۹ دلیل اصلی روغن‌ریزی موتور خودرو + پیشگیری

روغن موتور، حیاتی‌ترین مایع درون خودرو شماست. این مایع ارزشمند، با روانکاری قطعات، دفع گرما و محافظت از موتور در برابر خوردگی، نقش بی‌بدیلی دارد. اما زمانی که ردهایی از روغن روی زمین زیر خودرو ظاهر می‌شود یا سطح روغن موتور بدون دلیل مشخص کاهش می‌یابد، زنگ خطر به صدا در می‌آید: روغن‌ریزی! یا نشتی روغن.

روغن‌ریزی موتور نه تنها راندمان خودرو را کاهش می‌دهد بلکه در صورت بی‌توجهی می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری به قلب تپنده خودرو وارد کند.

در این مقاله تیونینگ طاهری،  ۹ دلیل اصلی روغن‌ریزی موتور خودرو را به طور تخصصی بررسی می‌کنیم.

۱- خرابی واشر درب سوپاپ

واشر درب سوپاپ (Valve Cover Gasket) بین درب سوپاپ و سرسیلندر قرار دارد و وظیفه جلوگیری از نشت روغن به بیرون را بر عهده دارد. با گذشت زمان یا بر اثر حرارت زیاد، این واشر خشک و شکننده می‌شود و ترک می‌خورد که یکی از رایج‌ترین علل روغن‌ریزی از قسمت بالایی موتور است.

۲- آسیب‌دیدگی کاسه نمد میل‌لنگ یا میل‌سوپاپ

کاسه نمدها (Seals) وظیفه جلوگیری از خروج روغن از محل چرخش میل‌لنگ و میل‌سوپاپ را دارند. این قطعات بر اثر فرسودگی، فشار زیاد یا کیفیت پایین روغن، خراب شده و باعث نشت روغن از قسمت جلو یا عقب موتور می‌شوند.

۳- ترک یا سوراخ شدن کارتل

کارتل (Oil Pan)، محفظه نگهداری روغن در قسمت زیرین موتور است. ضربه‌های ناشی از برخورد با موانع جاده‌ای، یا زنگ‌زدگی در خودروهای قدیمی، می‌تواند باعث ترک یا سوراخ شدن کارتل و نشت شدید روغن شود.

۴- خرابی فیلتر روغن یا نصب نادرست

تعویض فیلتر روغن در سرویس‌های دوره‌ای بسیار رایج است، اما اگر فیلتر به درستی سفت نشود یا اورینگ آن آسیب ببیند، روغن از محل اتصال به بیرون نشت می‌کند. همچنین کیفیت پایین فیلترهای غیراستاندارد نیز عامل مهمی در روغن‌ریزی است.

۵- فشار بیش از حد درون موتور

اگر سیستم تهویه موتور (PCV Valve) معیوب باشد، فشار گازهای داخلی موتور بیش از حد می‌شود و این فشار اضافی باعث بیرون زدن روغن از محل واشرها و کاسه‌نمدها می‌شود.

۶- رک در بلوک موتور یا سرسیلندر

گرمای بیش از حد موتور یا یخ زدن مایع خنک‌کننده در دماهای پایین می‌تواند باعث ترک خوردن بلوک یا سرسیلندر شود. این ترک‌ها ممکن است باعث نشت ترکیبی از روغن و آب شود که نشانه‌ای بسیار خطرناک است و نیاز به تعمیر اساسی دارد.

۷- مشکلات واشر سرسیلندر

واشر سرسیلندر معیوب، علاوه بر ترکیب روغن و آب، می‌تواند باعث نشت خارجی روغن به بدنه موتور شود. خرابی این واشر یکی از پرهزینه‌ترین دلایل روغن‌ریزی و نشانه‌ای از آسیب‌های جدی‌تر موتور است.

۸- روغن موتور نامناسب یا بی‌کیفیت

روغن‌هایی با ویسکوزیته (گرانروی) نامناسب یا کیفیت پایین، نمی‌توانند آب‌بندی مناسبی بین قطعات ایجاد کنند. این وضعیت باعث نشت روغن در دماهای مختلف موتور می‌شود، به‌ویژه در هوای گرم یا تحت بارهای سنگین.

۹- آسیب یا شل بودن پیچ‌های کارتل

شل شدن پیچ‌های کارتل یا سایر نقاط اتصال روغنی، به خصوص پس از تعویض روغن یا انجام تعمیرات، می‌تواند مسیر نشت روغن را باز کند. همچنین اگر گشتاور سفت شدن این پیچ‌ها استاندارد نباشد، ترک خوردگی و نشتی ایجاد می‌شود.

 چگونه از روغن‌ریزی موتور جلوگیری کنیم؟

استفاده از قطعات یدکی و روغن‌های باکیفیت

انجام سرویس‌های دوره‌ای منظم

بررسی چشمی منظم سطح روغن و کف پارکینگ

رسیدگی سریع به هرگونه نشانه روغن‌ریزی

تعویض به موقع واشرها و کاسه‌نمدها

 روغن‌ریزی، زنگ خطر خاموش

روغن‌ریزی موتور، چیزی نیست که بتوان آن را نادیده گرفت. حتی یک نشتی کوچک می‌تواند نشانه‌ای از مشکلی بزرگ‌تر باشد که اگر به موقع شناسایی و رفع نشود، هزینه‌های سنگینی به شما تحمیل خواهد کرد.

با انجام سرویس دوره ای خودرو، هم طول عمر موتور را افزایش دهید و هم آرامش خاطر در سفرهای خود را حفظ کنید.

ارسال دیدگاه