ طاهری، برنامه ایسیو گیربکس، ارتقا یافته و عکس العمل گیربکس افزایش می یابد و گیربکس زودتر معکوس می کشد. 

رفع واماندگی مدل اتوماتیک در دنده عقب

ایراد عمده تمام دارندگان لیفان ایکس ۶۰ اتوماتیک، واماندگی در حین حرکت به عقب بخصوص مسیر شیبدار می باشد. به عبارتی حتی در شیبهای سبک نیز خودرو دچار واماندگی و خفگی شده و حرکت نمی کند.  اصرار به حرکت در عقب در نهایت موجب خرابی تسمه گیربکس می شود. این مشکل کاملا نرم افزاری بوده و پس از ریمپ برطرف می شود.

فواید ریمپ ایکس ۶۰

  • رفع تاخیر دریچه گاز
  • رفع کپ اولیه 
  • کاهش مصرف سوخت
  • افزایش شتاب
  • افزایش توان تا ۸ اسب و افزایش گشتاور تا ۱۰ نیوتن متر
  • شتاب گیری بهتر و سریعتر
  • بهبود کشش خودرو در سربالایی ها
  • رفع خطای کاتالیست (در صورت حذف یا فرسودگی آن)
  • بهبود در تعویض دنده ها (نرم تر شدن تعویض دنده و معکوس های سریع تر)
  • رفع کامل صدای ناک (صدای شق شق سوپاپ در دورهای میانی)
  • حذف سنسور اکسیژن دوم